Mixit je značka, která se rychle etablovala na trhu s dobrotami i mezi českými e-shopy. Její zakladatelé, Martin Wallner a Tomáš Huber, měli docela jasnou představu, do které investovali hodně času a sil. Výsledek jejich úsilí je tady pro nás, spotřebitele, kteří máme rádi novinky a překvápka, zdravé dobroty i nápaditě zabalenou kvalitu. A sortiment roste, každou chvíli se objeví něco, co zákazníky dokáže nadchnout a láká k tomu, aby se vrátili, aby se stali věrnými. O tom, jak to v Mixitu chodí, jsem po čase opět hovořila s Martinem Wallnerem. Mixiťácké nejrušnější období se blíží, totiž Mikuláš a Vánoce…
V létě jste přišli s dalšími novinkami. Proč zrovna v tuto dobu? Jak se ujaly?
Ať je léto, nebo zima, my s novinkami nepolevujeme. Chceme, aby u nás zákazník ideálně při každém svém nákupu našel něco nového, co ještě nevyzkoušel a je pro něj překvapení. Zkrátka, aby se nevracel jen pro své staré známé, ale i s ohledem na to, že vždycky může ochutnat něco nového. A koneckonců – být stále o krok napřed před konkurencí je zdravá motivace lámat si stále hlavu nad novinkami.
Bývají prázdninové měsíce z hlediska tržeb slabší, nebo jsou průměrem celého roku?
U nás jsou letní měsíce každoročně odpočinkem pro všechny mixiťácké kolegy. Naši zákazníci jsou totiž raději u vody nebo na výletě než na internetu nebo na nákupech, a tak je to samozřejmě znát i na číslech. Snad jen první pandemický rok se v tomto ohledu vymykal a tehdy byly prázdniny spíše průměrem celého roku. Letos se ale zdá, že se vše vrátilo do starých kolejí, a my tak měli možnost načerpat síly na zářijový dramatický nárůst tržeb a celou předvánoční sezónu, kdy se nám vždy daří pokořit dosavadní rekordy.
Houbaři chodí ještě do lesa, ale vy máte určitě už Vánoce. Co letos k tomuto období chystáte?
My už Vánoce začínáme řešit hluboce před houbařením, a to během jara. I letos chystáme obří adventní kalendář, který je tentokrát navíc obohacený o jeden dárek, díky kterému bude bavit i poté, co otevřete všechna okénka. K tomu samozřejmě budeme mít Vánoční mix, už potřinácté v řadě, a zase bude chutnat jako Vánoce. Na něm se neodvažujeme složení měnit, protože je to specialitka, na kterou zákazníci čekají celý rok. Pak chystáme speciální mikulášské produkty jak pro koledníky, tak pro ty, kdo prostě rádi zobou. To všechno zabalené do úplně nových tubusů a obalů, na kterých najdete tentokrát rodinnou pohodu na mnoho způsobů.
Ostatně tím, že jsme národem, který na adrenalin při sběru hub nedá dopustit, neuvažovali jste o nějakém výrobku s příchutí hříbků, žampionů? Třeba houbové krutonky do polévky, houbové slané sušenky?
Zatím ne. Zkoušeli jsme horkou kaši se sušenými houbami, ale nijak nás nenadchla. Asi to souvisí s tím, že sice oba rádi sbíráme, ale právě ty vlastnoručně sebrané nám chutnají nejvíce.
Jak se v Mixitu rodí novinka? Jakému kolečku podléhá, než s ní vyjdete ven? A za jak dlouho se od nápadu objeví na trhu?
To strašně záleží na tom, co to je. Občas nás prostě napadne nějaká chuť nebo kombinace a předáme ten nápad naší vývojářce, která pak míchá a vymýšlí, a dává nám ochutnat různé varianty. Z nich pak vybere vlastně celá firma tu nejlepší, a může většinou skoro hned jít do výroby. Ten vývoj je u nás hodně rychlý. Ale poslední dobou je častější, že vývojářka, která má za úkol i sledovat nové trendy v potravinách, narazí na něco, co ji zaujme, a vytvoří z toho produkt, který nám pak představí opět v pár variantách. A my vybíráme. A pak průběžně hledáme bezlepkové, bezlaktózové a veganské varianty k oblíbeným produktům, které v nabídce máme. Máme štěstí, že většinou najdeme alternativu, která je minimálně stejně dobrá, a proto často úplně nahradí tu původní, která alergen obsahovala. To je případ třeba našich musli tyčinek Mixitek, kde teď už nové druhy jsou bez lepku úplně automaticky. Poslední dobou si pro inspiraci čím dál více jezdíme do zahraničí, objíždíme veletrhy prakticky po celém světě.
Čerpáte náměty na obohacení sortimentu také od zákazníků?
Samozřejmě. Ale díky tomu, že si naše müsli, kaše a různé mixy oříšků a lyofilizovaného ovoce mohou namíchat podle své chuti, nemusíme je hned zařazovat do hotového sortimentu a zákazníci si skoro vždy najdou to svoje. Inspirujeme se od nich spíše pro celé nové produktové řady, jako jsou v poslední době třeba sypané čaje, nebo pak rádi zařazujeme na jejich přání nové funkce a zlepšení. Máme štěstí, že s námi naši zákazníci sdílejí spoustu nápadů a že s nimi odjakživa vedeme živelnou debatu, zkrátka komunikujeme.
Spousty firem, zejména těch výrobních, ovládá v současnosti strach z budoucnosti. Řeší opožděné dodávky, nedostatek materiálů, drahé energie, požadavky na zvyšování mezd. Brzdí je nejistota a strach. Zasahují tyto faktory i vás, anebo to vůbec nevnímáte?
Samozřejmě cítíme změny více než kdykoliv dříve. Nedostatek materiálu už pro nás není takový problém jako byl v loňském a předloňském roce, ale opravdu snad vše se zdražilo skokově. A zdražování je pro nás velmi citlivé, obzvlášť teď v době, kdy zákazníci šetří. Takže i my bojujeme s nejistou budoucností trhu, ale nehroutíme se a snažíme se jít přímo proti ní. Jednoduše zdražovat umí každý, ale to my nechceme. Připravili jsme proto úplně novou, dostupnější řadu produktů, do jejichž složení vybíráme suroviny, které zkrátka stále jsou za dostupné ceny, zjednodušujeme jim obaly, abychom na nich ušetřili bez zásahu do kvality. Také nově nabídneme zákazníkům oblíbené produkty i v menších baleních a možnost nakupovat po jednom kousku i to, co jsme dříve prodávali jen po balení. Aby zkrátka pořád mohli všichni ochutnávat a nakupovat, i když třeba mají těsnější rozpočet.
Máte tedy klidné spaní?
My jsme spali nejhůře v prvních letech, přestože v našem podnikání oproti dnešku o nic nešlo. Byl to zkrátka každodenní adrenalin. Po těch 13 letech už jsme si zažili tolik, že nás nic moc nerozhází, a prostě nás to jen baví se všemi radostmi i strastmi. Krize přicházejí a odcházejí, a důležité je být připraven na všechno.
Odborníci tvrdí, že přežijí jen firmy s kreativními šéfy, kteří dokážou vidět business jinak, než je zvykem. Mixit je o marketingu a kreativitě, neobvyklé nabídce, hře. Vystačíte si s tím, je to vaše nekonečno?
To se uvidí, doufáme, že ano. Snažíme se vidět příležitosti ještě dřív, než se stanou trendy, a zatím se zdá, že pořád ještě máme docela cit a daří se nám je rozpoznávat. To je možná ještě důležitější než samotná kreativita, která nám samozřejmě dává čím dál více práce. Proto máme poměrně mladý tým, který stále umí přinášet nové a nové nápady.
Co všechno přispívá k vaší pověstné image? Sázíte na komunikaci s veřejností, na projekty, na vztahy se zaměstnanci a partnery?
Pověstná image? To se hezky poslouchá! Já si myslím, že je to hlavně naše otevřenost a férovost, co funguje. Říkáme, třeba vtipně, ale jen to, co je pravda. Zkrátka se na nás zákazníci mohou spolehnout, že když hlásíme, že nějaký náš produkt má tyhle a tyhle vlastnosti, tak je opravdu má. vybudovali důvěru našich zákazníků, která je ze své podstaty hrozně křehká, a snažíme se ji vším, co děláme, jen posilovat, a ne z ní těžit. Snažíme se na nic si nehrát. Stále jsme malá či střední firma, rosteme přirozeně a organicky, a zákazník a jeho zkušenost je pro nás na prvním místě.
otázky připravila Eva Brixi