Příběh prezidentských vozů Peugeot

Pixabay.com

Reprezentace, komunikace, ochrana… vůz prezidenta republiky je mnohem víc než automobil! Značka Peugeot je jedním z dodavatelů Elysejského paláce již půl století, od vozu Peugeot 604, v němž jezdil v sedmdesátých letech dvacátý francouzský prezident Valéry Giscard d’Estaing, po Peugeot 5008 současné hlavy státu Emmanuela Macrona. Představme si vozy Peugeot, které se zapsaly do prezidenských dějin Francie.

Začneme současností, tedy Emmanuelem Macronem. Ten po svém zvolení 14. července 2017 přijel na slavnostní ceremoniál Peugeotem 5008 – autem, které si ponechal po celých prvních pět let ve funkci, a které je proto pravděpodobně nejčastěji filmovaným a fotografovaným vozem posledních pěti let. To však nutně neznamená, že se o něm ví nejvíc. Kancelář prezidenta republiky ze zřejmých bezpečnostních důvodů tají podrobnosti o konkrétních detailech tohoto automobilu. Je známo pouze to, že byl stejně jako všechny vozy Peugeot 5008 vyroben v továrně v Rennes a poté předán specializované bretaňské firmě Centigon, která provedla jeho opancéřování. Pokud jde o ostatní odlišnosti oproti sériovým vozům, je známo pouze uspořádání zadních sedadel (dvě sedadla místo tří, se specifickou středovou konzolou), umístění světel zajišťujících funkci majáku na masce chladiče a umístění znaku prezidentského úřadu na karoserii. Vše ostatní je přísně tajné.

Za „prehistorii“ značky Peugeot a Francouzské republiky se dají označit dvacátá léta minulého století. Alexandre Millerand, který byl 23. září 1920 zvolen třetím prezidentem republiky, jezdil od roku 1921 vozem Peugeot Type 156. Tento model byl prvním vozem vyráběným v Sochaux a představoval vrchol tehdejší nabídky značky. Byl vybaven impozantním řadovým šestiválcem o objemu 5 954 cm3 a výkonu 25 koní.

O více než půl století později si Francouzi zvolili za svého prezidenta milovníka řízení, automobilů a značky Peugeot. Dvacátý prezident Francouzské republiky, Valéry Giscard d’Estaing, přivedl Peugeot do Elysejského paláce v roce 1975, v roce, kdy byla na trh uvedena nová vlajková loď značky, Peugeot 604. Další novinkou, kterou si tato výrazně moderní hlava státu vyžádala, bylo to, že vozy prezidenta již nebyly černé, ale „mechově zelené“.

Během sedmiletého funkčního období si Elysejský palác objednal čtyři vozy Peugeot 604. Tři z nich byly sériové modely, vrcholné verze SL s vidlicovým šestiválcovým motorem o objemu 2,6 litru a výkonu 136 k, které prezident občas sám rád řídil. Vedle nich byla pro slavnostní příležitosti vyhrazena prezidentská limuzína Peugeot 604. Ta byla vyrobena ve spolupráci s karosářem Heuliez a její předností byl rozvor prodloužený o 62 cm zajišťující komfort a luxus zadních sedadel. Zajímavostí byl také strop potažený imitací černé kůže.

Na druhou stranu Elysejský palác neschválil projekt Peugeot 604 „landaulet“ (polokabriolet s možností otevření prostoru nad zadními sedadly), který navrhla karosárna Chapron. Jediný exemplář vyrobený v roce 1979 byl nakonec dodán nigerskému prezidentovi.

V roce 1991 získal Elysejský palác vůz Peugeot 605, o jehož prodloužení a opancéřování se postarala bretaňská firma Labbé (z níž se později stala společnost Centigon, která upravila prezidentský vůz Peugeot 5008). Tento model s vidlicovým šestiválcovým motorem o výkonu 170 koní byl opatřen pancířem z vysokopevnostní oceli a okny z neprůstřelného skla a polykarbonátového kompozitu. Vůz vážil 2 500 kg, což je o 1 000 kg více než standardní Peugeot 605 V6.Tuto limuzínu používaly především hlavy států, které Francie hostila, například tehdejší vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, bývalý egyptský prezident Husní Mubárak nebo papež Jan Pavel II.

Jacques Chirac používal během dvanácti let svého působení v Elysejském paláci pravidelně vozy Peugeot 607, které byly součástí vozového parku prezidentské kanceláře. Největší dojem na Francouze však tehdy bezpochyby udělal červený Peugeot 205 SR z roku 1984, se kterým jezdila prezidentova manželka po silnicích departementu Correze, jehož byla zastupitelkou.

Peugeot 607 Paladine byl rozhodně nejokázalejším a nejkratší dobu používaným prezidentským vozem Francouzské republiky. V roce 2007 hledal tým Nicolase Sarkozyho vůz, který by ztělesňoval obnovu a modernost, až bude nový prezident v den své inaugurace projíždět po Champs Elysées. Někdo si vzpomněl na koncepční vůz Peugeot 607 Paladine představený na ženevském autosalonu v roce 2000. Tento velkolepý vůz 607, který pro Peugeot vyrobila karosárna Heuliez, je více než pět metrů dlouhá limuzína přeměněná na polokabriolet se zatahovací skleněnou střechou zakrývající zadní sedadla. Interiér luxusně vybavila čalounická firma Hermes, která použila nádhernou modrou a krémovou kůži. Uvnitř vozu byl také bar, dvě nádherná elektricky nastavitelná křesla pro prestižní cestující a sklopné sedadlo otočené zády ke směru jízdy pro doprovod.

Na žádost týmu Nicolase Sarkozyho byl vůz Peugeot 607 Paladine převezen z muzea Peugeot a 16. května 2007 se pak k překvapení všech objevil na Champs-Elysées. I přes četné úpravy si vůz zachoval eleganci standardního modelu Peugeot 607. Na druhou stranu si instalace mechanismu stahovací střechy vyžádala výrazné zmenšení palivové nádrže: její objem byl pouhých 6 litrů. To, co u koncepčního vozu nebyl problém, bylo vzhledem k hmotnosti vozu a spotřebě vidlicového šestiválce problematické pro běžné použití. Peugeot 607 Paladine se proto již dál nepoužíval.

Prezidentské otázky
Jedna nebo dvě vlajky? Protokol přesně definuje „výzdobu“ prezidentského vozu. Je-li na jeho palubě při oficiální příležitosti prezident republiky, je vůz ozdoben francouzskou vlajkou připevněnou na pravé přední straně vozidla, na straně, kde hlava státu nastupuje a vystupuje. Pokud francouzského prezidenta doprovází druhý představitel státu nebo vlády, je vlajka jeho země připevněna na levé přední straně, na straně, kde nastupuje a vystupuje z vozu.

Jaká poznávací značka? Až do 70. let 20. století měl Elysejský palác pro prezidentský vůz vyhrazeny registrace 1PR75 až 5PR75. Několik vozidel tak bylo registrováno jako 1PR75. Tato tradice nyní skončila a prezidentské automobily mají běžné registrační značky, které přiděluje chronologicky, jako u všech vozidel, orgán příslušný pro registraci vozidel.

Co se stane s auty po odchodu prezidenta? Na to neexistuje žádné pravidlo. Některá jsou uchována v autoparku Elysejského paláce, jiná jsou prodána nebo svěřena muzeím. Například Millerandův vůz Type 156, Giscardova limuzína Peugeot 604, Mitterrandova limuzína Peugeot 605 a Peugeot 607 Paladine jsou uchovány v Musée de l’Aventure Peugeot.

(tz)