Nemáte čas chodit do prodejny s oblečením nebo brouzdat mezi regály s bytovými doplňky? Nebaví vás to? Nebo zrovna musíte řešit projekt, který vám nedává šanci myslet na nic jiného? Důvodů, proč řešit nákup přes internet, je stále dost. Zvykli jsme si na jeho výhody, trochu jsme za uplynulé roky zlenivěli, naučili jsme se zvládat emoce, které k pořizování nových věcí patří. A když se řekne ZOOT, určitě víte, kam zacílit pozornost. Milan Polák, CEO tohoto fenoménu mezi e-shopy, charakterizoval jeho poslání stručně, o to výstižněji:
Na čem je dnes postavena filozofie vašeho businessu?
Na dělání radosti našim zákazníkům. To je naše závislost, že chceme, aby si lidé u nás nekupovali oblečení, protože jim jinak bude zima. Ale aby měli radost z nákupu a z toho, že jim skvěle padne nebo je někdo pochválí, že jim to sluší.
Co z toho pro vás plyne?
Že nesmíme nikdy polevit na nárocích sami na sebe. Chceme mít nejrychlejší dopravu domů i na naše obchody, kde si člověk může kousky rovnou vyzkoušet. Chceme už na webu udělat zákazníkovi zážitek z nákupu. Nechat ho snadno vše vyměnit, pokud mu věc nesedí. U každého produktu mu doporučit správnou velikost, která mu padne.
Jak se ZOOT za dobu své existence proměnil? Co ztratil, co získal?
Je stále prozákaznicky orientovaný, ale už nezapomíná na businessovou logiku celé věci. Využívá své zkušenosti v Česku k expanzi do zahraničí, kde má velký potenciál růstu. A získal postupně tým lidí, kteří milují pracovat v módě, makat naplno, a přitom za to na každoměsíčním firemním večírku umí pořádně vzít.
Značka zažila roky velké slávy, ale také likvidačních potíží. Říká se, že kdo si nesáhl v podnikání na dno, těžko může růst a rozvíjet se. Jaká zkušenost z problematického období je pro vás svatá? Jak ovlivnila vaše další kroky?
Lidi to naučilo přemýšlet tak, že každá zbytečně vyhozená koruna je strašně zbytečná a vydělat ji pak zpět stojí spoustu úsilí navíc. A taky nefňukat a hledat neustále nové způsoby, jak to půjde, místo důvodů, proč to nejde. A mě strašně baví ta energie v týmu, který chce světu ukázat, že to nejlepší z doby velké slávy nám zůstalo. Že jsme stále český lovebrand, který je tou nejlepší volbou pro české zákazníky při nákupu módy pro ženu, muže, děti, nebo třeba při pořízení hezkého doplňku do bytu.
Kolik značek reprezentujete? A chystáte se přidávat do portfolia další?
Na ZOOTu teď prodáváme kolem 300 značek. Pečlivě je vybíráme a stále přidáváme nové. Třeba když se našim nákupčím líbí něco nového na módních veletrzích, tak se hned pouštějí do jednání o podmínkách, abychom to brzy na ZOOTu představili.
Spolupracují se ZOOTem i čeští módní tvůrci?
Ano, chceme dávat šanci českým značkám, aby se na ZOOTu mohly ukázat. Je pro ně zásadní, když je mohou vidět dva milióny návštěvníků měsíčně. Ale chystáme ještě další zajímavé projekty s českými návrháři. To zatím ale nechci prozrazovat detailně.
Podle jakých pravidel se řídí vaše cenová strategie?
Ceny v módě jsou většinou dané přímo od módních značek. Často jsou ceny uvedené rovnou na cedulkách u produktů. A tak je dodržujeme a řídíme si přirozeným prolevňováním odprodej kousků, po kterých není největší poptávka. Plus jsou v módě vždy po sezóně výprodeje, kde uvolňujeme místo ve skladu pro čerstvou novou kolekci. Lidé si ale musí na obří slevy postupně odvyknout. Přeci jen vstupy se všem značkám zdražují obrovským tempem, a tak očekávám minimálně menší množství slev.
Už nejste jen o módě, ale prodáváte i produkty sloužící k podpoře zdraví, kosmetiku, doplňky do domácnosti. Znamená to, že budete kategorie zboží rozšiřovat? Nehrozí, že byste ztratili svoji výlučnost na trhu, že byste se začali podobat jiným shopům?
Naopak si myslíme, že lifestylové produkty pod jednou střechou jsou super. Člověk nemusí přebíhat mezi více e-shopy, platit vícekrát poštovné, vícekrát se registrovat. Stáhne si apku ZOOTu nebo skočí na ZOOT.cz a vybere si vše od oblečení po něco hezkého do bytu. A rozšiřovat teď budeme hlavně kategorie dětského oblečení, kde chceme maminkám a tatínkům nabídnout vše, co jejich ratolest potřebuje. Pak také kategorii pánského oblečení, protože na muže se tu dlouho zapomíná. Ale i oni už dnes chtějí vypadat dobře. A vypadají. Následně i doplňky do bytu, což je kategorie, která nás baví.
Jak nahlížíte na důsledky současné mezinárodní situace, která zatím vede ke zdražování, například pohonných hmot? Neochabne zájem o nakupování online, nebudou lidé zase více směřovat do kamenných prodejen (také například v euforii z toho, že se v prodejnách už nemusí nosit roušky)?
Lidé si vyzkoušeli, že nákup online je super pohodlný. Objednají si z gauče a vyzkouší v klidu doma nebo u nás ve zkušební kabince. Rychle a pohodlně. A já věřím, že pohonné hmoty jsou chvilková záležitost. Ač samozřejmě nepříjemná.
Na vašich stránkách v kapitolce Co nás spojuje uvádíte, že je důležité zkoušet
dělat věci jinak, překonávat sebe i svůj strach – objevovat. Měl jste ve spojitosti se ZOOT někdy skutečně strach? Z čeho nejvíce? Jak jste ho překonal?
Já si strach v té jízdě asi ani nestíhal připouštět. Ale určitě tam byla spousta chvil, kdy mi bylo do breku, a spousta, kdy jsem zase cítil hrdost. Svůj strach vždy překonávám s manželkou po boku. Ona také pracuje v ZOOTu. Nějak mi dokáže pokaždé vysvětlit, že to zvládneme. A vždy jsme všechno nějak zvládli, tak si začínám myslet, že má pravdu.
ptala se Eva Brixi