Moc potřebuje kontrolu. Nejen na cestách, ale i v životě. S touto filozofií slaví pneumatikářský gigant Pirelli významné výročí v České republice i ve světě. V rozhovoru ředitel společnosti Pirelli pro Česko a Slovensko Ing. Jan Mulač prozradil víc.
Od počátku působení Pirrelli v ČR stojíte v jejím čele. Baví vás to i po 25 úspěšných letech?
To je velice častá otázka z mého nejbližšího okolí. Splnil se mi můj profesní sen. Získat prestižní světovou značku, kterou Pirelli skutečně je, a dostat příležitost vybudovat pro ni fungující obchodní zastoupení. Mám rád práci s lidmi a u budování zastoupení jsem měl na ně velké štěstí. Celou svou profesní kariéru jsem čelil různým úkolům, výzvám. A nebylo tomu jinak ani v těch zmiňovaných posledních 25 letech, kdy jsem od založení českého, následně slovenského, zastoupení Pirelli neprožil ani jeden stejný rok. Nové prodejní kanály, nové komunikační nástroje, agresivní konkurence, pandemie, geopolitické změny, to jsou každodenní vykřičníky. Opravdu se těším na každý nový pracovní den.
Jak se měnila manažerská práce, co bylo vaším cílem na počátku a jaké hlavní úkoly musíte zvládnout dnes?
V mnoha ohledech se má práce výrazně změnila, a to nejen díky fázím zralosti českého zastoupení, od založení, výběru a budovaní týmů až po jeho řízení, zajištění dalšího rozvoje. Za čtvrtstoletí člověk projde přirozenou změnou, vyzraje, získá a osvojí si nové znalosti, zkušenosti. Myslím, že aktuálně nejvíc pracuji na svém leadershipu, každý den se snažím velmi intenzivně komunikovat se svými kolegy, team leadery. Velký posun nastal také ve větší míře specializace, dříve jsem manažersky zasahoval do více oblastí každodenního businessu, dnes s větším odstupem sleduji jen klíčové ukazatele.
Poznamenala pandemie i trh s pneumatikami? Vyvíjí se poptávka a nabídka v souladu s dnešními trendy?
Ani náš obor nebyl ušetřen velkému zásahu pandemií. Změnili jsme se my jako výrobci a skvělou práci odvedli také naši obchodní partneři, kteří se museli rychle adaptovat na nové podmínky, zajistili své fungování i díky digitálním, online řešením a urychlili svůj přirozený vývoj.
Pokud bych se měl zmínit o faktorech, které ovlivňují aktuální situaci na trhu pneumatik, tak z dlouhodobého hlediska mezi významné faktory patří prudký růst výrobních nákladů, cen energií, mzdových nákladů, logistických nevyjímaje, spolu s nejistotou dostupnosti dodávek a stále rozrušenými dodavatelskými řetězci, pokračující nedostatek komponentů v automotive a chování spotřebitelů či vývoje inflace, a pozice české koruny vůči euru.
Patříte ke globálním lídrům v oboru. Čím dokážete být konkurenceschopní a co to představuje pro působení vašeho týmu?
Jsme jediný výrobce z velké pětky, který se zaměřuje výhradně na pneumatiky pro spotřebitele (automobily, motocykly a jízdní kola) a související služby. Pirelli má výrazné postavení v oblasti prémiových značek, které se vyznačují pokročilou technologií, a disponuje více než 3800 homologacemi díky partnerství s nejprestižnějšími výrobci automobilů na světě. S cílem dosáhnout nejvyšší úrovně výkonu, bezpečnosti a omezení dopadu na životní prostředí se Pirelli vždy silně věnovalo výzkumu a vývoji, do kterého v roce 2021 investovalo 6 % z obratu. Od roku 1907 je Pirelli zapojeno do motoristického sportu, jsme globálním partnerem Formule 1 od roku 2011 a své exkluzivní partnerství jsme prodloužili do roku 2024.
Rok 2022 je pro Pirelli výjimečný. Jak budete globální a národní výročí oslavovat?
Logo navržené pro oslavu 150. výročí odhalil loni v listopadu Bryan Adams při příležitosti uvedení kalendáře Pirelli na rok 2022. Nová globální reklamní kampaň zahrnující televizní reklamu, tisk, digitální a sociální média při příležitosti oslav 150. výročí nabízí nový výklad historického claimu Power is Nothing Without Control. Vyzývá lidi k tomu, aby prostřednictvím vizionářského a metaforického příběhu přemýšleli o dvou alternativních a protichůdných myšlenkách. Díky technologii a sociálním médiím mají jednotlivci obrovskou moc, ale kdykoli mohou ztratit kontrolu a mohl by nastat chaos. Více než kdy jindy si musíme uvědomit, že moc potřebuje kontrolu, a to i v životě, a nejen na cestách. A 150. narozeniny oslaví společnost také vydáním speciálního čísla časopisu World, který vychází již od roku 1994 a navazuje na odkaz Rivista Pirelli vydávaný od roku 1948 do 1972.
Při příležitosti oslav byla vydána sada tří oslavných zlatých a stříbrných mincí věnovaných skupině Pirelli a taktéž známka. Mezi hlavními projekty oslav je také vydání knihy Thinking Ahead. Pirelli: 150 Years of Industry, Innovation and Culture (Pokrokové myšlení. Pirelli: 150 let průmyslu, inovací a kultury) v edici Fondazione Pirelli.
do dalších let popřál vše nejlepší
Pavel Kačer