Svět automobilů je dnes především svět technologií. Je to už něco úplně jiného než vzpomínky z dětství. Sofistikované kousky naší flotily jsou provázané s budoucností planety. Jejich tvůrci myslí v širších dimenzích než jejich předchůdci. Mapují požadavky, které se ztotožňují s úsilím o zachování podmínek pro život dalších generací. Jiné motory než na benzín či naftu nacházejí stále větší uplatnění v motoristické praxi. Značka Kia je toho jasným příkladem, naznačil Ing. Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech s.r.o., zastoupení pro Českou republiku:
Vzpomenete si, kdy jste poprvé usedl za volant a do jakého auta? Při jaké příležitosti to bylo? A co jste v autoškole přímo nenáviděl?
To jsou hodně staré vzpomínky! V autoškole se mi líbily jak hodiny teorie, tak jízdy s instruktorem a nejvíc ty po zasněžené Praze, kdy auto v zatáčkách po dlažebních kostkách krásně klouzalo. Nejvíc mi vadilo, když jsem jel s autem s prokluzující spojkou. Bylo mi auta líto, že ho jiní studenti tak trápili a poškodili. První auto, které jsem ještě před obdržením průkazu řídil, byl kamarádův starý Spartak, se kterým jsme jezdili mimo silnice po blátivé polní cestě, kde jsme se učili zvládat smyk. Párkrát jsme ale taky ve smyku skončili zabořeni v měkké hlíně a museli nás vytáhnout traktorem. Po vystavení řidičáku jsem pak sedm let řídil staré rodinné embéčko, než jsem mohl začít používat své první služební auto. To bylo šikovné městské autíčko Daihatsu Charade.
Předpokládám, že patříte mezi řidiče, které sedět za volantem baví. Co si na autech užíváte nejvíce a proč jste se rozhodl s nimi spojit svůj život?
Auta mě opravdu baví jak po technické stránce, tak jejich řízení. Moje láska k nim sahá do dětství, kdy jsem s tátou o rodinného mazlíčka pravidelně pečoval. Tehdy se totiž ještě majitelé ve svých autech o víkendu takzvaně vrtali, neboli jim seřizovali motor, opravovali si sami drobné závady a podobně. Pak jsem odmaturoval na střední strojnické průmyslovce a studoval na strojní fakultě ČVUT, kde jsem si zvolil za specializaci konstrukci spalovacích motorů na automobilní katedře. Po promoci jsem krátce pracoval jako konstruktér motorů, ale brzy si našel práci u nově vznikajících zastoupení automobilek. Tuto oblast jsem už neopustil. S auty jsem tedy spojil celý svůj život. Na tomto odvětví mě nepřestává fascinovat neustálý pokrok v technologiích, zdokonalování systémů pohonu a zavádění moderních bezpečnostních a asistenčních systémů.
Jak se stalo, že jste na řadu let zakotvil právě v Kia?
Kia není mou první pracovní zastávkou v automobilovém průmyslu. Po škole jsem prošel zastoupeními několika značek. Zastával jsem mnoho pozic v oblasti obchodu, rozvoje sítě a strategického plánování nejen pro Česko, ale také pro Slovensko. V české pobočce Kia jsem pracoval už v letech 1997–2000, pak jsem se na několik let přesunul na pozici obchodního ředitele jedné japonské automobilky, aby se mi v roce 2008 otevřela příležitost posunout svoji kariéru se získanými zkušenostmi opět v Kia. Zde jsem od listopadu 2016 povýšil na pozici pověřeného generálního ředitele a od ledna 2017 zastávám funkci generálního ředitele.
Čím se stala tato mainstreamová značka pro vás do jisté míry osudovou?
V 90. letech v počátku působení na našem trhu měla Kia do jisté míry pověst výrobce laciných, a ne příliš atraktivních aut, což se ostatně týkalo i dalších korejských výrobců. To už ale dávno neplatí. Dnes, po téměř 30 letech v ČR, nemá Kia zapotřebí podbízet se cenou a zákazníkům přináší jasné přidané hodnoty, jako jsou prověřená kvalita, celosvětově uznávaná spolehlivost, a především moderní a pokrokové technologie a služby na špičkové úrovni. Právě to, s jakou rychlostí a precizností se značka dokázala v Evropě etablovat a zapracovala na mnoha aspektech své transformace, je mi maximálně sympatické a je to i důvodem, proč je pro mě Kia do značné míry značkou osudovou.
Jak ji dnes charakterizovat? V čem je jiná než konkurence, v čem je napřed?
Dnešní Kia už nechce být pouhým výrobcem automobilů, ale má ambice stát se jedním z lídrů vývoje nových rozmanitých způsobů mobility. Kromě ekologických pohonných jednotek se soustředí například také na vývoj létajících dopravních prostředků. A zajímá se rovněž o další trendy, jako je například carsharing nebo rozvoj nových forem financování. Loni jsme například spustili online prodej automobilu. Řečeno v kostce, nejen že si nechceme nechat ujet vlak vývoje, ale naopak chceme být tím, kdo udává jeho směr a nabízí smysluplná a funkční řešení pro život zákazníků ve 21. století. Tento cíl značky nevystihuje pouze nová vizuální identita, nové logo a nový slogan Movement That Inspires (Pohyb, který inspiruje), ale i to, že po desítkách let své existence automobilka vypustila z názvu slovo „motory“. Kia Motors už prostě plně nevystihuje celý její záběr.
Světem automobilizmu dnes jednoznačně hýbe elektromobilita. Jak se v této oblasti angažuje Kia?
Do roku 2025 plánuje Kia investovat do rozvoje inovativních technologií přibližně 340 miliard korun, přičemž výrazná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Uvědomujeme si, že největší podíl na emisích uhlíkových plynů má právě automobilová doprava, proto jsme si stanovili za cíl do roku 2035 plně elektrifikovat celou modelovou řadu v Evropě a do roku 2045 máme za cíl stát se klimaticky neutrální společností. Nechceme se přitom soustředit pouze na klasické akumulátorové elektromobily (BEV) příští generace. Věříme, že budoucnost bude určitě pestrá a své místo v ní najdou také elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články (FCEV). Technologie na to je připravená. Zbývá dořešit ekologickou a levnou výrobu vodíku a dostatečnou infrastrukturu plnicích stanic. Jsem přesvědčen, že vedle sebe mohou koexistovat různé druhy alternativních ekologických pohonů. Bude jen na zákazníkovi, který si zvolí.
Dalším tématem současnosti je udržitelnost. Je i toto motivem pro rozvoj elektromobility v Kia?
Kia uvedla svůj první elektromobil na trh už v roce 2011. Tedy dávno před Green Dealem a před tím, než se z udržitelnosti stalo takové „buzzword“. Ekologie tedy motivem je, ale nikoli převzatým od veřejnosti nebo politiků, ale naším vlastním. Také proto jsme se mimo jiné sami zavázali dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2045 napříč všemi aspekty provozu od dodávek přes logistiku, výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po likvidaci odpadu. V rámci výroby interiéru našeho přelomového elektromobilu Kia EV6 například využíváme veganskou kůži nebo recyklované plasty. Nezapomínáme ale ani na tradiční vozy. V této oblasti jsme například zahájili vývoj syntetického paliva, které pomůže snížit emise spalovacích motorů až o 80 %.
Předpokládáte, že se v souvislosti s celosvětovým děním zvýší zájem o elektrická auta? Projevilo se to již?
Evropa v současnosti obecně hledá cesty, jak se co nejrychleji zbavit závislosti na dovozu ruských fosilních paliv, primárně zemního plynu, ale také ropy. Domnívám se, že jednou z možných cest je zvýšení podpory elektromobility a dalších alternativních pohonů. To je nicméně politická otázka a je na vládách jednotlivých zemí, jak se k tomu postaví. Na to, aby se probíhající konflikt na Ukrajině nějakým způsobem projevil na prodejích elektromobilů, je příliš brzy. Maximálně může jít o jednotlivce, kteří nákupem elektromobilu mohou vyjadřovat svůj postoj k odmítnutí ruské ropy.
Strategické plány pro Českou republiku jsou jistě odvážné. Můžeme nahlédnout?
Máme celou řadu aktivit, které mají za cíl přitáhnout nové zájemce o elektromobilitu. Do roku 2027 plánujeme českým zákazníkům nabídnout 14 čistě bateriových elektromobilů. Současně jsme ale si vědomi i důležitosti péče o ty, kteří si u nás již elektrický vůz pořídili. Chceme jim například usnadnit dobíjení ve veřejných sítích. Slabinou současné dobíjecí infrastruktury je totiž její roztříštěnost na sítě různých provozovatelů s vlastními platebními systémy, přičemž každý požaduje identifikaci svým vlastním čipem. Ale i toto se mění a Kia je opět v popředí určování tohoto trendu. Aby s sebou naši zákazníci nemuseli vozit celou hrst čipů, přišli jsme s univerzální Kia EV Power Card. Nejen že s ní mohou motoristé za výhodné ceny dobíjet v dobíjecích sítích největších operátorů v Česku, ale od letošního února funguje i v rakouské síti Smatrics a německé EnBW. V dubnu jsme navíc spustili i novou službu Kia Charge, která je určená především pro cesty po Evropě s možností dobíjení v sítích vysokorychlostních dobíjecích stanic Ionity. S jednou identifikační kartou mohou naši zákazníci dobíjet u více než 320 000 dobíjecích stanic ve 29 zemích. Součástí Kia Charge je i stejnojmenná aplikace, která nabízí například sledování historie dobíjení, vyhledávání dobíjecích stanic nebo navigování k nim. Zároveň se i sami podílíme na rozvoji infrastruktury v ČR. Za tímto účelem jsme také navázali spolupráci s energetickou společností E.ON.
Jaké mohou být průsečíky a společný zájem automobilky a energetické společnosti? Můžete popsat konkrétní výsledky vaší spolupráce s E.ON?
Jedním z hlavních předpokladů pro budoucnost elektromobility je dostatečná dobíjecí infrastruktura. Pokud nebudou mít řidiči kde dobíjet, těžko je přesvědčíme, aby si elektrický vůz pořídili. Na tom se s E.ON shodneme a spolupracujeme na budování dobíjecích technologií ve firmách i v domácnostech. V rámci našeho balíčku služeb spojených s elektromobilitou nabízíme zákazníkům dodání a instalaci domácí dobíjecí stanice,
tzv. wallboxu, a to včetně vyřízení dotace na jeho pořízení. Dalším konkrétním výsledkem spolupráce s E.ON je vybudování sítě dobíječek u našich dealerů a ve školicím středisku.
Kolik procent vaší klientely tvoří firemní zákazníci? Motivujete je k nákupu elektrických vozidel? A chystáte v tomto směru něco nového?
V loňském roce tvořily naše prodeje firemním zákazníkům téměř 68 %, pro srovnání za první tři měsíce letošního roku je podíl mezi firemní a privátní klientelou 60 ku 40 %. Nabídka našich elektrifikovaných modelů je stále pestřejší, parametry jako dojezd, výkon nebo rychlost dobíjení se zlepšují a firem, které si elektrická vozidla od nás pořizují, přibývá. Což je rozdíl oproti době před pár lety. Elektrifikované modely si své zákazníky z řad firem nacházejí mnohem snadněji. Motivací jsou nejen námi nabízené výhodné finanční produkty, jako je například financování s nulovým navýšením, možnost parkování zdarma na modrých zónách v řadě velkých měst, ale i nižší provozní a servisní náklady oproti konvenčním modelům, a také zůstatková hodnota vozu po nějakém čase užívání. Pobídky pro firmy se chystáme do budoucna zatraktivnit, ale v tuto chvíli je nechci blíže specifikovat.
Určitě přijdete letos s novými modely. Nač se můžeme těšit?
Jsem přesvědčen, že mezi letošními novinkami si svůj vysněný vůz najde skutečně každý. Od ledna jsme zahájili prodej páté generace našeho nejpopulárnějšího SUV Kia Sportage. Nejde o pouhý facelift, ale o zcela novou generaci vozu, který byl navržen na míru evropským podmínkám. Poprvé ho nabízíme i ve verzích s hybridním (HEV) a plug-in hybridním (PHEV) pohonem. Dále pak představíme druhou generaci crossoveru Niro, který nabídneme nejen jako HEV a PHEV, ale i v čistě elektrické verzi (BEV). Kromě toho nás čeká také facelift dalšího crossoveru Kia XCeed a v závěru roku si přijdou na své skutečně nejnáročnější zákazníci. Na český trh se dostane verze GT elektromobilu EV6, která nabídne výkon až 430 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 3,5 sekundy.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi