Za jídlo nyní platíme v hospodách poprvé přes 150 korun

Restaurace jsou na konci roku 40 procent pod předcovidovými tržbami, každé čtvrté jídlo objednáváme přes rozvážku. Vůbec poprvé v historii platí Češi za obědy v průměru více než 150 korun. Vyplývá to z aktuálních listopadových a prosincových dat Ticket Restaurant Card Indexu společnosti Edenred, který je sestavený z plateb více než 220 000 tisíc majitelů nejrozšířenější stravenkové karty Ticket Restaurant. V transakcích jsou zahrnuté jak přímé platby lidí v restauracích, tak i ty prostřednictvím dovážkových služeb.

Pokud jde o celkové příjmy restaurací z prodeje jídel, ty se stále pohybují pod průměrem předcovidového období. „Přímé tržby restaurací jsou nyní o 57 procent pod předkoronavirovými čísly. Pokud ale připočteme rozvážkové služby, je pokles výrazně nižší. Celkové tržby restaurací jsou v souhrnu obou prodejních forem 42 procent pod předcovidovým obdobím,“ říká obchodní ředitel společnosti Edenredu Petr Šorna. V praxi to znamená, že každé čtvrté jídlo nyní lidé kupují přes on-line zprostředkovatele.

Rozvážkové služby nabraly na důležitosti právě se startem koronakrize. Před ní se jejich podíl na tržbách gastrosektoru pohyboval mezi 3-5 procenty. V prvním lockdownu loni na jaře výrazně vzrostl – v dubnu 2021 tvořila externí on-line rozvážka 66 procent tržeb restaurací, v květnu 35 procent. Po úplném rozvolnění opatření (léto 2020) se ale lidé opět ve velkém do restaurací vrátili. Rozvážkový byznys v tu dobu zajišťoval restauracím kolem deseti procent výdělků.

Další lockdowny a následné letošní letní uvolnění ale již proběhly podle úplně jiných not. „Rozvážkové služby od loňského podzimu hrají v byznysu restaurací velmi výraznou roli už nejen v lockdownech, ale i v době rozvolnění. Aktuálně se na tom určitě podílí skutečnost, že neočkovaní lidé nemají možnost restaurace navštěvovat. Ale často i ti, kteří do nich mohou, si jídlo nechají raději přivézt až do práce nebo při home office domů,“ říká Petr Šorna.

Na byznys restaurací má vliv i další fenomén posledních měsíců, kterým je domácí příprava jídel, prokázaly nedávné průzkumy Edenredu. Lidé si vaří obědy nejen ve dnech, kdy jsou na home office, ale často si jídlo berou i s sebou do práce. Motivaci k návštěvě restaurace nemají ani ti zaměstnanci, kteří místo stravenek dostávají hotovost ve formě paušálu, který platí od začátku roku.

I přes současnou složitou situaci je zatím většina restaurací odhodlána pokračovat ve svém podnikání, vyplývá z průzkumu společnosti Edenred mezi 236 majiteli restaurací. Pokračovat v podnikání je rozhodnuto přes 43 procent provozovatelů restaurací. Další pětina pak zatím také nehodlá končit, ale připouštějí změnu názoru v případě, že by přišla další výrazná omezení jejich podnikání spojená s koronakrizí. Pevně rozhodnuta ukončit podnikání je nyní téměř desetina provozovatelů, dalších skoro třináct procent se k ukončení podnikání přiklání a necelých patnáct procent kvůli nejasnému výhledu oboru tento krok zvažuje.

Edenred se snaží restauracím ve složité době pomáhat. Již od loňského roku vrací strávníkům za každou útratu nad 100 korun pětikorunu formou cashbacku. Lidé mohou dosáhnout i na další slevy, které v aplikaci Edenredu inzerují jednotlivé restaurace. „O tom, kolik ušetřím se tak dozvím ještě před tím, než jdou na oběd, což může znamenat výraznou pobídku pro návštěvu restaurace,“ doplňuje Šorna.

1. Ticket Restaurant Card Index – vývoj průměrné útraty za oběd (restaurace + rozvážka)
* Průměrná útrata v prosinci 2021 je za prvních 8 pracovních dnů.

2. Graf – propad tržeb restaurací (srovnání celkových prodejů s předcovidovým obdobím)

3. Průzkum Edenred – kolik restaurací zůstane na trhu

Zdroj: průzkum Edenred září 2021.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům českého trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café.

Skupina Edenred je přední digitální platforma služeb, a plateb a také každodenní společník ekonomicky aktivních lidí. Propojuje 50 milionů uživatelů z řad zaměstnanců se 2 miliony partnerů z řad obchodníků, a to prostřednictvím více než 850 tisíc firemních klientů ve 46 zemích.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na potraviny (stravenky), mobilitu (palivo, údržba, mýtné, parkovné), motivaci (například dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců) a podnikové platby (virtuální karty).

V souladu záměrem skupiny, „Obohaťte propojení. Navždy.“, umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují í atraktivitu a efektivitu společností oživují trh práce místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě

10 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se propojený svět práce propojený ekosystém, který je, bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2020 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 30 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

(tz)