Čas blížících se Vánoc a prodejna Manner v pražském Palladiu. Nerozlučně k sobě patří již rok. Místo, kde můžete nakoupit, mlsat a těšit se z nepřeberného množství dobrůtek, jež zná skoro celý svět. Proslulé Mozartovy koule, nespočet druhů oplatků v nejrozmanitějším balení, čokolády na vaření a pečení, specialitky jako třeba podzimní skořicové hvězdičky ve stylovém obalu, stejně tak jako pozoruhodné likéry k svátečnímu odpoledni. K tomu nespočet doplňků, jako je třeba svetr, ponožky, čepice. Sladkosti v krásných retro kovových krabičkách, až oči přecházejí. Útulné prostředí nejen pro nakupování, ale i pro chvilkové rozjímání, pro sladký zážitek, který se snoubí s emocemi a touhou udělat někomu radost a pořídit mu to „pravé ořechové“. V prodejně jsem měla příležitost potkat se s reprezentantem značky Manner pro Českou republiku a Slovensko Alešem Aldo Koláčkem:
Co nového se váže ke značce Manner v České republice v posledním období?
Především je to rok, který uplynul od otevření naší vlajkové lodi, reprezentativní prodejny Manner v Praze v obchodním centru Palladium. I když byly podmínky pro nakupování složité a lidé často raději volili e-shopy místo návštěvy prodejen, musím poděkovat všem zákazníkům, kteří si i tak k nám cestu našli, hlavně těm, kteří sem již chodí opakovaně. Jsem tedy opravdu rád, že naše výkladní skříň si srdce spotřebitelů získala a že přibývá těch, kteří si u nás vždy vyberou. Oslavili jsme tedy rok úspěchu s tímto konceptem. Ukázalo se nám, že vybudovat značkovou prodejnu byl krok správným směrem. Stěžejní novinkou je fakt, že na našich obalech zákazníci postupně začínají vídat označení Fair trade, tedy nové logo určené pro čokoládové výrobky, protože čokoládu Manner nakupuje jen s tímto posvěcením. Pro spotřebitele je to další důkaz o kvalitě i udržitelnosti, po jejíchž stopách jsme se vydali. Manner je zatím jediný výrobce, co nabízí oplatky s tímto označením v České a Slovenské republice.
Prodejna v pražském Palladiu je tou nejlepší adresou…
Udělali jsme vše proto, aby tomu tak bylo. Od monumentální reklamy v pražském metru ve stanici Náměstí republiky až po další marketingové aktivity k image prodejny. Nezanedbatelné je, že sídlíme na skvělém místě, zákazníci k nám lehce trefí. Spoléháme na naši výtečně zapamatovatelnou růžovou, která zdálky rovněž výborně naviguje.
V této prodejně se však odehrává daleko více, než je běžné nakupování. Odsud se vybavují zásilky objednané přes e-shop, především pak firemní balíčky, jichž v tomto období přibývá.
Lidé, kteří k nám jednou zavítají, tak se vracejí, byť třeba neutrácejí horentní sumy. Zvykají si však na to, že si u nás mohou koupit nejen drobnosti, jako je hrneček ke kakau nebo tričko, ale třeba i sáňky! Zkrátka máme všelicos a umíme stále překvapovat. Mezi návštěvníky prodejny i mezi zaměstnanci je mnoho fandů značky, kteří touží ochutnat vše, co vyrábíme, a mít doma nejrůznější předměty, které Manner připomínají. Jsou to až kultovní záležitosti, ale mne to nepřekvapuje, protože se denně přesvědčuji, že hodnota značky na trhu je skutečně obrovská, a nejen díky tradici, již za sebou má. Máme co nabídnout, výrobce přísně střeží deklarovaný obsah čokolády či lískových oříšků, cukru se postupně snaží přidávat do produktů méně, hlavně při inovacích. Ctí odkaz zakladatelů i zajímavou historii. To vše na zákazníky působí a značka se jim jeví jako nesmírně seriózní a stabilní.
Rozšířili jste sortiment, jak se novinky ujaly?
Nabídku máme velmi širokou a stále počet položek zvyšujeme. Pro nadcházející konec roku a zimní období máme tři hlavní novinky: oplatky Pečené jablko, Pražené mandle a s příchutí Spekulatius, která u nás pod tímto pojmem není tolik známá, ale představuje typicky vánoční chuť skořice, hřebíčku, vanilky a v zahraničí je velice žádaná. Nejžhavější novinkou je pak série oplatků Snacks Minis s čokoládou i bez ní. Jsme jediní na českém trhu, kdo takový výrobek má, a samozřejmě v jedinečné kvalitě.
Pracujete se stálými a věrnými klienty, abyste podpořili jejich přízeň?
Určitě ano, i letos v létě jsme pořádali naši tour napříč českými a moravskými městy, jak je naším zvykem. Kdyby se nešířil covid, mohli bychom být odvážnější v našich předváděcích aktivitách, ochutnávkách apod. Bohužel to nejde, a tak spoléháme na to, že například firemní klientela, která se u nás naučila objednávat balíčky, u svých zvyklostí vydrží a bude objednávat ještě v hojnějším počtu, tak jako to již dělají někteří průkopníci, kteří se přesvědčili, že vše, co s námi řeší, funguje. Máme již mnoho klientů, kteří balíčky objednávají průběžně celý rok, hlavně nyní přes e-shop, kde si je mohou sestavit z jednotlivých položek, anebo využívají předpřipravené sestavy. Balíčky lze doplnit jejich firemními předměty, jako jsou tužky, kalendáře, diáře, likéry apod. V jejich přáních jim vycházíme jakkoli vstříc, protože jen flexibilní a kreativní komunikace má v péči o jejich náklonnost smysl. Právě na zvýšení úrovně našich služeb se chceme v nadcházejícím roce zaměřit.
I tímto způsobem bychom rádi do určité míry vykryli pomyslné ztráty z toho, že Praze chybí zahraniční turisté, že je hlavní město stále prázdné. V současnosti tvoří dvě třetiny našich zákazníků v prodejně Češi a třetinu cizinci, naším cílem je mít polovinu českých a polovinu zahraničních.
Chystáte nějaké předvánoční překvapení?
V prodeji je vánoční kalendář, taková skládačka, ale od těch běžných se liší. Náš kalendář má prázdné krabičky pro celé období Adventu. Do nich si může zákazník u nás nakoupit drobnosti a sám doplňovat i podle vlastního uvážení. Až po klíčky od nového auta, cokoli. Je to zas něco jiného, prostřednictvím kalendáře jsme chtěli vybídnout ke tvorbě jeho obsahu. Z dalších inspiračních pobídek je to například sada formiček na vykrajování cukroví v naší Manner růžové. O tento výrobek je značný zájem.
Vánoční balíčky pro firmy a organizace jsou hodně oblíbené. Když si někdo vzpomene třeba 10. prosince, jste schopni jeho požadavek vybavit?
To ano, ale firmy jsou trochu napřed, nenakupují až na poslední chvíli. Ale kdyby se přece jen některá rozhodla na poslední chvíli, vynasnažíme se přání splnit. Dobře se dá vybírat i přímo v prodejně v Palladiu, kde máme ukázkové balíčky vystavené a další mohou kolegyně okamžitě poskládat. K dispozici je několik druhů tašek i celofánové sáčky, které naplníme i na váhu.
Jste hodně orientovaní na marketing, rádi si hrajete. Co u mlsalů letos hodně bodovalo?
Bez povšimnutí nezůstala jediná akce, dělali jsme poměrně velkou podporu produktu Snacks Minis, nejrůznější prezentace, organizovali soutěže o pobyt v Alpách, vandr s Mannerem, lyžovačku. Máme v oblibě upozorňovat na značku na velkých plochách, a tomu jsme zůstali věrni.
Jak vy sám vnímáte čas vánoční? Jako období, kdy máte nejvíc práce, nebo si všechno umíte zorganizovat tak, abyste si svátky užil s rodinou v klidu doma u televizních pohádek či někde daleko od společnosti, třeba na chalupě v horách?
Já vlastně pracuji nepřetržitě. Jsem stále online, takže i z Brna, kde naše zastoupení sídlí, sleduji, co se děje na prodejně v Palladiu, přes počítač mohu měnit ceny na digitálních cenovkách, jsem v kontaktu s kolegyněmi na prodejně. A to i během dovolené. Tu si zpravidla beru od 15. prosince a odjíždím s celou rodinou někam za sluníčkem, do tepla. Musím dobít baterky, změnit rytmus všedního dne, a vracím se na Silvestra, abych pak v lednu a únoru mohl už připravovat s týmem Velikonoce a letní akce. Nejvíc práce mám do Mikuláše, než je podstatná část záležitostí vyřízena.
Když si vzpomenu, jak jsem loni na podzim sám vymýšlel, jak bude prodejna vypadat, měřil do detailů, jak a kam rozmístíme nábytek, jak optimálně využít každé místečko plochy i prostoru, abychom mohli dobře ovlivnit zákazníkovo rozhodování, věřte, bylo to velmi vyčerpávající. Málokdo třeba ví, že podlahy v typizovaných prodejnách Manner jsou z přírodního materiálu obohaceny zbytky kakaových bobů, že stropy mohou být jen hnědě čokoládové. Máme také speciální čokoládovou vůni, kterou osvěžujeme vzduch v prodejně, aby si lidé tu atmosféru užili se vším všudy.
Ostatně – Manner je o pohodě, svým způsobem o výjimečnosti, slavnostní chvilce u kávy se sladkou tečkou. Nebo je to už jinak?
Značka Manner je stále spíše prémiová a často zákazníky využívaná k výjimečným příležitostem. Takže ano, sladká tečka ke chvilce pohody, doplněk oslavy, důstojný dárek. Na druhé straně se s mnoha produkty setkáte v řetězcích, hotelích i firmách, a to za rozumnou cenu. Za dva roky covidových opatření se také ukazuje, že si lidé raději připlatí a koupí kvalitnější zboží než dříve. Že jim záleží na tom, co jedí, a když to má být sladkost, aby měli záruku jisté prvotřídnosti.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi