Nebe nad našimi hlavami loni přestaly křižovat tisíce letounů, lockdown se týkal i vzdušných cest. Ale situace se změnila a jiné jsou i světové aerolinie. O tom je rozhovor s Bořivojem Trejbalem, ředitelem české pobočky letecké společnosti Emirates.
Letecký průmysl byl těžce zasažen pandemií. Jak si dnes stojí Emirates?
Podařilo se nám, v návaznosti na globální rozvolňování cestovních restrikcí, bezpečným způsobem obnovit naši leteckou síť. V současné době už opět nabízíme lety do více než 120 destinací, do konce tohoto roku míříme k obnově 70 % naší letecké kapacity. Co se České republiky týče, tak tady jsme od obnovení spojení postupně navyšovali frekvence letů. Momentálně provozujeme mezi Prahou a Dubají šest letů týdně. Celkově jsme se v rámci pandemie zaměřili primárně na zajištění zdraví a bezpečí našich zákazníků a zaměstnanců. Proto jsme se v první řadě rozhodli implementovat kompletní bezpečnostní a biometrická opatření. Společnost také zavedla štědré a flexibilní rezervační podmínky a rozšířila multi-risk pojištění, včetně pokrytí nákladů spojených s covid-19. Toto pojištění nabízíme bezplatně ke všem letenkám, které byly zakoupeny od 1. prosince 2020. Věřím, že poptávka po volnočasovém cestování a obchodních cestách se postupně navrátí na předpandemickou úroveň, v tomto ohledu jsem optimistický.
Co všechno si můžeme představit pod řadou změn, jež jste uvedli do života?
Co nejrychleji jsme implementovali několik nových opatření a také nové služby. Museli jsme především rychle reagovat na měnící se situaci, abychom se přizpůsobili novým podmínkám na trhu a požadavkům zákazníků. To samozřejmě zahrnovalo také nové postupy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Jak už jsem zmiňoval, šlo například o zavedení multi-risk pojištění, bezkontaktního přesunu po Mezinárodním letišti v Dubaji nebo zavedení digitálního cestovního pasu ve spolupráci s IATA, který zákazníkům poskytuje aktuální cestovní informace.
Soustředili jsme se také na nákladní dopravu, kde jsme se intenzivně zapojili do přepravy zdravotnických potřeb, včetně vakcín a dalšího základního zboží. V reakci na poptávku po osobních ochranných pomůckách upravila naše nákladní divize svůj provozní model tak, aby bylo možné naložit potřebné zboží i do letadel, která běžně přepravují pasažéry. Díky úpravě sedadel a využití úschovných prostor nad nimi byl vytvořen dodatečný prostor pro přepravu ještě většího objemu nákladu. SkyCargo momentálně disponuje 16 letouny typu Boeing 777-300ER tzv. mini-freighters, které původně sloužily výhradně k osobní přepravě a nyní se využívají především k přepravě nákladu. Během první fáze pandemie jsme přepravili ochranné osobní pomůcky, testovací sady na covid-19, ventilátory, léčiva, vakcíny a potraviny do celého světa. V dubnu tohoto roku přiletěl první mini-freighter i do Prahy.
Roste opět zájem o vaše služby? Jak se situace vyvíjí na českém trhu, jaké destinace jsou nejvíce žádané?
Zájem o cestování stále roste, zejména před letní sezónou jsme zaznamenali větší zájem ze stran cestujících, a to včetně obchodních cest. Z destinací je velmi oblíbeným přestupním místem a prázdninovým cílem právě Dubaj. Město nabízí vše od písečných pláží až po pohostinnost nejvyšší třídy a nepřeberné množství volnočasových aktivit. Turistům se Dubaj otevřela v červenci loňského roku a patří mezi první města na světě, která obdržela certifikát WTTC, první globálně platný bezpečnostní a hygienický certifikát udělovaný Světovou radou pro cestování a turizmus.
Mezi oblíbené dovolenkové destinace českých cestovatelů patří dále Maledivy, Seychely, Phuket či Zanzibar, tam nabízíme let provozovaný prostřednictvím naší partnerské letecké společnosti flydubai.
Uvedl jste, že se velmi pružně covidové krizi přizpůsobila nákladní divize společnosti SkyCargo…
Ano, naše nákladní divize Emirates SkyCargo patřila k prvním na světě, která začala používat osobní letouny k výhradní přepravě nákladu. Podařilo se nám také navýšit kapacitu pro přepravovaný náklad díky úpravě mini-freighters, kdy jsme z osobních letounů Boeing 777-300ER odstranili sedadla z ekonomické třídy. Během jednoho roku vypravila SkyCargo více než 3100 takovýchto letů, které odvezly náklad na sedadlech a v úložných prostorech nad nimi o hmotnosti více než 11 000 tun, což odpovídá nákladu přepravenému na 800 000 sedadlech. A nadále evidujeme velkou poptávku po přepravě osobních ochranných pomůcek a dalších důležitých komodit.
Samostatnou kapitolou je přeprava vakcín, Emirates SkyCargo doposud přepravila přes
75 miliónů dávek vakcín proti covid-19 a v rámci její distribuce hrála důležitou roli. V říjnu 2020 byl v Dubaji také zřízen letecký uzel s certifikací GDP (osvědčení distribučních postupů) pro manipulaci vakcín covid-19. Společnost má k dispozici více než 20 000 m2 chladicího prostoru s certifikací EU GDP pro uskladnění a manipulaci s vakcínami proti covid-19 v Dubaji. Podařilo se nám rovněž zajistit letecký most pro přepravu urgentního zboží do Indie, která byla pandemií masivně postižena. V návaznosti na to nabízíme nevládním organizacím veškerou volnou přepravní kapacitu zdarma na našich letech z Dubaje do devíti destinací v Indii.
A co segment obchodních cest a volnočasového cestování?
Poptávka po volnočasovém cestování rychle sílí, očekáváme, že i zájem o obchodní cesty se brzy zvýší, možná to bude trvat jen o něco déle. Zákazníci, kteří putují za obchodem, mohou využít náš program Business Rewards, do kterého je aktuálně zapojeno více než 20 000 malých a středních podniků, včetně společností z Česka. Tyto podniky jsou klíčové v rámci oživení světové ekonomiky. Proto jsme připravili speciální nabídku pro nově registrované členy tohoto programu. Do 27. července 2021 mohly získat registrační bonus ve výši 10 000 bodů ve věrnostním programu Emirates Business Rewards.
Mezi top destinace členů programu Business Rewards v průběhu pandemie patřily Londýn, Manila, Paříž, Káhira, Milano a Bejrút. Také Dubaj zůstává díky svému otevřenému přístupu, prvotřídní infrastruktuře a podpoře startupů klíčovou destinací pro členy Business Rewards. U volnočasového cestování roste poptávka po Dubaji a dalších exotických destinacích, jako je Phuket, Maledivy a Seychely, které jsou otevřené plně očkovaným mezinárodním turistům. Čerstvě se teď otevřel pro turisty i Mauricius, kam létá Emirates od 15. července dvakrát týdně.
Prozradíte, na jakých inovacích společnost pracuje dnes?
Neustále se snažíme hledat nové cesty a způsoby, jak usnadnit zákazníkům cestování a během pandemie jsme na tom pracovali o to více. Představili jsme například novou letovou třídu Premium Economy v našem ikonickém letounu Airbus A380. Dále jsme na dubajském letišti implementovali nové technologie pro bezkontaktní cestování. Cestující mohou nyní pomocí svého mobilního telefonu ovládat samoobslužné kiosky, vytvořit si svůj vlastní playlist a podívat se rovnou do palubního menu jejich letu. Stejně tak nové biometrické technologie umožňují cestujícím odbavit se, vstoupit do salónku a nastoupit na let pouze za pomoci technologie rozpoznání obličeje.
Povedlo se nám také jako jednomu z prvních přepravců zavést IATA cestovní pasy. Aktuálně je nabízíme pasažérům cestujícím do deseti měst a v nadcházejících týdnech plánujeme jejich rozšíření na všechny trasy naší globální sítě. Tato aplikace představuje integrovaný registr cestovních požadavků, který umožňuje cestujícím rychle najít přesné informace o cestovních a vstupních požadavcích do všech destinací bez ohledu na jejich vlastní itinerář. V budoucnu bude také obsahovat registr laboratoří, které provádějí testy na covid-19 a splňují normy požadované v jejich cílové destinaci, což cestujícím usnadní vyhledávání testovacích středisek v místě odletu. Také jsme uzavřeli partnerství s Alhosn, oficiální aplikací SAE pro sledování kontaktů a zdravotní dokumentace v souvislosti s covid-19.
Nemohu samozřejmě opomenout blížící se EXPO 2020, které proběhne letos od října do března 2022 v Dubaji. Emirates je oficiálním partnerem této výstavy a v rámci našeho pavilonu se zaměříme na budoucnost designu letadlových kabin a posouvání hranic pohodlného cestování. Návštěvníci našeho pavilonu se také mohou těšit na představení nových technologií, robotiky, inovativních kovových i kompozitních materiálů podporující lepší letový výkon, nižší hmotnost, větší pevnost a menší spotřebu paliva pro letadla budoucnosti.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer