Made in Czechoslovakia byla ve své době jedna z nejlepších obchodních značek. Bylo by pro nás ctí být pokračovateli tohoto významného odkazu, tvrdí Vladimír Hičák z firmy Pikto Digital. Jejich Maverick, technologie na digitální pigmentaci textilií, zaujal porotu soutěže E.ON ENERGY GLOBE natolik, že se propracoval do nominovaných projektů soutěže E.ON ENERGY GLOBE. Právě probíhá hlasování veřejnosti o tom, kdo v nelehkém klání zvítězí. Technologie Maverick má potenciál stát se úspěšným pokračovatelem slavné tradice tuzemských textilních strojů. Proč? To napověděl Vladimír Hičák v následujících řádcích:
V hlavách zakladatelů firmy se vytvořil postupně první před-prototyp v garáži. Následně po propojení s investory se rodil v naší dílně, kde se hardware a software snoubily do jednoho unikátního technologického celku.
V čem je tato technologie potisku textilu jedinečná, čím zaujala porotu soutěže a jak by dopadlo srovnání s globální nabídkou?
Určitě nulová spotřeba vody a zhruba 70% úspora elektrické energie, a navíc modulovatelnost stroje. Do souboje o globální zákazníky se právě naplno pouštíme a vypadá to nadějně, tak nám držte palce.
Navazujete na slavnou tradici československých technologií v textilním průmyslu, například tryskových tkalcovských stavů. Cítíte se být pokračovatelem toho, co započali vaši předchůdci?
Made in Czechoslovakia byla ve své době jedna z nejlepších obchodních značek na celém světě. Pro nás by bylo ctí být pokračovateli tohoto významného odkazu.
Váš podnikatelský příběh můžeme srovnávat s tím, jak se rodily převratné novinky dřív, i když v jiných společenských podmínkách. Napadá mne v této souvislosti televizní seriál Jaroslava Dietla Inženýrská odysea…
Slibuji, že se na tento seriál podívám a v dalším rozhovoru budu schopný o něm s vámi diskutovat.
Inženýrská odysea graduje zcizením Perpetisu na milánském veletrhu. Dietlův fiktivní příběh, jak víme, vycházel ze skutečnosti. Nemáte obavy, že i vaše nápady okopírují konkurenti?
Bylo by naivní tvářit se, že průmyslová špionáž neexistuje. Na druhou stranu jsme maximum udělali pro to, aby byla naše technologie chráněna. Ať už IP, nebo i to, že celý software jsme si vyvinuli „inhouse“ a stroj bez něho by nedosahoval tak kvalitních výsledků. Takže obavy z hrozeb jsou, ale snažili jsme se udělat co nejvíc, abychom toto riziko eliminovali.
Máte promyšlený marketing, aby se novinka rychle rozšířila do světa? Koho může oslovit především?
Všechny textilní výrobce. Marketingová strategie je samozřejmě připravená a krok za krokem na ní pracujeme. Momentálně se zaměřujeme na tzv. Series – A, tedy získávání kapitálu, po ukončení bude marketing jedním z klíčových směrů.
Mohly by vám být nápomocny ženy blogerky, které se zajímají o módu a udržitelnost?
Samozřejmě! Ženy i muži. Lidé, kteří si uvědomují naši zodpovědnost vůči planetě a budoucnosti. Na západě je už velmi silně viditelný nový trend spotřebitelů, jak doroste nová generace, změní se preference. Více se otevírají otázky trvalé udržitelnosti, ekologie, etického původu. Těší mne, že tento trend je vidět čím dál víc i u nás.
Kdo jako první v České republice začal stroj na novém principu využívat? A pro jaké objemy výroby je nejvhodnější?
Během covidové pandemie naše šikovná kolegyně přišla s myšlenkou vytvoření vlastní web-to-print služby. V srpnu 2020 jsme spustili vlastní značku Fabrissimo (www.fabrissimo.cz), která dodává potištěný metrový textil pro koncové zákazníky. Výhoda našeho stroje je, že je modulovatelný – představte si to jako velké lego. Náš stroj může být tříkomorový i desetikomorový. Čím větší stroj, tím větší produkce. Takže je vhodný pro malé, střední i pro velké firmy.
Co považujete pro podnikatelský úspěch za nejdůležitější? Dá se naplánovat, a to včetně nových objevů?
Vytrvalost a zodpovědnost jsou jedněmi z klíčových esencí. Nevím, zda bych použil slovo „naplánovat“, je skvělé mít vizi a jít si za ní, a mít na paměti starou pravdu, že „štěstí přeje připraveným“.
rozhovor připravil
Pavel Kačer