Nejen výrobci uzenin, provozovatelé penzionů a hotelů, ale i vodních radovánek, nejen majitelé hradů a zámků, ale všichni ti, které si s létem spojujeme více než s jiným ročním obdobím. Ti všichni po dlouhé době začínají mít opět „napilno“. Jak je tomu ve firmě Uzeniny Beta, o tom vypovídá Jiří Souček, obchodní ředitel:
Léto, na které jsme se dlouho těšili, je v plném proudu. Mimopražské penziony a hotely jsou obsazené, hosté si užívají dovolenou. Grilovací sezóna nabídla své pochoutky a my si na nich zaslouženě pochutnáváme. Už jste si trochu oddechl od stresu, který přinesly uplynulé covidové měsíce?
Děkuji za otázku, ale musím konstatovat, že právě nástupem hezkého počasí, teplých dnů a konečně pořádného rozvolnění teprve ten pořádný stres začal. Tak jak se začaly objevovat náznaky ukončení nejrůznějších omezení, které již byly toužebně očekávané, začali mít zákazníci chuť na dobroty u grilu, posezení venku a zlepšení si nálady po tak dlouhé době uzávěr a odříkání. U nás naštěstí nedošlo během této doby k žádnému významnému poklesu v odbytu, ale druhá vlna měla již vliv na segment gastronomie, jídelen, vývařoven a dalších provozů.
Právě ale v tento čas byla vidět orientace zákazníků na menší prodejny v jejich okolí a odliv od návštěv nákupních center, kde byla většina provozoven uzavřených. Je s podivem, že až tato situace přiměla odpovědné osoby zabývat se problematikou malých obcí s cílem zajištění základních potřeb a obslužnosti pro místní obyvatele. Není to nijak vzdálená minulost, kdy každý pěl chválu nad vznikajícími obchodními centry, nákupními zónami, ale nikoho nezajímal úbytek běžných, malých prodejen. Nyní, kdy se oslabení maloobchodu projevuje v plné síle, budou vynakládány prostředky na zajištění tak základních potřeb, kterými nákup potravin a dalšího sortimentu jistě je.
Správně jste v otázce zmínila mimopražské hotely a penziony. Ano, je to tak. Krkonoše,
Jizerské a Krušné hory, Šumava a další turistické oblasti jsou místa, kam se hosté a turisté vracejí. Také jsme jim za to náležitě vděční, což jistě vnímají i při návštěvách za odpočinkem do jednoho z našich tří objektů. Ať už jde o Chatu Milíře, Chatu na Špici, nebo hotel Churáňov, vždy to jsou místa, kde si každého hosta velmi vážíme, vítáme jej a děkujeme za návštěvu. Je to pro nás velká čest, že si lidé po rozvolnění našli cestu k nám. A jak říká pan správce na Milířích, držíme se krásného sloganu: postaráme se o vás tak, že od nás budete odjíždět o nějaké to deko hezčí. Ta myšlenka má něco do sebe.
Také si říkáte, že pracovat je vlastně docela dobrá zábava?
Práce by vždy měla být člověku zábavou. Není asi nic horšího, než ráno otevřít oči a hned být otrávený z toho, že musím zase do práce. Je pravdou, že ne vždy jsou dny jen veselé, někdy je nutné překonávat spousty překážek, které vyvstanou, ale je naopak výzvou jejich překlenutí a je prima umět si odpoledne říct: byl to těžký, ale fajn den, kdy se mi zase něco povedlo. Odbyt nám neklesal, ale udržoval se po celou dobu na podobné úrovni. Prostě jen nestoupal, jak jsme byli zvyklí v předchozí době. Abych ale pravdu řekl, nebyl čas zabývat se nějakými pohledy do minulosti. Bylo to hlavně o tom, jak hledat nové obchodní příležitosti a možnosti pro nalézání skulinek na trhu. Zde musím vyzdvihnout práci našich obchodních zástupců, kteří i přes spousty negativních informací a nálad nepolevili a věnovali svůj čas nacházení nových zákazníků a odbytišť.
Myslíte si, že lidé začali více přemýšlet o tom, jak žít a vážit si pěkných chvilek?
Pokud to neudělali v této době, pak už to nikdy nedoženou a nepřijdou na to, jaké to je, když mohou trávit čas se svými blízkými, přáteli a rodinou. Asi největšími momenty této divné doby byly pokusy o uzavírání sportovišť, přírody a dalších míst pro trávení volného času. Jistě si všichni vzpomenou na zavření vleků, kdy provozovatelé našli jiné způsoby pro transport lyžařů, spuštění vleků po oblevě a krásný vtip, když došlo k otevření bazénů, že voda bude jen v 1., 3. a 5. dráze… Ale zkusme na všechny tyto nesmysly zapomenout a doufat, že nám různí lobbisté za účelem dalších výdělků nezavedou opět restrikce s příchodem podzimu, a koukejme se do budoucnosti a važme si chvil a času strávených v kruhu svých blízkých.
Zpět k drobným radostem. Které z nedávných novinek byste doporučil z vašeho sortimentu ochutnat u táboráku nebo na grilu?
Teď jste uhodila hřebíček na hlavičku. To je právě téma, které nás nenechalo v klidu a i přes vše možné jsme se věnovali vývoji a zkoušení nových výrobků. Vstoupili jsme do segmentu malospotřebitelských balení, kdy zhruba 20 druhů našich výrobků mohou zákazníci najít v kalibrovaných vaničkách. Zvolili jsme do tohoto balení párky, špekáčky, klobásy, a samozřejmě grilovací program. Dále bych touto cestou rád našim zákazníkům představil novinky v podobě sous-vide výrobků. V naší nabídce naleznete hovězí guláš, pečené koleno bez kosti, moravského vrabce, kuřecí kebab a vepřový gyros. Jde o výrobky vhodné pro rychlou a jednoduchou přípravu doma i na cestách. Mezi další inovace patří pečená klobása s trávou, klobása s barevným pepřem, klobása jalapeňos se sýrem. Výrobky, které již zákazníky zaujaly ihned po uvedení na trh, jsou také krásné kyblíčky s Podkrkonošskými utopenci, Podkrkonošskými pikantními utopenci a Podkrkonošským gothajem s cibulí. Jde o balení po 600 gramech, tedy akorát optimální velikost k pohoštění či občerstvení při vhodných příležitostech, kterých teď bude víc než dost.
A který výrobek je stále nejprodávanější? Stará dobrá klasika?
V tomto ohledu se nic nemění po dlouhá léta. Mezi klasiku patří šunky. Zákazníci v posledních letech vyhledávají kvalitní, dobré šunky s vysokým obsahem čistých svalových bílkovin, tedy šunky nejvyšší jakosti. Dále mezi tradiční výrobky patří Labský salám originál, Milířské párky se sýrem, no a v klobásách jednoznačně vede Milánkova pikantní klobása, Kojetická začouzená, Hévíz klobása a do popředí se díky sezóně tlačí klobása jalapeňos se sýrem a klobása s trávou.
Nenápadně se blíží podávání přihlášek do 13. ročníku České chuťovky. Zúčastníte se? Vaše uzenářské dobroty patří už k legendě…
No, kdyby nenápadně! Upozornění a vyhlášení dalšího ročníku této vynikající soutěže na mě útočí z odborných tiskovin, e-mailu a telefonátů. Říkám si: času je dost, to počká, ale ten čas tak utíká, že najednou zjistím, že je poslední týden pro podání přihlášky, a to už začne pěkný kalup. Tuto soutěž jsme si opravdu velmi oblíbili. Nejen pro naše úspěchy, ale pro vynikající organizaci, průběh, a hlavně férovost pro všechny výrobce, ať jde o cukrovinky, nápoje, ovoce, zeleninu, pekařinu, uzenařinu, mlékařinu a spousty dalších odvětví ve výrobě potravin, které se díky účasti v této soutěži dostávají do povědomí zákazníků. Určitě se opět zúčastníme, a pravdou je, že díky vynechání slavnostního vyhlášení loňského ročníku, které muselo být zrušeno ze známých důvodů, jsme měli možnost ten čas využít k přípravě dalších novinek. A právě ty budou letos do soutěže přihlášeny. Je pravdou, že se nám v soutěži daří, a proto vytrváme.
Rád bych na začátku léta všem čtenářkám a čtenářům popřál krásné slunečné dny, spousty pohody a hezkých zážitků. Pojďme si opět život užívat plnými doušky!
za rozhovor poděkovala Eva Brixi