Koupit si ložní prádlo, na které se člověk může spolehnout při krocení alergie, je určitě cesta, jak podpořit lepší kondici. Mít k dispozici ochranné pomůcky, jež nabízejí úlevu při zvládání epidemie, je známka jistoty, kterou v takových situacích lidé potřebují. Udělat si radost ponožkami, které disponují benefity, o nichž se našim předkům ani nesnilo, to je také dobrá zpráva.
Na e-shopu nanospace.cz tohle všechno koupíte. Je to náš největší obchod s českými nanovýrobky. Založil ho Jiří Kůs, osobnost, kterou odborný svět nanotechnologií vnímá jako velkého milovníka, fandu i propagátora či organizátora oboru, jenž umí nabídnout sortiment ze světa science fiction. Na vize či strategii ale už není sám. Část agendy předal své dceři, Lucii Konečné. Business se změnil v rodinný a je plný energie, nápadů a plánů. Vášně a expanze. Odhodlání i radosti. Ne každému podnikateli se to podaří. V době, kdy domácí firmy prožívají období velkých skoků, změn a zvažují, jak dál, a majitelé hledají své nástupce, jde o příběh, který může být inspirativní:
otázky pro Jiřího Kůse:
Kdy a jak jste se poprvé setkal s nanotechnologiemi a čím vás zaujaly?
Celý život se zajímám o moderní technologie. Nanotechnologie mi začaly nějakým způsobem rezonovat před deseti lety, i když nedokážu říct, kdy a kde konkrétně jsem na ně poprvé narazil. Fascinovala mě možnost vytvářet na molekulární úrovni materiály s úplně novými vlastnostmi, a čím dál víc mi to tehdy začalo připadat i jako dobrá businessová příležitost.
Co následovalo poté?
Když mě něco nadchne, tak o tom všem nadšeně vyprávím. Tak to bylo i s nanotechnologiemi. Přesvědčil jsem svého spolužáka z vysoké školy, že založíme fimu, která bude obchodovat s nanotechnologickými výrobky. Tak vznikl nanoSPACE. V té době jsem pak náhodou potkal jednoho známého, který měl textilní výrobu. Přidal se k nám a z nanoSPACE se stala výrobní firma, která začala vyvíjet povlečení pro alergiky z nanotextilie.
V čem jsou nanotechnologie geniální a nadčasové?
Nanotechnologie nejsou novinkou 21. století. Největším nanotechnologem je příroda, setkáme se s nimi v nanostruktuře křídel motýlů nebo na povrchu lotosových listů, které díky tomu odpuzují vodu. Genialita nanotechnologií je ve vytváření nových supervlastností materiálů v tak malém měřítku, že by to neodhalil ani mravenec lupou. Například nanovlákno je tak tenké, že byste z něj mohli uplést bakterii svetr.
Dnes je vaše firma největším prodejcem českých nanovýrobků. Proč jste zvolil právě tento směr?
Původním záměrem nanoSPACE bylo stát se jakýmsi portálem českých nanotechnologických výrobků. Mezitím se i naše firma stala výrobcem, a v současnosti se vlastně vracíme k té prvotní myšlence. Chceme nabízet lidem co nejširší sortiment nanotechnologických výrobků, které usnadňují život, chrání zdraví a také kombinují technologie, módu a moderní design.
Šéfujete asociaci, která sdružuje fandy uvedených technologií, byl jste u jejího vzniku. Jaká je dnešní strategie, nebo lépe, co nabízí a co by rádi dali domácímu či zahraničnímu trhu členové? V čem je jejich potenciál?
Asociace nanotechnologického průmyslu České republiky je sdružení českých firem, které buď vyrábějí nanomateriály, výrobky z nich nebo je nějakým způsobem aplikují. Asociace má dva cíle, propagovat české nanotechnologie doma i v zahraničí a mít roli experta v tomto oboru ve vztahu ke státní správě. Obojí se nám, myslím, dobře daří. České nanotechnologické firmy přemýšlejí globálně a zájmem všech našich členů je působit na zahraničních trzích. V nanoSPACE v současnosti například spouštíme prodej našich výrobků na evropském a americkém Amazonu.
NanoSPACE postupně předáváte své dceři, která jej vlastně už řídí a výrazným způsobem se podílí na obohacování nabídky. Přišlo toto rozhodnutí po delší úvaze, nebo spíš samo sebou? A nabídl jste i něco ze svých zkušeností?
Se svou dcerou a dalšími kolegy v nanoSPACE pracujeme jako tým, kde Lucie řídí provoz e-shopu a celý marketing, já se v současnosti především zaměřuji na rozvíjení zahraničních trhů. Samozřejmě se jí snažím předávat své mnohaleté zkušenosti z obchodu a managementu. Rozhodnutí přišlo na začátku pandemie, kdy došlo ke skokovému nárůstu prodeje nanovlákenných ochranných pomůcek.
Generační výměna je dnes velké téma, pro někoho radostné, pro jiného bolestné, je to o snech, které nabývají nových podob, i těch, které se nikdy nesplní. Jak to vnímáte v souvislosti s vizí rodinné firmy? Jste spokojen?
Jsem spokojený a nadšený, firma nástupem Lucie dostala impulz, který nanoSPACE potřeboval, aby se z něj dala postupně vybudovat respektovaná obchodní značka.
Máte bohatý profesní život, studoval jste také psychologii. Jak ta ovlivnila váš business, váš pohled na svět?
Díky rozkročení mého vzdělání od psychologie, sociologie až po techniku je pro mě možná někdy jednodušší dávat si věci do širších souvislostí. Psychologie mi samozřejmě také pomáhá při obchodních jednáních.
A když byste měl dnes založit podobnou firmu, co byste určitě neudělal?
Možná bych se vyhnul příliš levným řešením, jako jsme to udělali například v případě našeho prvního e-shopu, který se později při nárůstu prodejů ukázal jako nefunkční. Všechno je samozřejmě otázkou peněz a my jsme si při zakládání nanoSPACE představovali, že rozvoj firmy dokážeme ufinancovat s relativně malými prostředky. To se brzy ukázalo jako nerealistická představa. Odvážný inovativní projekt by měl mít ideálně už od začátku silného investora.
otázky pro Lucii Konečnou:
V nanotechnologiích působíte sedm let, ale máte vystudovanou žurnalistiku. Platí ve vašem případě moudro E. E. Kische, který napsal, že novinářství, zanechá-li ho člověk, vede ke všemu?
Určitě. Studium žurnalistiky mi dalo obrovský rozhled, kritické myšlení a velkou touhu se pořád učit nové věci. Stále si myslím, že největší umění je dokázat zvednout telefon, být neodbytný a umět pokládat správné otázky. Věřím, že jsem díky tomu tam, kde jsem.
Firmu vedete, snažíte se jí dát další rozměr, například jste se zaměřili na módu či kosmetiku. Je velký prostor k obohacení sortimentu? Jaký užitek přináší nano běžnému spotřebiteli?
Celou dobu se zaměřujeme především na produkty, které jsou určeny pro koncové uživatele. V módě jsou nanotechnologie skvělé v tom, že dokážou z elegantních materiálů udělat materiály funkční. Díky tomu tento měsíc přicházíme s první módní kolekcí, které je navržena přední českou návrhářkou, ale zároveň všechny kousky mají funkční vlastnosti. To znamená, že například po celém dni sportu a pocení se v našem tričku či šatech cítíte stále svěží. Používáme materiály, které rychle schnou, mají antibakteriální a samočisticí vlastnosti, a chrání vás před UV zářením.
V kosmetice se používají nanotechnologie především proto, aby se aktivní látky dokázaly lépe vstřebat do pokožky. Dnes už víme, které látky dobře působí na kůži, problém ale je, že když si na sebe dáte krém, tak většina ingrediencí se nevstřebá efektivně. Právě to můžou změnit například nanovlákna. Ve firmě se hodně zaměřuji na spojení technologií s přírodou, to znamená, že všechny naše produkty by měly být inovativní, ale zároveň i šetrné k přírodě. Proto je například naše módní kolekce vyrobená na principu slow fashion a nanotechnologické úpravy vedou k tomu, aby na praní bylo nutné jen minimum vody. Ložní prádlo pro alergiky je patrně dnes velmi vyhledávané, lidí se zdravotními problémy přibývá.
Chystáte se zařadit třeba kapesníky pro alergiky?
Je pravda, že alergiků na prach přibývá, je to pravděpodobně způsobeno znečištěním ovzduší, i když se to stoprocentně neví. Momentálně se soustředíme především na další vývoj protiroztočových lůžkovin a vstupujeme na zahraniční trhy. Kapesníky pro alergiky zatím neplánujeme.
Mít na starost firmu, kterou vybudoval váš otec, je spíš o velké odpovědnosti, nebo kreativitě, nápadech, vlastní cestě, úžasné příležitosti?
Firmu jsme budovali s tátou od založení, vstoupila jsem do firmy asi rok poté a věnovala se marketingu. Když jsem přebírala firmu loni na jaře, bylo to spíše o nutné profesionalizaci firmy a digitalizaci všech procesů. Z malinké firmy, která měla maximálně deset objednávek denně, jsme prakticky ze dne na den měli podnik se stovkami až tisíci objednávek denně. Byla tedy nutná rychlá automatizace skladu a účetnictví. Odpovědnost to byla veliká, stejně jako příležitost, a stále nemůžu uvěřit tomu, že jsme všechno zvládli. O kreativitě a nových nápadech to bude až v následujících měsících.
Čemu jste se od něj naučila?
Umět naslouchat intuici, prosadit si svou a dokázat říct ne, když je to nutné. Můj táta je skvělý obchodník, takže ráda poslouchám a analyzuji to, co dělá, a aplikuji to na další situace, do kterých se dostávám. Stále se toho ale musím spoustu naučit.
A bývají diskuze nad některými záležitostmi vášnivé, nebo v pohodě a souznění?
Můj táta je velmi klidný člověk, viděla jsem ho rozčíleného jen několikrát za život, ale to s ním v jedné místnosti být nechcete… Málokdy máme na věci jiný názor, když ano, většinou docela diskutujeme, vždy ale v klidu.
Podnikají ženy víc srdcem než jejich mužské protějšky? Jak je to ve vašem případě?
V mém oboru se potkávám spíše s muži než se ženami, proto se mi to těžko hodnotí. A každý podnikatel je jiný. Co se týče mě, jak už jsem zmínila, hodně věřím intuici, neřekla bych ale, že podnikám srdcem. Mám ráda data a analýzy, pracovala jsem přece jen v marketingu, kde jsem se zaměřovala na výkonnostní kampaně.
Zpět k nanotechnologiím. V čem mohou usnadnit život ženám?
Nanotechnologie můžou ženám usnadnit život úplně stejně jako mužům. Například při úklidu, pokud používáte nanokosmetiku na úklid domácnosti, nemusíte tak často uklízet, a snižujete i spotřebu chemikálií. V módě zas můžete nosit nanooblečení mnohem déle, protože vydrží několikanásobně déle svěží a na praní spotřebujete mnohem méně vody. Pokud si vymalujete dům nanonátěry, budou vám nejen čistit vzduch, ale zároveň zůstanou zdi dlouhodobě bílé, a nemusíte proto opakovaně malovat, netvoří se vám plísně, a odpuzují i pavouky.
A přemýšlíte o nějakém supervýrobku, který na trhu chybí?
Ano, ale dokud nebude venku, nemůžu ho prozradit!
za odpovědi poděkovala Eva Brixi