Znáte ten pocit, kdy vás reklamní e-mail zaujme už díky předmětu a po rozkliknutí vám dává smysl také jeho obsah? Ne? Tak to inzerenti, kteří vám pravděpodobně nevyžádanou poštu posílají, špatně sestavili svou databázi kontaktů. Stejně jako samotný produkt a dobře zpracovaný obsah kampaně je také důležité, komu marketingová sdělení zasíláte.
Databáze jako firemní poklad
Rozsáhlá databáze relevantních kontaktů je něco jako rodinné stříbro a v e-mail marketingu znamená minimálně polovinu úspěchu. Proto platí, že čím dřív začnete budovat svou vlastní databázi, tím dříve dosáhnete požadovaných výsledků. Neplatí ovšem, že shromažďování co největšího počtu e-mailových adres je zaručená cesta k úspěchu. Už po první rozesílce byste mohli zjistit, že značná část kontaktů je neaktivních a o další přijdete vzápětí poté, co se z odebírání newsletterů či nabídek zboží odhlásí. Důvod je jednoduchý. Přestože tito lidé pravděpodobně souhlas k posílání komerčních sdělení dali, týkalo se úplně jiných služeb nebo zboží.
Naopak u klientů, kteří se k odběru přihlásí sami, vaše sdělení nejenže okamžitě neskončí v koši nebo s označením spam, ale zákazníka často osloví k bližšímu přečtení. Zaujmout natolik, aby se potenciální zákazník k odběru sám přihlásil, je sice obtížnější a tvorba takového mailing listu je o něco zdlouhavější, vytváří ale stabilní databázi skutečných cílových klientů. „Jednoduchým způsobem, jak takovýmto lidem odběr nabídnout, je přihlašovací formulář, který lze integrovat přímo do webových stránek firmy. Formulář by měl být co nejstručnější, aby ho zájemce stihl vyplnit dřív, než se začne nudit. Stejně tak je důležité potenciální zákazníkům nabídnout nějakou přidanou hodnotu za vyplnění formuláře, například e-book, slevu, infografiku, či nějaký jiný stimul,“ radí Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do které patří i služba Mail komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.
Jak budovat odpovídající databázi
Prvním krokem, na který nesmíte při budování databáze zapomenout, je import stávajících kontaktů. Špičkové e-mailingové softwary tento proces zvládnou v řádech sekund. „Kontakty dnes už naimportujete pouze jednoduchým přetažením souboru do okna prohlížeče. Samozřejmostí je hromadný import ze souboru, kontakty lze také převést přímo z textu anebo ze vzdáleného datového zdroje,“ říká Strnad a dodává:
„Způsoby kontinuálního budování databáze by měly patřit k základům každé e-mail marketingové strategie. Standardem by měla být možnost nastavení, zda-li chcete používat double opt-in, tedy metodu, kdy se odběratelé stanou součástí vaší databáze.“
Naučte se cílit
Ať už máte v databázi stovky nebo dokonce tisíce kontaktů, neznamená to, že celý seznam musíte využít při každé rozesílce. Zamyslete se, jestli obsah, který se chystáte rozesílat, může oslovit celé portfolio zákazníků. Není zajímavý spíše pro ženy, důchodce nebo jen vášnivé sportovce?
„Základem je přiřazovat ke kontaktům relevantní údaje například z objednávek a na jejich základě je rozdělovat do segmentů. Podle obsahu mailingu se potom snadno rozhodnete, které cílové skupiny chcete oslovit. Jeden kontakt může být klidně součástí více segmentů, ale nemusíte se bát, že by mu jedna kampaň přišla vícekrát, to umí e-mailingové nástroje optimalizovat,“ doplňuje Strnad.
Respektujte zákazníky
Rozmyslet si, že už o další firemní sdělení nestojí, má právo každý zákazník. Kromě toho, že pročišťování databáze vytváří vysokou doručitelnost, je to k zákazníkům fér. Nabízet opakovaně odmítnuté služby může být obtěžující, což snadno poškodí jméno vaší firmy.
V e-mailingových nástrojích většinou probíhá pročišťování automaticky. „V aplikaci Mail Komplet se příjemci vašich e-mailů mohou jednoduše odhlásit pomocí kliknutí na odhlašovací odkaz. Nedoručitelné adresy jsou automaticky odhlášeny. Stejně tak příjemci, od kterých obdržíme zpětnou vazbu, že nahlásili váš e-mail jako SPAM. Všechny tyto adresy jsou automaticky zaznamenány ve složce odhlášení příjemci a není na ně dále zasíláno,“ popisuje mechanismus Strnad.
(tz)