Tisková zpráva z 19. ledna tohoto roku uváděla: „Zatímco řada firem během současné koronavirové krize řeší existenční problémy, chrudimský startup CityZen, který v roce 2018 začínal z nuly, na konci roku 2020 zaznamenal roční obrat blížící se 30 miliónům korun. Meziroční růst dosáhl závratných více než 500 %. Základ úspěchu? Unikátní technologie úpravy materiálu, kterou CityZen vyvinul a používá jako jediný na světě. Ze speciálně upravené 100% bavlny špičkové kvality šije pánská a dámská trika, na nichž není vidět pot, odolají špíně, nemačkají se, nemění tvar ani barvu a snižují tělesný zápach. Sortiment se průběžně rozrůstá o další novinky.“ Zaujalo mne to, přestože pro mne tato firma není neznámá. Její tričko se totiž ocitlo loni pod naším vánočním stromečkem. Ptala jsem se ten večer sama sebe, zda je ještě možné vymyslet pro bavlnu něco jiného, než známe. Jestli jí lze vtisknout nové vlastnosti, funkce, další přidanou hodnotu. Jak lze vyčíst z následujících řádek, možné to doopravdy je. Česká firma je v tomto případě nositelem unikátních myšlenek, vlastně jediná na světě, která vyrábí to, po čem zákazník skutečně touží. Vypovídá o tom Pavel Hrstka, jednatel značky CityZen, jeden z trojice zakladatelů, kolega Martina Burkoně a Reného Němečka:
Vaše značka se zrodila u piva. I když na svět přišla později, nápad byl jasný. A pak, že pivo otupuje mozek…
U piva vznikl nápad a že do toho jdeme společně s vědomím, že to je v dobrém i zlém…
Značku jsme vymysleli poté bez piva, jinak by to nedopadlo dobře. Každý ze zakladatelů jsme úplně jiný. Když to chceme vidět pozitivně, tak se doplňujeme, ale jsou dny, kdy jsme na zabití.
Ale vážně. Mít tričko takových vlastností, jaké skýtá vaše dnešní nabídka, byl natolik velký sen, že jste se rozhodli o tom přemýšlet dál?
Nevím, zda je to snem, ale CityZen nám nabídl moc. Milujeme svoji práci a ta práce má smysl. Dokazují nám to každý den šťastní zákazníci, kteří volají a píší, jak jsou nadšení z výrobků CityZen. Neskutečně nás to nabíjí a je to radost. Nakonec máme práci a firmu s příběhem a zjišťujeme, že ne každému se právě toto podařilo.
Váš příběh určitě nebyl tak jednoduchý, jak prezentujete. Co bylo nejsložitější? Domluvit se, sehnat peníze, přesvědčit první zákazníky?
Zajímavá otázka. Co bylo nejsložitější? Přestat pochybovat o nás a o výrobku. Pustit se do businessu naplno se vším všudy. Babička říkala: Dělej věci na 300 %, jinak je nedělej vůbec (ona to řekla víc po vesnicku, ale to sem nemůžeme napsat). Vy moc chcete, ale máte práci, která vás a rodinu živí, utrácíte úspory do nápadu, kterému se věnujete po nocích. Vystoupit ze zóny komfortu, dát výpověď a místo dovolené s rodinou vzít peníze a dát je do myšlenky s vírou, že se jednou vrátí, ale přesně nevíte, kdy to bude a zda to bude. To byl adrenalin. Začátek byl zajímavý v mnoha ohledech. Jak jsme každý jiný, tak se shodnout na tom, co budeme vyrábět, od barev, střihů i druhů produktu. Uvědomit si, že všichni nemůžou dělat všechno, a odpovědnost pak nese kdo? Sladit se, když jeden chce letět do výšin a druhý chce opatrně, polehoučku s minimem rizik.
Jakmile se CityZen trochu rozjel, tak jsme oslovili banky a naštěstí to dopadlo dobře. Některé banky nás vyhnaly bičem, neboť jsme neměli ani jedno daňové přiznání, a některé pochopily naši představu. Ta zněla jasně: nehledáme banku, kterou vybereme na základě poplatků, ale hledáme partnera, který pochopí potenciál, a spolu vyrosteme. Podařilo se. Se zákazníky to bylo od začátku krásné a baví nás to. Jsme s nimi v úzkém kontaktu a jsme taková velká rodina. Na počátku jich bylo pár a nyní jich máme čím dál víc, včetně zahraničních.
Nastal i nějaký bod zlomu, kdy jste si řekli, že končíte? Anebo vaše cesta za štěstím byl jeden úspěch za druhým?
Bod zlomu nechceme! Ano, už jsme se několikrát pohádali, ale když to neberete osobně a je za tím cíl, tak je to dobře. Víc hlav víc ví, tedy to je super, protože jsme tři. CityZen je velký adrenalin a loňský rok byl rokem punku. Bylo super sledovat, co následovalo po reportáži o nás. Za pět dnů jsme byli vyprodaní. A co teď? Hlavou se nám honily černé scénáře, že je konec. Tlačíte na výrobu, co to jde, a naskladnění je v nedohlednu. To se spalo špatně.
Čím jste zaštítili své know-how? Ochranná známka asi nestačí. Bylo by to na patent?
Začali jsme patentem a máme několik ochranných známek. Myslíme to vážně a nestavíme firmu na nějaký zlatý exit. Proto se snažíme mít vyrovnané hospodaření a negenerovat řízené ztráty, jako řada startupů hned od začátku. Další patenty nás čekají tento rok, protože se nám podařilo vymyslet nové věci. Naším snem je mít vlastní fabriku a tam vyrábět naše produkty.
Zpět k tomu základnímu. Jak jste financovali první kroky, kdo zajistil výrobu?
Nejprve do toho šly úspory, jak jsem naznačil, a pak jsme našli partnera, konkrétně Českou spořitelnu, která nám pomáhá financovat výrobu. Výrobní cyklus je poměrně dlouhý. Nechceme být vyprodaní, takže musíme držet větší skladovou zásobu. Výrobu má na starost kolega René. První trika jsme vyrobili v Pleasu v Havlíčkově Brodě. Nyní máme několik fabrik, kde vyrábíme, abychom měli dostatečnou kapacitu.
Pro letošní rok rozšiřujete sortiment, chystáte novinky. Oč přesně půjde?
Chystáme mnoho novinek, kde naše efekty nešpinivosti, neviditelného potu a eliminace zápachu mají svou užitnou hodnotu. Nejprve rozšíříme barevnost stávajících produktů, a bude to moc barev pro ženy a muže. Do prodeje vrátíme luxusní košile pro muže i ženy, kde jsme první vlnu prodali. Máme prvotřídní materiál s nemačkavou a nežehlivou úpravou.
Zcela novým sortimentem bude spodní prádlo, které bude mít všechny naše efekty, a navíc bude antibakteriální. K tomu přidáme lepší nátělník a triko pod košili, pro holky košilku. Pro ty pak ještě dámské polokošile, po kterých ženská polovina lidstva volá. Do léta přijde dětská kolekce, kterou chtějí maminky, a budou to trička pro kluky a holky. A když to dobře půjde, tak uvedeme sportovní kolekci.
S podzimem budou trika s dlouhým rukávem a připravujeme kolekci na vlně Merino, kde jsme zvládli naše efekty. A ještě něco: v záloze máme prací prostředek, který bude pomáhat našim efektům. Jak to zatím vypadá, tak to bude velmi zajímavá věc na sportovní prádlo obecně.
Budete více spolupracovat třeba se sportovci nebo s politiky či osobnostmi z businessu? Všechno jsou to lidé, kteří svým způsobem podávají nadlimitní výkon, dvě kategorie z jmenovaných nosí většinu dne obleky, i když je třicet ve stínu…
Přiznám se, že spojování s osobnostmi nemám rád. Dělo se to v minulosti, pak se od toho ustoupilo a nyní se to vrací trochu v jiné podobě – influencer. Nikdy neříkejte nikdy, ale musíme si odpovědět na otázku, proč takovou cestou jít.
Možná by se dalo uvažovat i o výrobě kojeneckého prádla třeba pro malé alergiky…
Tímto směrem se zatím ubírat nechceme. Vidíme zde nějaké výzvy, jak vyrobit „chytrý“ oděv, ale uvidíme.
Na druhé straně – nenahrává vaše unikátní technologie špindírům?
To každopádně. Pro mě jsou naše oděvy kouzelné v tom, že je ráno obléknete a stejné je večer svléknete. I když se snažím, tak nějak přitahuji nehody, a s obyčejným oblečením se mi toto nikdy nestane. Naším cílem není snížit frekvenci sprchování lidí, i když to vlastně má dopad do úspory vody. Jde o to, že se můžete spolehnout na oblečení v případě všelijakých malérů a budete stále krásní. Takové špagety bolognese zažil na košili či triku každý, ale s CityZen je to pohodička.
Ale zpět – možná by trh byl za čas připraven na kolekci pracovních triček pro profese v horkých provozech, pro záchranáře…
Ano, máme zákazníky řemeslníky, neboť majitelé firem zajistili zaměstnancům lepší oděv z bavlny a vyrobený v ČR a mohli vyhodit umělohmotná trika. Naše trička nosí lékaři, hasiči, policisté, protože se chtějí celý den cítit pohodlně, nepropocení, jednoduše být patřičně sebevědomí.
Prezentujete se jako malá česká firma, kde není třeba uplatňovat byrokratické rozhodovací procesy, ale umíte jednat rychle, operativně, pohotově. Budete
se snažit tento styl práce zachovat?
Předpokládám, že toto je standard v malých firmách. Doba je rychlá, a to nejcennější, co v životě máme, je čas, tak proč ho ztrácet. Rozhodně v DNA firmy chceme udržet flexibilitu a akceschopnost.
Tričko je zajímavý fenomén lidského odívání. Je univerzální, je slavnostní i pracovní, sexy i provokativní módní doplněk, a provází nás od narození až do hrobu. Možná je to tak trochu poselství. Co s tím?
To zní dobře a je to tak. Má ho v podstatě každý a na věku nezáleží. Trendem je návrat k přírodním materiálům, protože ten pocit na těle je prostě lepší. Rozhodně i udržitelnost v módě a ekologie je trend. Polyesterové triko se v přírodě rozloží za 15 let a bavlněné do šesti měsíců. Rozhodně nás baví posouvat běžné oděvy o kousek dál a vývoj je u nás velká disciplína. Chceme vyrábět oblečení, které si každý zamiluje a nebudete ho chtít sundat. Bude z přírodních materiálů a vyrobené v České republice a bude CityZen.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi