Do „neviditelného“ online světa se letos přestěhovala i díla starých mistrů. Jejich prodeje se nezastavily, ale probíhají virtuálně. O aukcích obrazů, soch, starožitností jsme si povídali s majitelem aukčního domu Arthouse Hejtmánek Tomášem Hejtmánkem.
„Už letos na jaře, kdy jsme kvůli pandemii přesunuli jednu aukci čistě do online prostoru, jsme zaznamenali zvýšený zájem o umění harmonické, klidné a povznášející. Málo platné, umění zneklidňující a temné nyní, v době koronaviru, ocení výrazně méně lidí. Potřebujeme teď hlavně útěchu a mír v duši,“ naznačil Tomáš Hejtmánek.
Boom podle něj zaznamenává i vše, co souvisí s bydlením. Starožitné lustry, vázy, nábytek, sošky, plastiky, vzácné tisky, užité umění i další cenné věci, jimiž si lze zkrášlit domov.
„Lidé jsou mnohem víc doma a nejspíš si uvědomili, že kultura je i to, co je bezprostředně obklopuje. A že jim pohled na věci krásné a vznešené může pomoci těžkou dobu přečkat,“ poznamenal majitel aukčního domu, který se právě na tento typ umění už od svého vzniku zaměřuje. A drží v něm už řadu aukčních rekordů.
„Pokud se někdo chystá prodat nějaký zajímavý kousek právě z této oblasti, ví už nejspíš, že ho může nejlépe zpeněžit právě u nás,“ potvrdil.
Síň Arthouse Hejtmánek patří mezi nejvýznamnější aukční domy u nás a její renomé roste i v evropském a světovém kontextu. Celkem se zde už vydražila díla za téměř
635 miliónů korun.
Jak se změnil trh s uměním z roku na rok? O co je největší zájem a jak na to reagují ceny?
Trh se určitě trochu změnil tím, že se z větší části přesunul do online světa. Ještě v létě jsme uskutečnili klasickou živou aukci v zahradě naší galerie a zájem o účast byl opravdu veliký, stejně jako v předešlých letech. Jistě je potěšující, že je stále zájem o vybrané kvalitní věci, které si drží svou cenu.
Je online prodej náročnější než klasická aukce? Čím se musí účastníci seance přizpůsobit novým pravidlům a co zůstává stejné?
Uspořádali jsme zatím dvě online aukce, které z mého pohledu byly o něco méně náročné než ty klasické. Vybírali jsme položky v nižší cenové kategorii, u kterých není potřeba tak detailní specifikace a popis. Netiskne se papírový katalog a odpadá klasická předaukční výstava, která je v Arthouse Hejtmánek vždy spojena s náročnými přípravami na instalaci a aranžování položek. Většina lidí, kteří se online aukce zúčastní, absolvuje celý proces od prohlédnutí položky až po vydražení a zaplacení z pohodlí domova od počítače, ti dobrodružnější pak třeba z mobilu. Na druhou stranu agenda a také zvýšený zájem o zasílání zakoupených předmětů je na zvládnutí trochu náročnější než u aukce klasické.
Odkud se berou takové skvosty jako vrcholná díla Zrzavého nebo Lady? Musí jít aukční síň těmto věcem „naproti“?
Takové klenoty, či dokonce „královny“, se opravdu nehledají snadno. Jako aukční síň musíte mít opravdu dobré jméno a pověst, aby vám takto kvalitní díla někdo svěřil do prodeje. Nám dělají největší reklamu spokojení klienti, kteří třeba i doporučí Arthouse Hejtmánek svým kolegům sběratelům a známým. Velkou roli také hrají naše rekordní prodeje v posledních letech (např. O. Kokoschka – 52 080 000 Kč či M. Medek – 57 040 000 Kč). Pravdou je, že vím o některých významných dílech v soukromých sbírkách, na které někdy čekám a usiluji o ně i mnoho let.
Platí, že nákup obrazů, soch a dalších uměleckých předmětů je nejlepší investicí do budoucna?
Při sledování trhu s uměleckými díly a starožitnostmi za posledních dvacet let lze opravdu říci, že jde o velmi dobrou investici. Některá díla se mohla zhodnotit až o stovky procent. Ale například u starožitností docházelo i k velkému kolísání cen, nebo dokonce až k úpadku na desetinu původní ceny. V poslední době se ale zvyšuje zájem o uměleckořemeslné předměty, což je samozřejmě spojeno s mírným nárůstem hodnoty. Určitě se vyplatí je nyní nakoupit. Já jako sběratel vždy říkám: Nakupujte, co se vám opravdu líbí, co vás osobně obohatí. To je ta největší investice – investice do vás samotných.
Změní se trh s uměním trvale, nebo se po ukončení restriktivních hygienických opatření vrátí do starých kolejí?
Osobně doufám, že trh se nezmění trvale a radikálně. Věřím, že vedle online světa bude opět společnost fungovat více naživo. Lidé budou rádi chodit do galerií i aukčních síní, setkávat se s ostatními lidmi a krásnými věcmi ve skutečném světě. Již teď nám tento kontakt, sociální a kulturní vazby opravdu schází.
ptal se Pavel Kačer