Ještě na počátku tohoto roku se zdálo, že celý svět se z ekologických důvodů otáčí zády k plastům v nejrůznějších podobách. S šířící se virovou pandemií však zejména obaly z mikrotenu, polypropylenu a další materiálů znovu přišly ke slovu, protože zaručovaly dokonalou ochranu zboží i spotřebitelů. Bude tento trend pokračovat, či ne? Otázka směřuje na Jana Škodu, marketingového manažera značky oblíbených mléčných výrobků Hollandia stejnojmenné firmy Hollandia Karlovy Vary, s.r.o.
Které obalové materiály jsou v mlékárenském segmentu nejpoužívanější a nejvhodnější?
V případě našeho segmentu, tedy jogurtů a dalších mléčných výrobků, bývají velmi často používané PP kelímky. Plní všechny aktuálně platné evropské a české zákonné normy a požadavky a zajišťují především dostatečnou ochranu výrobku. Setkat se v poslední době nicméně lze i například s K3 obaly, u kterých se kombinuje převážně recyklovatelný papír s plastem. V souvislosti s obalovými materiály se v našem segmentu také objevují otázky, proč nejsou jogurty častěji baleny ve skle. Skleněný obal ale váží stejně jako 34 kelímků na stejnou hmotnost produktu. Vyšší hmotnost tak znamená vyšší spotřebu u logistiky, a tedy výraznější uhlíkovou stopu. Jejich přínos proto není jednoznačný.
Koronavirus zvýraznil funkci obalu zejména z hlediska hygieny a ochrany zdraví. Jak na mimořádnou situaci reagovali výrobci, prodejci a zákazníci?
Před koronakrizí bylo možné pozorovat výrazné snahy o co největší minimalizaci obalových plastů napříč odvětvími. V nouzovém stavu pak nastaly velké změny, kdy bylo široké spektrum zboží nově baleno do jednorázových plastů. V obchodech šlo pozorovat například větší příklon k polyethylenu, přesněji k mikrotenovým sáčkům a rukavicím, typicky u čerstvého pečiva. Lidé si v tomto období uvědomili, že primární funkcí obalu je ochrana. Na druhou stranu tlak na redukci obalových plastů by neměl přestávat ani v dobách krize. V Hollandii jsme se snažili jít příkladem, už koncem loňského listopadu jsme z výrobků Smoothie Balance a Bio Bi-Fi Drink odstranili překrývající polyethylenová víčka a ani v době koronakrize jsme na tom nic neměnili.
Když se řekne ideální balení, co si pod tím představíte dnes a co zítra?
Nejen v případě jogurtových výrobků je to takové, které v prvé řadě garantuje ochranu a bezpečnost produktu dle požadavku Evropského úřadu pro bezpečnost potravin EFSA. Pokud je u obalu navíc vidět snaha o ekologické řešení, je to určitě s výhodou. Z hlediska budoucnosti lze říci, že inovace na úrovni obalových materiálů jsou primárním úkolem pro firmy produkující obaly. Naší povinností je pak vytvářet takové dodavatelsko-odběratelské prostředí, které kontinuálně generuje inovativní řešení v mnoha aspektech.
Nicméně, jak by podle vás mohl vypadat obal budoucnosti?
Je to poměrně utopická myšlenka, nicméně všichni sníme o obalu, který bude možné recyklací opakovaně poslat takzvaně do dalšího kola, a to při minimálním úbytku použitelné hmoty. U takového obalu by zároveň bylo spotřebováno minimum energie na jeho recyklaci a jeho třídění by bylo pro třídicí linky co nejjednodušší. Žádoucí by u takového řešení bylo i to, kdyby recyklace na primární granulát, ideálně jednoho plastového polymeru, byla tak dokonalá, že by nebylo nutné zohledňovat, čím byl původní obal kontaminován.
ptal se Pavel Kačer
FT_9/20_16
Poptávka po zdravých kancelářích se zvedne
Po událostech s výskytem nemoci covid-19 budou firmy věnovat výrazně více pozornosti vlivu pracovního prostředí na zdraví svých zaměstnanců. Skanska očekává i zvýšení poptávky po tzv. zdravých kancelářích, na které se dlouhodobě zaměřuje. Trend ilustruje i karlínský administrativní projekt Praga Studios, který nově získal certifikát WELL oceňující právě vliv budovy na lidské zdraví. Jde o teprve druhou budovou s touto certifikací v Česku.
Jednou z kategorií, kterou certifikace WELL v kancelářských budovách hodnotí, je kvalita vzduchu, která má zásadní vliv na zdraví lidí. Správně navržená vzduchotechnika je velmi účinným nástrojem v boji proti šíření a přenosu virů, a tím i nemocí na pracovišti. „Filtrace vzduchu na Praga Studios funguje nepřetržitě, což je velmi důležité pro výměnu vzduchu i mimo pracovní dobu. Čerstvý vzduch přichází přes vysoce účinné filtrační jednotky MERV 13 a jeho množství je vyšší oproti minimálním zákonným požadavkům tak, aby byly zajištěny co nejkvalitnější zdravé pracovní podmínky. Systém vzduchotechniky prochází přísnými a častými kontrolami a důsledně je hlídána pravidelná výměna všech filtrů, což opět mimo jiné vyžaduje i WELL certifikace,“ komentovala Eva Nykodymová, sustainovation manažerka pro komerční development Skanska v rámci regionu střední a východní Evropy.„Rovněž je sledována i relativní vlhkost vzduchu v budově, která je průměrně držena v optimální hranici 40–50 %, což dle odborníků zkracuje životnost virů,“ dodala. „Certifikace WELL je pro nás nesmírně cenná, protože je to uznání naší snahy stavět budovy tak, aby se v nich lidé cítili dobře a těšili se pevnému zdraví. Přísná kritéria certifikace jsou pro naše budovy již standardem. Očekáváme, že nyní na tento trend zareaguje i zbytek trhu,“ uvedla Alexandra Tomášková, výkonná viceprezidentka pro komerční development Skanska v Maďarsku a České republice. Celá budova využívá takzvaného biofilického designu s důrazem na přírodní prvky a zeleň. Autoři interiéru využívali primárně certifikované dřevo a další důkladně kontrolované materiály s minimálním množstvím organických těkavých látek. Za čerstvým vzduchem a relaxací mohou nájemci vyrazit též na terasu na střeše. Důležitým interiérovým prvkem jsou i četná schodiště spojující jednotlivá patra budovy skrze atrium. Ta podporují zdravý pohyb po schodech a zároveň omezují využívání výtahů, a tedy zvýšené riziko přenosu nákazy v nich. K získání prestižní certifikace přispívá i řada dalších faktorů, podporující nejen zdraví, ale i psychickou pohodu uživatelů.Vlastní zelenina a denní světloExperti v rámci certifikace WELL ocenili na Praga Studios i rozsáhlou komunitní zahradu pro pěstování vlastní zeleniny, otevřenou knihovnu ve vstupním atriu nebo tichý provoz vzduchotechniky. Na střešní terase pak Skanska v rámci biodiverzity umístila včelí úly se třemi včelstvy a hmyzí hotel. Dalším oceňovaným prvkem nad rámec povinných bodů je práce s denním světlem. Tři čtvrtiny pracovních míst jsou umístěny maximálně 7,5 metru od okna. Řešení zvyšující bezpečnost uživatelůZ pohledu pohodlí a zdraví nájemců budovy je posuzované i zázemí objektu. Cyklisti mohou využít komfortní šatny se skříňkami, sprchami, bezplatným ručníkovým servisem nebo stojanem pro drobné opravy kol, což ocení především vzhledem k současným preferencím využívání individuálních způsobů dopravy. Všem nájemcům slouží chytrý operační systém Connected by Skanska, který usnadňuje využívání budovy například pomocí nejmodernějšího parkovacího systému a vstupu do budovy přes mobilní telefon. Při příjezdu autem je uživatel vpuštěn do garáže pomocí kamery, která přečte registrační značku, není tedy nutné přijít do kontaktu se zvonkem a interkomem. Ceněným prvkem je i volná přístupnost atria. Hosté při příchodu se vzhledem k nepřítomnosti turniketů nemusí hlásit na recepci, ale mohou pokračovat rovnou k prostorám nájemce, tudíž je omezen mezilidský kontakt na minimum.Lídr ve zdraví i udržitelnostiPrvní kancelářskou budovou v České republice i střední a východní Evropě s certifikací WELL Core & Shell se v dubnu 2019 stala budova Visionary. Skanska na certifikaci cílí i pro aktuálně čerstvě dokončený projekt Parkview na pražské Pankráci. Praga Studios i Visionary se můžou pyšnit dokonce i certifikací LEED Platinum pro Core & Shell, díky které se dle dostupných informací řadí mezi deset nejudržitelnějších kancelářských budov světa.Certifikaci WELL na úrovni Gold získal pražský kancelářský komplex Praga Studios od institutu International WELL Building InstituteTM. WELL certifikace vznikla na základě šesti let výzkumu a vývoje ve spolupráci s předními lékaři, vědci a realitními odborníky. Je založena na sledování konkrétních výsledků a spojuje nejlepší postupy v designu a stavění budov s vědeckým výzkumem založeným na důkazech. Budova Praga Studios získala ocenění za výsledky v celkem sedmi kategoriích: vzduch, voda, světlo, výživa, fitness, pohodlí a mysl.Budova se stala 47. certifikovaným projektem v kategorii Core and Shell na světě, 24. v Evropě a teprve třetím v regionu CEE (všechny tři projekty od developera Skanska). (tz)
FT_9/20_17
Češi jsou pro čirý křišťál, Američané pro barevné sklo
Mít ve firmě originální kousek uměleckého skla je přáním nejednoho podnikatele. Řadě z nich se jejich přání splnilo, jiní se možná právě rozhodují, co koupit, čemu dát přednost, čím dotvořit například interiér recepce nebo ozvláštnit výjimečné chvíle při setkání managementu s obchodními partnery. Napovíme, že je možné zavítat do prodejen společnosti MOSER, a.s., a nechat se inspirovat. Česká sklárna se sídlem v Karlových Varech se zaměřuje na výrobu vysoce kvalitního bezolovnatého křišťálu. Firma navazuje na umělecký odkaz manufaktury Moser, kterou v roce 1857 založil v Karlových Varech rytec a obchodník Ludwig Moser. Dnes patří mezi přední české exportéry, a reprezentuje tak celosvětově českou sklářskou tradici. Moser je členem společenství Comité Colbert, které si klade za cíl udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních výrobků. A jaké sklo preferují Češi a co se nejvíce v uplynulých letech prodávalo ve světě? Který moderní skleněný objekt se stal mezinárodním bestsellerem? A nejpopulárnější barvy? Chtějí zákazníci rytiny figurálních, nebo zvířecích motivů? Na tyto otázky zná odpověď Pavel Krajčík, obchodní ředitel:
O čem tedy vypovídají vaše prodejní statistiky, ať již se týkají vkusu českých, nebo zahraničních zákaznků? Čirý křišťál, nebo barvy?
Sklárna Moser dnes kromě čirého křišťálu nabízí také šest základních a čtyři doplňkové barvy. Na výběr je modrý akvamarín, růžový rosalin, fialový alexandrit, tyrkysový beryl, žlutý eldor a medově hnědý topas. Mezi doplňkovými barvami najdeme zelený oceanit, tmavě modrou, tmavě fialovou a šedou. Podle našich prodejních statistik z let 2017 až 2019 Češi jednoznačně preferují čirý křišťál. Pokud se rozhodnou pro barvu, preferují akvamarín (světle modrou), topas (medově hnědou) a rosalin (růžovou). Zákazníci v Kanadě a USA naopak dávají přednost barevným odstínům. Barevný a čirý křišťál se prodávaly stejnou měrou v regionu východní Evropy, Ruska a střední Asie. Do Číny se nejvíce vyváží čiré nápojové sklo, zatímco skleněné objekty jsou populární v barvě. Celkově je ve světě nejžádanější trojice barev šedá, akvamarín a topas.
Je mezi vašimi kousky z nedávné doby nějaký výrazný bestseller?
Mezi nejpopulárnější moderní dekorativní objekty z moserovské kategorie Contemporary patří celosvětově úspěšná ručně broušená váza Hruška autora Lukáše Jabůrka. Ta se stala nejen bestsellerem mezi českými zákazníky, ale také stálicí v celkovém exportu. Patří mezi nejoblíbenější objekty v Evropě, Británii, východní Evropě, Číně a na Tchaj-wanu. Autor za design vázy získal Cenu veřejnosti Czech Grand Design za rok 2012, kterou uděluje Akademie designu České republiky. Stejně jako ostatní díla značky Moser je i Hruška ručně foukána z ekologicky čistého bezolovnatého křišťálu, ručně broušena a leštěna do vysokého lesku. Druhým nejprodávanějším moderním objektem v našem exportu je váza s názvem Šiška od stejného autora. Ta se dostala mezi Top 5 nejprodávanějších ve východní Evropě a Rusku, Británii a Číně. Třetí místo v exportu objektů kategorie Contemporary obsadila moderní váza designérky Kateřiny Doušové Gema. Z klasických dekorativních objektů se nejvíce exportovaly vázy Lady Hamilton, zatímco Češi nejvíce kupovali vázy Chrysis.
Jaké rytiny zákazníci vyhledávají?
Jednotlivé regiony se liší také v tom, jaké motivy uměleckých rytin preferují. Češi si oblíbili figurální motivy, které jsou také jedním z nejvíce vyvážených artiklů. Zákazníci z USA si oblíbili vodní motivy, v Evropě jsou zase populární motivy zvířecí. Právě v rytinách je Moser světovou špičkou. Stejně jako před více než 160 lety zůstává exkluzivní manufakturou, která je založená na výhradně ruční práci sklářských mistrů.
Vaše nápojové sety jsou unikátní, proslulé, skvostné. Oč je v posledních letech z nabídky MOSER největší zájem?
Čtyři nejprodávanější nápojové sety z řady Classic, po kterých byla v letech 2017–2019 největší poptávka, získaly stejnou oblibu u českých i zahraničních zákazníků. Patří mezi ně světově proslulý model Splendid, který vznikl již v roce 1911, Whisky set, Lady Hamilton a tradiční kolekce Bar, která pochází již z třicátých let minulého století a v letošním roce se dočkala nového barevného provedení. Mezi moderními nápojovými sety vede u českých i zahraničních zákazníků kolekce designéra Ronyho Plesla pod názvem Kubismus.
Nejen do zlata nebo akcií lidé investují, ale i sklo je vhodnou příležitostí…
Ekonomové potvrzují, že umělecké předměty a luxusní křišťál jsou dobrou investicí, která neztrácí svou hodnotu ani v době krize. Platí to i pro nejluxusnější českou značku Moser. Některá umělecká díla, která vydává v limitovaných edicích a jejichž hodnota může dosahovat řádově i miliónů korun, jsou zajímavou investiční příležitostí. Zájem o takové zhodnocení prostředků mají především sběratelé skla, kteří ocení originální náměty a mistrovské ruční zpracování, ale i uměleckou hodnotu. Jeden takový objekt může vznikat i několik měsíců a projde během výroby třeba 40 páry rukou. Mezi takovými investičními tipy jsou z uvedených let například díla z řady Masterpieces, z nichž jsou v Čechách nejoblíbenější Alethea, Bacchus a Mona Lisa. Do zahraničí se nejvíce vyvážela trojice Augustea, Afrodite a Neptun.
připravila Eva Brixi
FT_9/20_18
Co potěší a pohladí
Zavolal mi přítel, celosvětově proslulý umělec, a zval mne na jednu akci, na níž se bude podílet. Srdečně, s citem a nadšením pro představení nových věcí. Udělal mi radost, ostatně jako vždy. Nepodaří se každému, aby se s ním setkal a aby mohl poslouchat, co tento muž dovede. Den na to se na náš tým obrátilo několik firem, které se rozhodly s námi spolupracovat. Také nám zaplatil poslední dlužník. Zvládla jsem i pár dnů plných letních veder, která mne uvádějí do stavu nedefinovatelnosti, jenž neodpovídá žádnému zákonu o přeměně hmoty a energie. Následovalo ještě několik příjemných zážitků. Že by to bylo samo sebou? Platí to, o čem mnozí stále pochybují? Nedokážu odpovědět. Vážit si toho, co přišlo, však určitě ano. Přeji i vám do letošního podzimu hodně toho dobrého. Eva Brixi, šéfredaktorka
ČMSS se změní na ČSOB Stavební spořitelnuČeskomoravská stavební spořitelna fakticky završí integraci do skupiny ČSOB změnou svého názvu v prvním čtvrtletí příštího roku. Maskot ČMSS, známá Liška, bude stavební spořitelnu doprovázet i nadále. Na klienty ČMSS a jejich smlouvy nebude mít změna názvu žádný dopad. Letos v září dojde rovněž k přestěhování zaměstnanců ČMSS do budovy ČSOB Kampusu. ČMSS změní k 11. březnu 2021 svůj název na ČSOB Stavební spořitelnu. „Dovršíme tak loni započatou integraci do skupiny ČSOB. Naši klienti díky tomuto kroku naleznou všechny služby spojené s bydlením pod jednou střechou a jednou značkou. Skupina ČSOB je nejsilnějším poskytovatelem úvěrů na bydlení v České republice a přejmenováním ČMSS dále posílíme vzájemnou vazbu a spolupráci mezi bankou, Hypoteční bankou, stavební spořitelnou i pojišťovnou,“ uvedl k přejmenování člen představenstva ČSOB Petr Hutla.Kromě změny názvu a loga, a s tím související přeměnou vzhledu obchodních míst ČMSS, se přejmenování nijak nedotkne klientů. Všechny klientské spořicí i úvěrové smlouvy zůstávají v platnosti, klienti nemusejí podnikat žádné kroky. (tz)
Největší zájem je o kávu a ovocný či zeleninový barDrtivá většina Čechů by v práci ocenila nějaký nadstandardní benefit v podobě občerstvení. Nejvíce by lidé uvítali kávovar či presovač, nabídku ovoce a zeleniny a výběr chlazených nápojů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Up Česká republika mezi 525 zaměstnanci. Méně tradičními formami občerstvení na pracovišti se firmy snaží doplňovat nabídku svých benefitů a zaujmout uchazeče na trhu práce i stávající zaměstnance. Vůbec nejvíce zaměstnanců by mělo zájem o benefit v podobě kávovaru nebo presovače na pracovišti, o tuto výhodu by stála skoro třetina dotazovaných. Podobný zájem vzbudil také ovocný či zeleninový bar. Ten by si výrazně více přály ženy, konkrétně by ho chtělo 43 % z nich. „Obzvlášť po koronakrizi jsou zaměstnanci citlivější na své zdraví a o podobné benefity, které podporují zdravý životní styl, je proto zvýšený zájem ze strany HR oddělení firem,“ řekl Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika. Na 30 % českých zaměstnanců by stálo o možnost výběru chlazených nápojů, jako jsou džusy nebo limonády. Téměř čtvrtina lidí by ocenila možnost nabídky chlazených nápojů i ve formě automatu na mince či žetony. Různé formy občerstvení na pracovišti jsou příkladem méně tradičních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží zaujmout potenciální zaměstnance a udržet ty stávající. „Občerstvení na pracovišti je určitě milou pozorností, ale mělo by být doplňkem základní podpory stravování v podobě kvalitní firemní kantýny nebo stravenek adekvátní nominální hodnoty,“ sdělila Petra Prchlíková, obchodní ředitelka společnosti Up Česká republika, která se specializuje na zaměstnanecké benefity. Z dalších forem občerstvení by byla pro necelou čtvrtinu zaměstnanců zajímavá tzv. „bezedná“ káva a nabídka snacku či svačiny. O svačiny by přitom nejvíce stáli mladí lidé do 26 let, takový benefit by byl zajímavý téměř pro polovinu z nich a z nabízených forem občerstvení je pro ně na první příčce. Více než pětina lidí by pak ocenila automat na teplé nápoje a snídani.„Zájem zaměstnanců o tyto nadstandardní výhody potvrzuje, že stravovací benefity jsou důležitou součástí firemní péče,“ uvedl Stéphane Nicoletti a dodal: „Novým podobám stravovacích benefitů nahrává i postupná digitalizace stravenek, díky tomu lze například eStravenkou bezkontaktně platit v několika tisících automatech na kávu a další nápoje i drobné občerstvení.“Zájem o elektronické karty i proto mezi zaměstnanci roste. Od zaměstnavatele ji nyní podle průzkumu dostává necelá pětina zaměstnanců, ale ocenilo by ji dalších 41 %. Digitalizace s sebou zároveň přináší další výhody pro pravidelné uživatele stravenkových karet. Například v rámci nového věrnostního programu Up Club mohou hosté za placení eStravenkou v restauračních zařízeních získat až 10 % útraty zpět na svůj účet. Nejméně atraktivním benefitem je podle průzkumu možnost připravit si vlastní nápoj prostřednictvím odšťavňovače či mixéru. Takovou výhodu by si přála desetina lidí. Ačkoliv nejde přímo o formu občerstvení na pracovišti, někteří zaměstnavatelé nabízejí zaměstnancům benefit v podobě výdejny potravin. Jde o speciální chladicí prostor, kam si zaměstnanec může uschovat nákup, který si vyzvedne před odchodem z práce. Momentálně je takový benefit zajímavý jen pro 13 % z nich.Up Česká republika s.r.o., která zahájila své působení na českém trhu v roce 1995 pod názvem LeChèqueDéjeuner, je součástí mezinárodní skupiny Up, která dnes působí v 29 zemích celého světa. Up ČR se specializuje na zaměstnanecké benefity, ale nabízí rovněž inovativní řešení v oblasti marketingu a strategického rozvoje firem. Schopnost analyzovat aktuální situaci klientů, a navrhovat a uvádět do praxe efektivní benefitní systémy a věrnostní programy, řadí společnost Up ČR k lídrům trhu určujícím trend v této oblasti. Více informací o společnosti na www.upcz.cz. (tz)
FT_9/20_19
Mezi dovolenkovými destinacemi letos vede Šumava
Devět z deseti Čechů letos plánuje trávit dovolenou v Česku. A to zejména poznávací formou, přičemž nejoblíbenější destinací je Šumava. Pro více než 80 % Čechů je při výběru dovolené zásadní právě lokalita, naopak za málo důležité považuje 40 % lidí riziko nákazy koronavirem. Vyplývá to z průzkumu iniciativy Zachraňme turizmus zpracovaného výzkumnou agenturou STEM/MARK a projektem Česko v datech. Úbytek zahraničních turistů může pro cestovní ruch znamenat výrazný pokles a ohrožení zaměstnanosti. Pomoci kompenzovat dopady může právě dovolená Čechů v tuzemsku.
Koronakrize zásadním způsobem změnila i běžné uvažování o letošních dovolených. Z průzkumu vyplývá, že na dovolenou delší než šest nocí plánuje i v současné době vyrazit zhruba polovina Čechů. Devět z deseti má zájem o dovolenou v České republice, a to především na Šumavě, jižní Moravě nebo v jižních Čechách. „Nejoblíbenější formou dovolené jsou podle průzkumu poznávací výlety. Kromě respondentů starších šedesáti let, kteří po poznávání nejraději relaxují, míří Češi velmi rádi také k vodě,“ uvedl Tomáš Odstrčil z Česka v datech.Čtyři z deseti Čechů se nákazy nebojí„Zásadní je při výběru dovolené podle 83 % dotázaných právě lokalita. S rozdílem zhruba 10 procentních bodů je na druhém místě kvalita stravování, následovaná možnostmi aktivit a zážitků. Méně zásadní, ale stále důležitá, je i cena ubytování či recenze jednotlivých míst,“ řekl Tomáš Barčík z iniciativy Zachraňme turizmus. Naopak za nedůležité považuje necelých 40 % Čechů riziko nákazy koronavirem. Češi při výběru dovolené nejvíce dají na doporučení blízkých (42 %), nabídky na internetu (31 %) či slevové portály (24 %). Za dovolenou se chystají utratit nejčastěji od 5000 do 10 000 korun. Přes 20 000 korun plánuje utratit jen 7,5 % obyvatel, a to především domácnosti s příjmem nad 50 000 korun.Hotely a penziony hrají primVe výběru letošních dovolených vedou pobyty v hotelech a penzionech, a to zejména u věkové kategorie 60+ (60 %). Češi se zdráhají využít služeb sdíleného ubytování typu Airbnb (10 %), ještě méně se jim ale zamlouvají ubytovny či hostely (8 %). Kromě nejmladší kategorie (18–29 let), která kempy a karavany vnímá jako druhý nejlepší způsob ubytování, jsou kempy a karavany třetí nejméně lákavou variantou. „Hotely jsou dlouhodobě ještě lákavější pro zahraniční turisty, a čím luxusnější, tím lépe. V českých pětihvězdičkových hotelech se loni ubytovalo pouze 7 % Čechů a zbytek tvořili hosté ze zahraničí. Stejná situace byla i v hotelech, motelech a botelech se čtyřmi hvězdami,“ sdělil Tomáš Odstrčil.Turizmus letos čeká propadPodíl přidané hodnoty vytvořené v sektoru cestovního ruchu dosahoval loni necelých 3 %. Letošní krize však pro něj bude znamenat zásadní ránu. V ohrožení je i zhruba 241 000 lidí, kteří jsou podle dat ČSÚ v cestovním ruchu zaměstnáni. Nejvíce jich pracuje v restauracích (71 000) a hotelech (40 000). Právě poskytovatele ubytování zasáhla krize nejvíce, což potvrzují například údaje o platebním chování klientů České spořitelny. Objemy karetních transakcí klesly v této oblasti v týdnu do 29. března meziročně o 90 %. Ještě hůře na tom byly cestovní kanceláře, které dávají práci 14 000 lidí. Jejich tržby zažily v týdnu do 12. dubna meziroční pokles 99 % a až do konce června zůstaly na 70 % běžných výsledků.Dovolená v tuzemsku může pomociOtázkou zůstává, jak moc ekonomiku zasáhne výpadek zahraničních turistů. Podle ČSÚ spotřeba příjezdového cestovního ruchu loni dosáhla 167 miliard korun. „Nicméně pokud Češi budou méně jezdit do zahraničí a budou více využívat tuzemský cestovní ruch, mohou negativní dopady výrazně vykompenzovat. Minimálně z makro pohledu. Data z platební bilance ukazují, že jsme v zahraničí utratili při cestování asi 135 miliard korun,“ vysvětlil David Navrátil. Podle iniciativy Zachraňme turizmus bude stěžejní přilákat české turisty do míst, kam obvykle jezdí zahraniční hosté. „Je tedy třeba zaměřit se na Čechy a na to, co je zajímá a za co jsou ochotni utrácet. Klíčová bude úzká spolupráce mezi jednotlivými subjekty, tedy mezi regiony, ubytovacími službami, sportovními a kulturními atrakcemi, přepravci a provozovateli stravovacích zařízení,“ komentoval Tomáš Barčík. (tz)
FT_9/20_20
inzerce