Ekonomická krize přináší pokles ceny řady produktů, investoři musí vyvažovat, kam ukládat svoje peníze. Svou stálost znovu prokazují sběratelské předměty. Vedle vzácných mincí a bankovek, nebo starých automobilů jsou to tradičně i poštovní známky. Podle expertů jsou právě známky cenově velmi stabilní a ve středně a dlouhodobém horizontů generují velice slušné zhodnocení. Dokládají to i statistiky internetového portálu Aukro, přes který lidé od ledna 2018 do současnosti v oboru filatelie zobchodovali zboží v hodnotě 153 milionů korun.
Filatelie letos slaví 180. výročí, protože 1. května 1840 byla vydána první známka světa. A od té doby se známky také sbírají. „Říká se, že filatelie vymírá, ale opak pravdou. Potvrzují to dotazy sběratelů, kteří se sdružují v různých FB diskusních fórech, do kterých se každý den hlásí někdo další,“ uvedl Radek Novák, který provozuje web www.postovni-znamky.eu.
Skladba sběratelů je již desítky let neměnná. Sbírá mladá generace, pak přijde pauza, ale kolem 35 let a tedy na vrcholu kariéry, se ke sbírání lidé opět vrací, často se zaměřením na investování. V ČR působí desítky tisíc sběratelů známek a odhadem nižší tisíce, kteří do nich investují. Známky se v Česku obchodují přes specializované aukční domy, dále na výměnných burzách, ale i přes sociální sítě a specializované aukční portály typu Aukro. „Ta výhoda je jasná, protože vše je nastaveno z pohodlí domova, nemusíte nikam cestovat. Nevýhodou je, že jako kupující si daný předmět nemůžete fyzicky prohlédnout. Taktéž kupující nejsou někdy fér a zboží prostě neodeberou. Jedná se ale o výjimky,“ uvedl Radek Novák.
Filatelie se na internetu dostává mezi TOP položky. Například PŘETISK Pošta Československá 2 H Červená zkoušená se prodala přes Aukro za téměř čtvrt milionu korun, v pořadí hned za ní je známka Hradčany 1918, ČSR I, č. 7c 15 hal. karmínová+rúžová s prodejní cenou 130 000 korun. „V cenách přes 100 000 korun se prodávají i celé filatelistické sbírky. Investiční potenciál filatelie dokládají i statistiky letošního roku. Zájem o známky v době koronavirové krize spíše vzrostl. Každý měsíc se prodají položky za více než 7 milionů korun,“ uvedl Pavel Krejčíř z největšího českého online tržiště Aukro.
Podle Nováka byly známky vždy atraktivní a za světových krizí a druhé světové války sloužily k uchovávání kapitálu, mimo jiné díky své skladnosti. „Oproti jiným investicím mají známky jednu nepřekonatelnou výhodu – desítky let trvající ohromný převis poptávky nad nabídkou. Pokud vzácné známky Německa, USA, Československa atd. existuje jen 100 kusů, ale danou zemi sbírá 10 000 jedinců, tak je poptávka zaručena. Základem sběratelství je totiž kompletace sbírky,“ uvedl Radek Novák, podle kterého do této komodity investuje celá řada světově známých osobností.
Nejznámější světoví sběratelé a investoři jsou například zakladatel investičního fondu Pimco Bill Gross, bývalý portugalský fotbalista Luís Figo, francouzský exprezident Nicolas Sarkozy, v České republice například právník Tomáš Mádl a mnoho dalších. Investiční známky začínají cenově ale i na několika tisících korunách. „Jde tedy o obor pro každého, což se jasně ukazuje i na prodejích realizovaných přes Aukro,“ dodává Pavel Krejčíř.
(tz)