Přijíždí-li můj bratr z Jesenicka ke mně do Prahy na návštěvu, vozí s sebou v autě několik beden lahvového, avšak jedné jediné značky. Je to Holba, jeho věrná kamarádka. Můj bratr je její patriot stejně jako všichni jeho kamarádi z vesnice, kde jsme toho společně prožili víc než dost. Také se na ty dávné roky plné neskutečných příběhů při Holbě pěkně vzpomíná. Ne nostalgicky, ale s peprným humorem, který se zapisuje tamním lidem pod kůži i mezi vrásky, jež přibývají s běžnými starostmi dne. O to více mne zaujaly informace o aktivitách tohoto pivovaru v uplynulých týdnech. Svou pozornost zaměřil na pomoc restauracím a hospodám, aby mohly po nucené uzavírce co nejlépe nastartovat. Servisní týmy objížděly provozovny partnerů a v jinak nebývalém období bez hostů zdarma prováděly sanitaci výčepních zařízení, aby si zákazníci opět mohli zatím alespoň na zahrádkách posléze vychutnat své oblíbené pivo v prvotřídní kvalitě. Ale zdaleka nejen to. Co vše se tedy v Pivovaru HOLBA, a.s., dělo? A o čem přemýšlel ředitel Ing. Vladimír Zíka?
Jaro měly pivovary smutné. Mnohé stály, pivo se nevařilo. Co se dělo u vás?
Pandemie, resp. vládní opatření samozřejmě výrazně změnila plány i nám. Piva prodávaná v běžné maloobchodní síti, tedy pivo lahvové a pivo plechovkách, od nás odběratelé odebírali i nadále a spolupráce pokračovala, byť především v březnu v omezené míře. Výpadek nás, stejně jako všechny ostatní pivovary, ale postihl v oblasti sudového piva, které najednou nebylo jak prodávat. Ani později povolený prodej prostřednictvím výdejních okének tomu příliš nepomohl. Tady šlo spíš o udržení si vztahu se zákazníky, možnost dopřát jim čepované pivo, ale u takto prodaného nešlo o významné objemy. Provoz pivovaru jsme tedy omezili a část zaměstnanců, u kterých to bylo možné, pracovala z domova. Šlo samozřejmě hlavně o zdraví. Jsme ale potravinářský provoz, tedy naše hygienické standardy jsou dlouhodobě na velmi vysoké úrovni. Zásadně jsme redukovali vstup cizích osob do areálu pivovaru, snížili jsme kontakt mezi zaměstnanci, přibyly roušky, zavedli jsme častější dezinfekce rukou i pracoviště a zvláštního zacházení se dočkalo i pracovní oblečení zaměstnanců. Naši lidé jsou ale skvělí, a tak si i s takto nečekaným stavem velmi dobře poradili.
Pivovar Holba se snažil pomáhat svým odběratelům – hospodám a restauracím. V čem a jak?
Uzavření hotelů, restaurací a hospůdek se samozřejmě dotklo všech, ale zatímco pivovaru zůstaly alespoň tržby z lahvového a plechovkového piva, restauratéři až na výjimky přišli o všechny tržby. Našim partnerům jsme proto pomáhali s přípravou na znovuzahájení provozu po nucené uzavírce. Naše servisní týmy tak objížděly provozovny, kde zdarma prováděly kompletní sanitace výčepních zařízení. To jsou zásahy, na které za plného provozu nebývá vždy dostatek času, a tak bylo nejlepší k nim přistoupit právě teď. Našim hospodským jsme nabídli také vybavení, které momentálně nenajde využití zejména kvůli zrušeným festivalům a jiným větším akcím. Slunečníky, pivní sety a mobilní výčepní zařízení tak slouží ke zvýšení kapacit jejich zahrádek, a tedy i jako pomoc k zajištění vyšších tržeb a částečnému pokrytí jejich výpadku. Nezastavili jsme se, ale výsledek nás těší. Díky tomu si totiž naši zákazníci zase mohou dopřát čepovanou Holbu v té nejvyšší kvalitě.
Holba Keprník přesto, že se neprodávalo jako točené, své zákazníky potěšilo v malých soudcích. Jak reagovali?
Orientace Pivovaru Holba je převážně na piva sudová, jde zhruba o 55 % celkového výstavu (průměr v ČR za rok 2019 byl 35 %). Karanténa samozřejmě zájem o sudové pivo utlumila, zvýšila však zájem o pivo lahvové a plechovkové. Změnu organizace práce v pivovaru to vyžadovalo, ale nebylo to nic, s čím bychom si neporadili. Zároveň jsme ale hledali řešení, jak některá piva z naší nabídky, která se do té doby prodávala výhradně čepovaná, tedy dodávaná v sudech, dostat k běžným zákazníkům. Unikátní ležák Holba Keprník proto vznikl v limitované edici ručně plněných pětilitrových soudků a musím říct, že nás velmi potěšil nad očekávání příznivý ohlas.
K čemu vás to inspirovalo?
Fakt, že se po zmíněné limitované edici Holba Keprník doslova zaprášilo, nás opravdu příjemně překvapil, dokonce natolik, že zvažujeme jeho zařazení do naší stálé nabídky. Je skvělé vidět, jak zákazníci reagují na něco nového, je to inspirace i pro naše další piva. Např. již na léto chystáme oblíbené plechovkové pivo Holba Horské byliny v nealkoholické verzi také jako čepované. A v polovině září máme v plánu uvést na trh absolutní novinku – Holba Svatováclavský nepasterovaný ležák 12 %.
Věříme, že obě novinky budou mít stejný ohlas jako soudky Holby Keprník. Krize zpravidla nepřináší jen negativní zprávy, často jsou i impulzem k něčemu novému. Od začátku nám bylo jasné, že je situace vážná, ale pokud ji máme zvládnout, musíme začít hned vymýšlet nové věci, hledat způsoby, jak podpořit restaurace a hospody, zkrátka jak z toho maléru společně vyjít silnější a lepší. Jsme pivovar z hor a horalové něco vydrží.
Dnes už zase mohou Češi na pivo chodit. Změnilo se v jejich chování něco? Nebo se už do hospod a hospůdek zase vrací rozvernost, smysl pro humor, vtipy a debaty o čemkoli?
Restaurace jsou otevřené krátce, takže čísla teprve uvidíme, ale nemám pochyb o tom, že si Češi svou jedinečnou pivní kulturu nenechají vzít ani virem, ani ničím jiným. Jsem přesvědčen, že kdo si našel cestu do hospody před karanténou, najde si ji i nyní, a postupně se přirozenou cestou opět vrátíme do „normálního“ stavu a k humoru nám
vlastnímu. Starost tedy nemám ani tak o to, že by lidi přešla chuť na dobré pivo, ale o to, aby si jej měli kde dát. Pro řadu restaurací a hospod jsou více než dva měsíce bez hostů, tedy i příjmů, existenčním problémem. Chceme-li je zachovat, vážíme-li si obětavosti a odhodlání jejich majitelů a provozovatelů, tak bychom je v tom neměli nechat.
Jak jste vy sám reagoval v okamžiku, když jste se dověděl, že musíte přestat vyrábět? A stal se z vás krizový manažer ze dne na den?
Nevím, jestli krizový manažer je ten pravý výraz. Je ale pravdou, že v pivovaru bylo třeba velmi rychle upravit některé procesy, což při zásadním nedostatku informací od státu, které byly k dispozici, a navíc se stále měnily, bylo poměrně složité. Díky dobrému plánování se ale vše podařilo, pivo jsme zachránili a nic nepřišlo nazmar. Rozhodně by se to ale neobešlo bez našich zaměstnanců, kteří mají k našemu regionu stejně silný vztah jako Pivovar Holba. Těm patří největší dík za zvládnutí asi nejnáročnějšího období v našem pivovaru.
Řídil jste v nejsložitějších dnech podnik z domova, nebo jste byl v plném nasazení ve firmě? A měl jste tehdy na pivo vůbec chuť?
Správný ředitel pivovaru by měl mít pivo po ruce vždycky, ne? Byl jsem vždy tam, kde jsem byl zrovna nejvíc užitečný. Něco samozřejmě uřídit na dálku lze, ale záležitosti kolem provozu a rychlé změny musíte koordinovat na místě. Kapitán lodi má být na lodi bez ohledu na sílu bouřky, jaká se právě blíží.
Popsal byste největší zkušenost z března a dubna? Co bylo nejsmutnější a co dalo závdavek k novým myšlenkám, pobídku marketingu, inovacím?
Vždy zkouším i na špatných věcech najít ty dobré. Přišla situace, kterou nikdo z nás neznal, nevěděl, co od ní očekávat, jak dlouho potrvá. Určitě jsme bohatší právě o tyto zkušenosti, co všechno můžeme zvládnout a na koho se lze v těžké době spolehnout. A také nám tato doba přinesla nové podněty, které budou, ať už nuceně, anebo dobrovolně, přeneseny do stálého chodu pivovaru. Třeba zmíněná limitovaná edice piva Holba Keprník by pravděpodobně bez nastalé situace nevznikla. V hlavě mám několik dalších nápadů, ale ty si zatím nechám pro sebe. Na smutné věci vzpomínat nechci, ale těch dobrých bylo moc. Sounáležitost, jak lidé táhli za jeden provaz, pomáhali si, byli ohleduplní. To nešlo nevidět, a tak jsme ty nejryzejší charaktery v průběhu karantény také oceňovali. Samozřejmě tím, co umíme nejlépe, tedy pivem.
Pokud přijde horké léto, je šance dohnat výpadek?
Jak jsem již řekl, faktorů ovlivňujících současný a budoucí stav je mnoho, těžko prognózovat průběh nejistého léta. Fakticky se ale dle mého nedá výpadek prodejů za měsíce březen až květen dohnat nikdy. Jestli horké léto přinese nějaké příznivé výsledky, budou to výsledky „běžného“ letního prodeje, na které bych nepohlížel jako na stahování červených čísel z jara.
Vašimi exportními trhy jsou například Rusko, Německo, Itálie, Kolumbie. Budete ve druhé polovině roku vyvážet i tam?
Prioritou je pro nás nyní obnovení domácího trhu. Vývoz bude ovlivněn i situací v zahraničí, možnostmi přepravy, opatřeními daných států a podobně. Ale samozřejmě, hodláme co nejdříve obnovit i dodávky na zahraniční trhy, jakmile to jen bude možné. Našimi hlavními odběrateli piva jsou Slovensko, Polsko a Německo, čili tam budeme směrovat většinu našich exportních aktivit.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi