Martina Koláčka jsem poznala před rokem jako akčního podnikajícího mladého muže, který udělal pro novináře na jihu Moravy výstavku produktů, které vyrábí a prodává. Byl o ně tehdy nebývalý zájem. Ostatně kdo by rád neokusil poctivou voňavou marmeládu nebo křupavé sterilované okurky té správné barvy se vzpomínkou na babiččinu spíž? Sklenice plné klasických dobrot na náš stůl léta patří a patřit budou.
A to ví i Martin Koláček, obchodní ředitel e-shopů laznickovo.cz a treperendy.cz, jejichž produkty si našly své stálé příznivce:
Dal jste se na výrobu marmelád, sterilovaných okurek a dalších dobrot. Proč ne třeba dortů, mikrotenových sáčků nebo hraček?
Pocházím z rodiny, kde obchod a potraviny rezonovaly od malička ze všech stran, a i když jsem svoji kariéru začínal na pozici v marketingovém oddělení, velmi brzy mě to přitáhlo k obchodu a potravinám. Vždy jsem měl rád obchod jako takový a mojí vášní bylo vaření, hledal jsem tedy sortiment, který zvládnu nejen obchodně, ale mohu si být jistý také „za plotnou“. Postupně jsem cítil, že člověk musí dělat, co ho baví nejvíce, a u mě to je vaření. Co uvaříte, musíte také, pokud se tím chcete živit, prodat, a do prodeje sáčků či čehokoli jiného, co se nedá sníst, bych nedokázal dát dvojí vášeň a energii, to umím jen ve spojitosti s jídlem!
Jak dlouho už na trhu jste a čím jste začínal?
S produkty, které jsem vytvořil po stránce receptur a marketingově či přímo sám vyrábím, jsem na trhu od roku 2012, předtím jsem již ale působil na obchodních pozicích u distributorů potravin, například jsem byl u zrodu výroby a distribuce sušeného masa Jerky. Dodnes si vzpomínám, jak jsem lidem musel vysvětlovat, že nejde opravdu o jídlo pro zvířata. A vidíte, kam se tento produkt dostal dnes! A to mě baví, ten možný, i když nejistý progres. Naše produkty z dílny Lázničkovo jsme uvedli na trh v roce 2012, a to na svátek sv. Martina, šlo o prvních šest výrobků, mezi nimiž byla naše stálá trojice nakládané zelí, okurky a další. Džemy Treperendy z naší výrobny v Brně produkujeme druhým rokem.
Vzpomenete si, co se vám v businessu nepovedlo?
Vzpomenu si velmi dobře, šlo totiž o vůbec můj první „bussines“ a dnes zpětně vidím, jak moc jsem byl naivní. Bylo to někdy kolem roku 2002, kdy jsem si objednal z USA restovanou kukuřici, namíchal příchutě, zabalil do svého brandu a začal distribuovat. Nákup surovin, obaly, patentová ochrana, listingy do řetězců, to celé stálo statisíce, které jsem si musel půjčit s vidinou nejasného výsledku. A ten se také dostavil, jakmile jsem byl v několika řetězcích a začala si mě všímat konkurence. Tehdy jsem pochopil, jak zjednodušeně jsem to bral a jak malou mám sílu. Samozřejmě do roka a do dne měli tento sortiment všichni velcí hráči v segmentu pochutin, kteří mě
z trhu dostali za pár týdnů. Pro retail jsem nebyl silný partner a ostatní trh v ČR byl tenkrát řetězci zcela utlumen, nebylo tedy kde jinde prodávat, a tak jsem šel dál. Bez výsledku, s dluhy, ale se zkušenostmi, z nichž jsem mohl v budoucnosti opětovně těžit.
Sklizeň prvního ovoce se blíží. Nač se můžeme těšit? Co všechno byste letos rádi zpracovali?
Tento rok bychom rádi uvedli řadu kompotů pod značkou Lázničkovo, půjde o základní druhy, začneme samozřejmě jahodou, přidáme třešně, meruňky a na podzim hrušky. U Treperend zpracováváme vše, ať už ze zahrádky, či okolní přírody – těšit se tedy můžete napříkad na černý bez, malinu, ostružinu, a snad bude také dost lesních jahod!
Lze vůbec v sortimentu, který jste zvolil, vymyslet ještě něco nového? A chystáte se oslovit chuťové pohárky labužníků nějakou super novinkou?
Vymýšlet nové receptury lze pořád, otázkou je, zda je to žádoucí… Lázničkovo dílna si zakládá právě na poctivém výběru tradičních potravin od dobrých zpracovatelů a z dobrých surovin. Snažíme se tedy dbát především na to, v jaké kvalitě koupíte naše klasické nakládané okurky, kysané zelí. Neexperimentujeme, i když jeden produkt výjimku dostal, a to náš nakládaný gothaj s cibulí, oblíbená česká pivní svačinka, kterou jsme takto na trh uvedli před třemi lety původně z naší malé kuchyně. Stala se jedním z našich nejoblíbenějších dobrot ve sklenici, kterou nyní na pronajaté lince vyrábíme po tisících. Treperendy si hrají a proto zde vznikají nové receptury a příchutě stále, jednu super novinku chystáme na podzim, nechci ale prozrazovat konkrétně, jen napovím, že půjde o kombinaci skvělého ovoce, jak je u našich džemů zvykem, a velmi drahé suroviny, kterou v potravinách často nenajdete.
Venkovní posezení v kruhu rodiny si žádá i něco k zakousnutí. Kde všude již vaše produkty koupíme?
Ve všech farmářských prodejnách, v sítích obchodů JIP, Sklizeno, Fabio, dobrých řeznictvích a potravinách. Především ale také na rohlik.cz, svetbedynek.cz, darykraje.cz a také na našem e-shopu laznickovo.cz a treperendy.cz.
Kolik procent zboží prodáváte přes e-shop?
Včetně našeho e-shopu je to zhruba 50 % našeho obratu.
Připravujete i dárkové balíčky?
Lázničkovo i Treperendy si zakládají na osobním přístupu ke každému a balíčky na míru chystáme podle přání zákazníka běžně. Nyní ale uvedeme naší první „masovou“ bedýnku, která bude obsahovat vše pro pořádného chlapa – nálož utopenců, gothaje, feferonek a okurek.
otázky připravila Eva Brixi