První dojem z okamžiku, když jsme na redakční testování přebírali vozidlo DS 7 Grand Chic s motorizací PureTech 1.6, byl možná svérázný: moudrý muž v nejlepších letech, který se nevzdává svého oblíbeného doutníku ani provokativních názorů.
Z vnějšku je DS 7 Crossback nápadný a robustní, přesto karosáři dokázali modelu vdechnout noblesu a eleganci. Patří k nejkratším SUV střední třídy, oko jej ale vyhodnotí jako velký objekt díky dominantní a do široka otevřené masce chladiče rámované chromovanými
prvky, které navazují na světlomety. Také linie, které jsou vedeny od předku vozidla, je opticky prodlužují. Zádi udává ladnost oble tvarované víko kufru opatřené chromovanou lištou, která se táhne až k zadním svítilnám. Sportovním a seriózním dojmem ji pak dotvářejí výfukové koncovky. Je to rétorika, kterou DS 7 vyjadřuje, že máte sice co do činění se švihákem, ale rozhodně ne s takovým, kterého když zbavíte drahého obleku, bude automaticky chudší o všechny obdivuhodné vlastnosti. Zajímavostí je pak to, že ledkové svítilny se po odemčení vozu rozvlní ve francouzský courante a pootočí se o 180° za doprovodu barevných efektů. Full LED světlomety vynikají v přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly, avšak v souvisle osvětlené obci občas zaváhají, a pokud v protisměru nejede jiný vůz, občas si posvítí na dálku. Pěkné je také provedení zadních světlometů, které opět provází tolik typické fasetování ve stylu této západoevropské značky. Efektní je rovněž podsvícení venkovních klik, přičemž se do kuželu světla promítne logo DS.
Interiér v provedení Opera v sobě kombinuje na dotek skvěle opracovanou kůži Nappa s decentní patinou a matné kovové prvky, které vévodí především středovému panelu vozu. Je to velmi líbivá, přesto strohá souhra hodná státníka. Nerušivá a důstojná. Dominantou vnitřku vozu jsou rozhodně sedadla. Nejen,
že máte dojem, že jste nakráčeli do sídla šlechtického rodu, ale při usazení se tak dokonce jako ti s modrou krví cítíte. Pohodlné čalounění a jeho struktura s prošitím připomínající hodinkový pásek vytváří jedinečný detail. Posez řidiče je vysoký, dává mu skvělý přehled o tom, co se děje před ním i v periferiích. Ihned po nastartování si všimnete dominanty středového panelu: analogových hodin z dílny proslulé B. R. M. Slabinou interiéru je umístění jinak dokonale odladěného 10“ tabletu. Uvítala bych jej výše, aby byl blíže očím řidiče a ten na něj mohl v případě potřeby jen nepatrně mrknout jedním okem.
Několik slov k ergonomii. Volant bude sedět i majitelům menších rukou, včetně menších mužů velkých cílů. Klasické budíky nahrazuje displej, jenž se bezvadně přizpůsobuje aktuálním světelným podmínkám. Grafika je opět provázena kosočtverci. Možnosti zobrazených údajů si řidič může uzpůsobit dle svých potřeb. Pozoruhodnou „vychytávkou“ je také infračervená kamera umístěná na volantu, která dokáže velmi efektivně monitorovat pozornost řidiče. DS 7 Crossback je velmi prostorný vůz, který přidává na komfortu i při dlouhých cestách všem členům posádky.
Benzinový čtyřválec o objemu 1.6 litru dodává vozu pěknou dynamiku. Přesto nečekejte výrazně sportovní zážitek, kdy vás ohluší řev motoru. Kabina je skvěle odhlučněná a také srdce pod kapotou patří k těm tišším. Komfort a zenový klid, který vás obklopuje, pokud jej nenarušíte zvýšením hlasitosti HiFi systému, může být velice zrádný: přestože pedál akcelerátoru tlačíte k podlaze a vůz podřadí, necítíte, že by automobil jel jako střela. Jenže opak je pravdou. Než stačíte napočítat do pěti, už budete překračovat limity povolené rychlosti na okresních komunikacích i dálnici. Ozve se totiž oněch 225 koní pod kapotou, kteří si razí cestu kupředu. Velmi vyrovnaně. A ve sportovním režimu jízdy také razantně. O vozech SUV se říká, že jsou líné. Podle mne by to u DS 7 byla nepravdivá urážka.
Motor PureTech 1.6 je kliďas a většinu času také gentleman. To je umocněno dokonalým naladěním podvozku. Dokonce i záď je lépe stabilizovaná než u menšího sourozence DS 3 Crossback. Navíc tlumiče se ve spolupráci s přední kamerou, jež dokáže snímat povrch vozovky do rychlosti 130 km/h, dokážou připravit na to, kde je čeká jaký výmol nebo nerovnost. Auto je doslova přepluje. Tento stav bývá narušen jedině tehdy, pokud se do boků velmi prudce opírají poryvy větru. Pak je třeba řízení bedlivě korigovat. Poryvy větru totiž útočí na značně velkou plochu a fyzika je nemilosrdná.
Námi testovaná varianta je dodávána s 8stupňovou automatickou převodovkou EAT8. Jak se již v minulosti ukázalo u některých koncernových příbuzných, je to dobrá volba a ani v tomto případě nezklamala. Ano, někdy si možná vypomůžete tím či oním směrem páčkami na volantu, ale celkově řadí velmi dobře, bez prodlev a její chování je předvídatelné.
Pro koho je tedy vozidlo určeno? Za volant nám pasuje podnikatel či manažer, který rozděluje hodiny pro práci, požitky i rodinu. Čelí problémům s nadhledem a špetkou ironie. A věci, které nejsou prioritní, deleguje na ostatní. Takový člověk také uvítá, že v ceně vozu, která atakuje hranici 1 562 500 Kč, dostane záruku na nájezd 100 000 km nebo pět let a servisní smlouvu FreeDrive, jež zahrnuje pravidelnou servisní údržbu i s prací a výměnu běžně opotřebených dílů.
Kateřina Šimková