Stále více Čechů smýšlí ekologicky. Boom zažívá bezobalový prodej, dramatický nárůst zájmu hlásí prodejci látkových nákupních tašek i potravinových sáčků. Z těch se navíc stali i nepostradatelní pomocníci na cesty.
Podle OSN se na světě ročně spotřebuje zhruba pět bilionů plastových tašek. Než se v přírodě rozloží klasická igelitová taška, trvá to 25 let. I z toho důvodu se stále více zemí uchyluje k jejich zákazu. V Česku platí zákaz rozdávání igelitových tašek zdarma k nákupu od roku 2018. „V Česku stále přibývá lidí, kterým není lhostejný dopad našeho chování na životní prostředí. I proto roste zájem o klasické síťové nákupní tašky. Výrazný nárůst prodeje jsme zaznamenali právě v roce 2018, kdy vzešel v platnost zákaz igelitek zdarma. Prodeje ale rostou stále, ze síťovek se totiž kromě praktické tašky na nákup stává i módní doplněk,“ řekla majitelka značky Česká síťovka Karolína Pechová.
Na mikrotenové sáčky, které se v přírodě rozkládají i stovky let, se však zákaz prozatím nevztahuje. Češi si tak do svých látkových tašek stále vkládají ovoce, zeleninu nebo pečivo v mikrotenu. I pro něj ale existuje ekologická alternativa. „Síťovka je skvělá věc, ale když zároveň používáte mikrotenové sáčky, může to působit až trochu komicky. Navíc sáček je oproti igelitce zpravidla opravdu jen na jedno použití. Proto jsme se rozhodli naši nabídku rozšířit právě o potravinové sáčky a dát tak našim zákazníkům možnost odnášet si nákup z obchodu opravdu ekologicky,“ uvedla Karolína Pechová.
Látkové tašky a potravinové sáčky se pomalu stávají běžnou součástí českých domácností. Ti zručnější si zejména potravinové sáčky dokáží vyrobit sami, ostatní je kupují. Češi si při nákupu potravinových sáčků dávají pozor, zda byly vyrobeny férovou cestou, zároveň věnují pozornost tomu, z jakého materiálu jsou zhotoveny. Umělé vlákno ale nemusí nutně znamenat ekologickou katastrofu. „Umělé vlákno nemusí být vždy jen nositelem negativ, protože výroba vlákna je mnohem rychlejší než výroba vlákna přírodního, takže spotřebuje menší množství energie, lze ho recyklovat a má dlouhou životnost. Ve všem se snažíme zákazníkům nabídnout různé alternativy. K výrobě potravinových sáčků používáme netkanou textilii, která je velmi rychlá na výrobu, jedná se o vysoce hygienický materiál, má dlouhou životnost a lze ho recyklovat. Dále vyrábíme z viskózy, která je plně kompostovatelná. Využíváme také certifikovanou biobavlnu, která má jemnou mřížkovou strukturu. Všechny sáčky mají atest pro styk s potravinou. Naše produkty mají certifikát českého výrobku a jsou vyráběny v České republice,” popsala Karolína Pechová.
Potravinové sáčky – jak už jejich název napovídá – používají lidé nejčastěji při nákupu zeleniny, ovoce nebo pečiva. Stávají se ale i ideálním pomocníkem například na cesty. „Od našich zákazníků víme, že potravinové sáčky nepoužívají jen na to, k čemu jsou primárně určeny – tedy na odnos nakoupeného jídla. Slouží i jako hygienické taštičky, jako organizéry do kufrů a tašek, jako obaly na špinavé prádlo, s oblibou je používají maminky na potřeby pro miminka nebo drobné hračky, stávají se i součástí kabelek jako další kapsa na drobnosti. Výhodou sáčků je, že je do nich vidět, jsou prodyšné, pratelné a nemusejí se žehlit, jejich údržba je tak velmi snadná a životnost několikaletá. Právě díky možnosti sáčky vyprat do nich na dovolených lidé ukládají například špinavé ponožky, které následně vyperou jednoduše i se sáčkem,“ uzavřela Karolína Pechová.
ČESKÁ SÍŤOVKA, www.ceskasitovka.cz
Značku Česká síťovka založila v roce 2012 Karolína Pechová. Síťová taška je český vynález, zakladatelka oprášila skoro sto let starou tradici a v chráněných dílnách vyrábí síťové tašky. Šijí se ručně podle vlastních registrovaných vzorů a velká část se také ručně barví. V nabídce jsou mimo jiné síťovky z bambusového vlákna, hustooké bavlněné síťovky či síťovky s vnitřní kapsou, které jsou plnohodnotnou náhradou dámské kabelky. V e-shopu jsou navíc další „zero waste“ produkty, jako jsou potravinové sáčky nebo bambusová brčka.
Karolína Pechová je absolventkou kulturologie na Filozofické fakultě UK. Pracovala jako hotelová manažerka. Roku 2012 obnovila tradici české síťovky, které prodala už více než 800 000 kusů.
(tz)