Poslání fotografie je mnohorozměrné. Jak však ty nejlepší snímky nejlépe uchovávat tak, abychom k nim měli dobrý přístup, aby byly pohotově po ruce? Jako nosič vzpomínek, radosti, nostalgie či dokument se výborně uplatňuje fotokniha. Produkt není třeba představovat, neboť se stal součástí našich životů jak doma, tak v kanceláři. CEWE FOTOKNIHY vznikají ve firmě CeWe Color, a.s., ve špičkové kvalitě a s přidanou hodnotou velkého fandovství. Do podrobností nám dal nahlédnout Petr Tureček, marketingový ředitel:
Váš špičkový produkt fotokniha získává stále větší oblibu. Proč?
Díky mobilním telefonům, tedy fotoaparátům, které máme neustále u sebe, čím dál rychlejšímu životu plnému nejrůznějších zážitků a čím dál větší volnosti a dostupnosti cestování pořizujeme čím dál více fotografií. Většinu z nich však vidíme maximálně na displeji telefonu ihned po pořízení snímků a poté se ocitnou v propadlišti dějin. To je i důvod, proč lidé všech věkových kategorií čím dál častěji objednávají CEWE FOTOKNIHY a knihy z fotografií obecně. Je to jeden z mála nástrojů, ve kterém mohu archivovat a jednoduše prezentovat ostatním výběr nejlepších fotografií z určitého období, konkrétní akce, dovolené nebo cesty.
O fotoknihu se zajímají lidé snad všech věkových kategorií. Ale kdo nejvíce? Ženy středního věku nebo maminky a babičky?
Fotokniha je vlastně pokračování klasických fotoalb, která známe z dob našich rodičů a prarodičů a která jsme si pravidelně a rádi prohlíželi jako děti. Dodnes nám připomínají naše dětství, mládí a významné události našeho života. Nástupem digitální fotografie na začátku třetího tisíciletí lidé přestali fotoalba vytvářet a fotografie z prvních digitálních fotoaparátů nějak nebo vůbec nearchivovali. Nastalo období, kdy šly děti digitálního věku do školy a jako vzpomínku na dětství jim maminky, tedy ženy, začaly vytvářet z digitálních fotografií první fotoknihy. Prvními zákaznicemi byly tedy ženy, které tvořily od roku 2005 90 % zákazníků. Až později se k ženám přidali muži. Zpočátku knihami mapujícími jejich koníčky přes dokumentaci vzpomínek na první exotické cesty až po knihy, které zejména muži využívají a sestavují jako dárky. Dnes je poměr zákazníků na fotoknihy skoro vyrovnaný, 60% ženy, 40% muži. Co je zajímavé, zákazníci v segmentu CEWE FOTOKNIHY rychle mládnou a svoji první knihu z fotografií sestavují již kolem 25. roku života.
Nejednou jsem byla svědkem rozmluvy mezi podnikatelkami na téma záliby. Spousty vytížených žen fotografuje a některé si ze svých snímků zhotovují právě fotoknihy bez ohledu na čas i povinnosti. Čím si to vysvětlujete?
CEWE FOTOKNIHA obsahuje emoce, trvale archivuje vzpomínky na vše v životě důležité a krásné. Knihy z fotografií jsou dokonalým dárkem, v profesním životě podnikatelů a podnikatelek i nástrojem profesionální prezentace nabídek či projektů. Nepotřebují k tomu žádné složité počítačové programy a knihu si sestaví člověk sám ve svém počítači v programu CEWE fotosvět, který je zdarma ke stažení na internetu. A co je nejdůležitější – knihu může mít v profesionální kvalitě v jednom výtisku.
Vyrábějí se fotoknihy nejvíce právě před vánočními svátky?
CEWE FOTOKNIHA je celoroční produkt. Začátkem roku se hodně objednává jako kronika nejdůležitějších událostí uplynulého roku. V mnohých rodinách mají tyto knihy již tradici a archivují nejenom vybrané nejlepší fotografie jednotlivých měsíců, ale i naskenované dokumenty jako například vysvědčení, letenky, vstupenky, dětské obrázky a podobně. Následuje období knih dokumentujících cestování, svatby a knihy, které naši zákazníci vytvářejí v podobě kroniky života jako dárky k nejrůznějším životním událostem. Nejvíce CEWE FOTOKNIH, když nepočítám firemní knihy podnikatelů, se objednává na Vánoce jako vánoční dárky.
V jakých formátech a v jakém počtu kusů?
Nejoblíbenějším formátem je klasická A4, meziročně nejrychleji rostoucí oblibu získává čtvercová CEWE FOTOKNIHA XL ve formátu 30 x 30 cm. Důvodem je, že do čtvercových knih se lépe skládají fotografie pořízené na výšku a šířku. Volba formátu první knihy je důležitá u knih, které vyrábíme pro sebe a dáváme do našich knihoven. Vypadá dobře, když jsou knihy stejně velké.
Určitě jsou vhodné také pro zaznamenání firemních akcí a posléze třeba jako dárek – odměna pro nejlepší pracovníky…
Knihy z firemních akcí stejně jako knihy, které dávají například cestovní kanceláře jako dárek svým klientům s jejich fotografiemi a informacemi o destinaci, jsou u podnikatelů velice oblíbené. Jsou totiž ve spojení s osobními fotografiemi zákazníků nositelem obchodní značky podnikatele. Jedna otázka – vyhodíte spíše obchodní nabídku v kroužkové vazbě, nebo nabídku v podobě klasické knihy, na které bude navíc vaše jméno?
Meze nápadům a kreativitě se nekladou. Mnohá díla přihlašují autoři do vaší soutěže o nejhezčí fotoknihu. Vzpomenete si na nějakou vítěznou z minulých let? Vzpomenete si, čím porotu zaujala?
Soutěž CEWE FOTOKNIHA roku vznikla před deseti lety jako malá soutěž s cílem přinést lidem inspiraci při tvorbě jejich vlastních knih. Dnes se rozrostla do obřích rozměrů a inspiruje, vzdělává a motivuje desetitisíce lidí v několika zemích skupiny CEWE. Osobně si vybavuji všechny vítězné knihy a jejich autory. Pro mne je ale vítězem každý zákazník, který ze svých fotografií vytvoří CEWE FOTOKNIHU a ta udělá radost jemu i lidem, pro které ji tvořil.
ptala se Eva Brixi