Interiér, který má co sdělit, který osloví, který inspiruje. Možná i tak by se daly popsat prostory, do nichž výraznou stopou zasáhla přerovská společnost JAP FUTURE. PaedDr. Petr Paksi, DBA, obchodní ředitel a většinový majitel této úspěšné firmy, která veškeré své produkty vytváří tak, aby spolu ve finálním interiéru harmonizovaly a vzájemně se doplňovaly, vždy tvrdí, že k interiéru je třeba přistupovat jako k celku,
kde vše souvisí se vším. S Petrem Paksim jsme si povídali nejen o designových dveřních systémech, kterými JAP FUTURE směle konkuruje předním zahraničním výrobcům…
Vaše dokonalé dveře vám ještě více otevřely vstup do tvorby interiérů na míru, do atraktivních pracoven, obývacích pokojů i ložnic… V čem jsou unikátní a konstrukčně jedinečné?
Co se týče hlavního konstrukčního materiálu našich dveřních křídel, zcela jsme vsadili na hliník, který v současnosti vládne designovým dveřním systémům. Je to lehký materiál, ve výrobě snadno zpracovatelný, produkty z něj vyrobené se vyznačují pevností a materiálovou stabilitou. Navíc hliník umožňuje dveřnímu křídlu téměř neomezenou variabilitu. Příkladem jsou dveře MASTER DOOR a STING DOOR, jejichž rám má naprosto identický profil. V případě dveří MASTER DOOR slouží hliníkový rám k vnějšímu opláštění nejrůznějšími materiály – lze použít lakované sklo, dřevěnou dýhu, lamináty, kovolamináty, MDF desku připravenou k nanesení stěrky či tapety, i zrcadlo. A tyto materiály je možné dokonce vzájemně libovolně kombinovat. Dveře STING DOOR jsou oproti tomu tvořeny skleněnou výplní zasazenou ve středu konstrukčně stejného obvodového rámu. A právě variabilita dveřních křídel vyrobených z hliníku je jejich hlavní silou, jelikož si může každý do svého interiéru navolit zcela jedinečné dveře.
Máte rád design, který vaše špičkové technologie výroby dveří a zárubní provází. Na který kousek je firma JAP FUTURE opravdu pyšná?
Jmenovat jeden konkrétní výrobek není jednoduché. „Dveře“ do světa designových dveřních systémů nám bezesporu otevřela bezobložková stavební pouzdra a skryté zárubně. Dále jsme samozřejmě pyšní na všechna naše designová dveřní křídla, která lze vyrobit v opravdu impozantních velikostech, a tím jim dáváme rozměr dominanty interiéru – kupříkladu otočné dveře MASTER DOOR mohou sahat až do neuvěřitelné výšky 3,7 metru a dveřní křídla STING DOOR či řady IDEA DOOR mohou ve spojení s posuvným systémem PREMIUM tvořit doslova pohyblivé prosklené příčky!
Další výrobek, který bych na tomto místě určitě rád jmenoval, je obkladový systém EFEKTA. Je to sofistikovaně připravený produkt pro jednoduché řešení obkladu stěn. Kromě systémově zvládnutého uchycení pohledových ploch obkladů umožňuje i srovnat dveřní křídlo a obklad do jedné roviny. Zavěšení zařizovacích prvků, jako jsou poličky, skříňky či držáky na ramínka, je už jen funkční třešničkou na tomto promyšleném systému.
Většinu novinek vystavujete v showroomech, kde si je zájemci mohou nejen prohlédnout, ale domluvit se na zakázce pro své byty a domy či firemních prostory. Může jim pomoci s výběrem i zadáním také architekt či designér?
Samozřejmě, toto je de facto posláním našich nových showroomů v Praze a v Přerově, které shromažďují ochutnávku našich top produktů a novinek. Snažíme se, aby naše showroomy nefungovaly jako klasické vzorkovny na ukázku jednotlivých produktů, ale aby se z nich stala doslova pracovní místa, kde si architekt s klientem sjednají schůzku, utvoří si společně představu, vyberou si jednotlivé produkty, včetně jejich designového i materiálového řešení. Svoji objednávku mohou prakticky hned zadat u obsluhy, která je na vzorkovně připravena komunikovat přímo s výrobou a řešit konkrétní detaily provedení. Poté je objednávka předána do našeho centrálního obchodního oddělení, které vše zpracuje a zadá do výroby. Showroom ale samozřejmě funguje i jako standardní obchodní místo, kam může přijít koncový zákazník sám. Obsluha showroomu je kompletně proškolená a schopná poradit mu s technickým, architektonickým i designovým řešením.
Nejsou to však jen originální dveře, jimiž ozvláštňujete interiéry. Dotváříte rovněž schody a schodišti na míru, originálně laděnými kousky nerezového zábradlí, které již zdobí nespočet příbytků…
V současné době se jak marketingem, tak i svojí výrobou zaměřujeme hlavně na ucelená řešení dveřních systémů v otočné i posuvné variantě, a to především v bezobložkovém provedení – po vzoru světových trendů. Ale máte pravdu, že významnou součástí naší produkce jsou také divize skla, výrobní sekce stahovacích schodů LUSSO, či KOMBO a ARISTO, které jsou určené pro pasivní a nízkoenergetické domy. A stejně tak i výroba interiérových schodišť, která jsou dnes řešena spíše v atypickém provedení na míru konkrétního interiéru. Nicméně tato různorodost má jeden výrazný spojující element – dokáže totiž našim zákazníkům naladit interiér do jednoho společného prvku.
Nač ještě se vaše společnost specializuje? Obecně hovoříte o stavebních prvcích špičkové kvality…
Jak jsem se už zmínil, pro nás je nejdůležitější interiér jako celek, a tak k němu i ke své práci přistupujeme. Propojujeme veškeré prvky tak, aby spolu v konečném důsledku korespondovaly a v interiéru se vzájemně harmonicky doplňovaly. Kupříkladu naše sklo lze použít nejen v celoskleněných příčkách, ale také na zábradelní výplni, na ploše designových dveřních křídel, nebo dokonce jako kuchyňské či koupelnové obklady stěn… V podstatě se snažíme být systémovým dodavatelem jednotlivých prvků pro stavbu, aby investor, potažmo architekt, měl co nejméně starostí. Z pohledu zákazníka je asi nejdůležitější, když spolu jednotlivé prvky v interiéru designově ladí – a to naše produkty splňují.
Také vyvážíte do řady zemí. Kam především a oč mají zahraniční klienti největší zájem?
Naše produkty vyvážíme celkem do 45 zemí. Příkladem jsou Spojené arabské emiráty – konkrétně Dubaj, kam jsme naposled dodávali dveřní křídla MASTER DOOR s imitací kůže na povrchu a skryté zárubně AKTIVE. Z dalších exotických zemí bych mohl jmenovat třeba Turecko, Izrael či Dominikánskou republiku. Standardně pak exportujeme po celé Evropě a do Ruska. Obecně je zájem především o naše designová dveřní křídla.
Úspěch firmy se často složitě charakterizuje. Přesto – jak byste ho popsal vy?
Úspěch nikdy netvoří jeden člověk. Proto já považuji za zásadní, že se mi podařilo postavit si kolem sebe tým kvalitních lidí. Firmu vnímám jako pomyslný autobus. Pro něj potřebujete jednoho řidiče s řidičským oprávněním a jasnou vizí, kam se má autobus
dostat. Potom jsou v něm lidé, kteří jsou v případě jízdy do kopce ochotni a schopni autobus potlačit a pomoci mu v další cestě. Dále je tam hodně tradičních pasažérů, kteří se jen vezou, no a část jich může samozřejmě autobus i brzdit. A já za úspěch firmy považuji, když převládají ti, co autobus pomáhají tlačit do kopce.
Jaký byl uplynulý rok, měřeno nápady a inovacemi?
Víte, ono je někdy dobré zpomalit. My jsme doslova chrlili nové výrobky, co každý půlrok, a nastal čas, kdy bylo třeba vše nové nechat usadit a zaběhnout. A k tomu jsme právě využili ten loňský rok. Byť docházelo k dílčím inovacím, tak ty vždy sloužily ke zdokonalení stávajících produktů. Nicméně nezastírám, že naši konstruktéři a vývojáři už pomalu otevírají pomyslné šuplíky a pokukují po nápadech, které v nich mají připravené v prototypech.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi