Pro klienta vše, co je možné. Snad i tak by se dala charakterizovat strategie Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR, již prosazuje vlastně od začátku svého působení na českém trhu. Co to však znamená? Pojišťovna již řadu let velmi výrazně sází na prevenci a osvětu v tomto směru. Snaží se lidem nabídnout alternativu, která je nic nestojí a je příjemná: zvládat vlastní já s rozumem v hrsti. Uvědomit si, že stojí za to vlastní život nepodceňovat, ale radovat se z něj. Nejen o tom jsem hovořila s generálním ředitelem jmenované pojišťovny MUDr. Davidem Kostkou:
Někteří lidé se těžko smiřují s názorem, že by měli být především sami zodpovědní za své zdraví a nespoléhat jen na lékaře, prášky, náhodu nebo štěstí. Jak se vaše pojišťovna snaží právě jim vysvětlovat, že by svůj postoj měli pozměnit?
Chceme, aby občané měli šanci dožít se soběstačnosti i v seniorském věku. A jestliže budeme vycházet z toho, že vznik současných, především civilizačních, onemocnění až ze 70 % ovlivňuje náš životní styl – to, co jíme, jak se hýbeme, jak trávíme volný čas, jak snášíme stres – pak je naší povinností motivovat lidi k jeho změně. Takže to děláme. Prevenci podporujeme, jak se dá. Vyzýváme je ke změně životního stylu z nezdravého a pohodlného na zdravý a aktivní. Vysvětlujeme, že stačí malá obměna: vynechat výtah a chodit po schodech, vystoupit o několik zastávek tramvaje dřív a zbytek cesty dojít pěšky… Říkáme klientům, že změna může být pozvolná, nenásilná, a už vůbec nemusí být drahá. Píšeme jim o tom na našich webech, v našem časopise, hovoříme o tom v médiích.
Prevence má souvislosti nejen zdravotní, ale i sociální či ekonomické. Jak právě ona dokáže šetřit státní prostředky a prodlužovat dobrý zdravotní stav člověka?
Úspora finančních prostředků je jistě důležitá, ale nejdůležitější je zachování zdraví co možná do nejpozdnějšího věku. Zatím si ČR v tomto směru nevede příliš dobře. Ačkoliv se u nás díky stále vyspělejší medicíně prodloužila délka dožití, občané poslední léta života tráví většinou v nemoci. Pokud se srovnáme například se Švédskem: lidé zde prožijí ve zdraví v průměru 71 let. To je o devět let více než v ČR.
Jaké směry preventivní péče podporujete zejména?
Jak už jsem zmínil, zdraví populace nejvíce ovlivňuje životní styl, zejména obezita, nedostatek pohybu, kouření, konzumace alkoholu. Takže důležité je především vlastní rozhodnutí o stravování, pohybu atd. Dále je zapotřebí, aby se lidé přestali nesmyslně bát preventivních prohlídek. Známou obavu: „A co když mi něco najdou?“ je třeba vymazat z našich myslí. Protože většinou nenajdou, a když ano, pak je velká šance, že v počátečním stádiu nemoci, tedy v dobře léčitelném stádiu. Když na prevenci chodit nebudeme, čeká nás, bohužel, obávaný verdikt: „Najdou.“ Ale na léčení už může být pozdě nebo bude zbytečně zatěžující. Řada preventivních prohlídek je hrazena z veřejného zdravotního pojištění, takže je máme zadarmo. A na ty, které hrazené nejsou, vám může přispět zdravotní pojišťovna z fondu prevence.
Škodí opravdu stres našemu zdraví? Nevyrovná tyto negace třeba prostá, obyčejná dobrá nálada a optimizmus?
To jste řekla přesně. Dnes už se veřejně hovoří o tom, že stres ovlivňuje vznik civilizačních nemocí, jako je cukrovka či vysoký krevní tlak, ale také vznik některých druhů rakoviny. Je třeba se trochu zamyslet nad svým životním stylem a vypnout. Nehonit se tolik za kariérou, či penězi, alespoň na nějaký čas vypínat mobily, relaxovat, užívat pěkných chvil s rodinou a přáteli… Kompenzovat nějak to stresující životní tempo, které nás neustále žene k dalším a dalším výkonům.
Především podnikatelská a manažerská veřejnost je tak zvanému tlaku doby vystavena den co den. Mnozí hledají cesty k nápravě speciálními kurzy relaxace, meditací, zklidňují se jógou, procházkami, o víkendu neotvírají počítač. Co funguje vám?
To, o čem jsem se zmínil. Chvíle volna a relaxace s rodinou či přáteli, dobré kvalitní jídlo, výlety do přírody, přiměřené sportovní aktivity. To vše vás nabije mnohem víc než celé balení léků proti stresu.
Ostatně pro firmy máte nový program, který také vybízí k uvážlivější péči o zdraví. Oč jde?
Je to program nazvaný Zdraví do firem. Je založen především na prevenci nemocí a na jisté edukaci. Mohu potvrdit, že má velmi dobrou odezvu, i když ho nemůžeme nabízet plošně. Je určen firmám, kde alespoň 25 % zaměstnanců je našich pojištěnců nebo v absolutních číslech je alespoň 300 zaměstnanců pojištěno u nás.
V čem spočívá podstata tohoto programu?
Organizujeme a z fondu prevence podporujeme preventivní vyšetření, nehrazená z veřejného zdravotního pojištění. Když se pak vyskytne zdravotní problém, přechází pacient pod běžnou úhradu ze základního zdravotního pojištění. Do programu patří také vzdělávání o zdravém životním stylu. Vedení firem i zaměstnanci sami jsou spokojeni. A pro nás je to indikátor, že jdeme dobrou cestou.
Hodně se začíná mluvit o významu fyzické práce, třeba na zahradě, jako o důležitém prvku přispívajícímu k upevnění zdraví. Je vhodnější než třeba pravidelné návštěvy fitka?
Myslím, že je jedno, jakou relaxační aktivitu si lidé zvolí. Důležité je, aby je bavila a naplňovala. Aby si při ní „vyčistili mozek“, vypli starosti, vyplavili nějaké ty endorfiny – hormony štěstí!
Módní diskuzí je také vhodné stravování. Ale upřímně – nepřeháníme to, neděláme vědu z toho, co bylo ještě před 60 lety samozřejmostí?
Jsme zahlceni informacemi a dostali jsme se do situace, že si s nimi nevíme rady. Takže osobně bych doporučil zklidnit se a vzít zdravý rozum do hrsti. Souhlasím se specialistkou na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimákovou, která pro náš časopis Zdraví jako vášeň řekla: „Existuje vlastně jediné základní pravidlo zdravé výživy: jíst skutečné kvalitní potraviny a jídla z nich. Pak nemůžeme udělat chybu.“ Zapomeňme tedy na všechny ty polotovary, upravená, dochucovaná, doslazovaná jídla plná stabilizátorů a konzervantů. Uvařme si něco dobrého ze základních surovin, omezme cukr, sůl, sladké limonády a alkohol, a věřím, že nám bude lépe.
Jste stále druhou největší zdravotní pojišťovnou na trhu a velmi dbáte na vztahy se svými pojištěnci. Mohl byste komentovat vaši filozofii?
Dbáme nejen na vztahy se svými více než 1 300 000 klienty, ale také na vztahy s lékaři a dalšími poskytovateli zdravotních služeb. Snažíme se být jim seriózním partnerem, který platí za své závazky řádně a včas. Jsme rádi, že naše filozofie serióznosti a vstřícnosti byla ohodnocena i tím, že jsme jedinou zdravotní pojišťovnou v zemi, která drží mezinárodní ocenění kvality Czech Superbrands.
otázky připravila Eva Brixi