V červenci jsem pro naši redakci testovala Hyundai i30 Fastback N Performance. Mám ještě v živé paměti ten pocit očekávání, který v celém našem týmu auto vzbuzovalo. Nebylo tajemstvím, že motoristické obci se zamlouvá. Ale užije si ho třeba také podnikatel nebo manažerka?
Když mi technici předávali testovací automobil, zajásala jsem nad barvou. Příplatková Performance Blue je zcela jedinečný odstín. Lidé mne často zastavovali právě jen pro tu barvu a oku lahodící exteriér. Další vlnu zájmu vždy vzbudil líbezný zvukový projev motoru. Během šesti dní: z těch 18 zvědavců, o kterých vím, jsem s 10 zapředla na téma Hyundai i30 Fastback N alespoň krátký rozhovor. Přesněji byla jsem k němu vyzvána. To se mi ještě nikdy s žádným jiným vozem nestalo. Na tyto rozpravy o kráse a drsnosti padlo víc než 150 minut pracovní doby… Nechť je to důkazem, že tento model rozdmýchává zaslouženou pozornost a vášně v tom nejlepším slova smyslu.
Exteriér vozu je sice stále elegantní, ale vizuálně dostal do vínku jistou brutalitu. Jako Tony Stark v perfektně padnoucím obleku, který nasazuje svůj nejdelikátnější výraz, aniž by si provokaci v očích nechal od cesty. Je to trochu hra protikladů a kontrastů, které musím pochválit. Zejména červené doplňky a matná kovová úprava, drsnější vzhled masky s plaketou N nebo výrazně klenutá linie zadního spoileru dráždí oko a nutí se dívat znova. V redakci jsme se unisono shodli: právě tento Hyundai je bezpochyby jedním z nejkrásnějších vozů ve své kategorii.
Ocenění si zaslouží velmi praktický a přehledný interiér, který neruší zážitek z jízdy, nerozptyluje pozornost. Vše je na dosah ruky, veškeré ovládání je intuitivní. Nečekejte divočinu, spíše trochu koření v detailu – hlavice řadicí páky, volant s kontrastním obšitím v koženém provedení, jasně červenou linkou orámované výdechy klimatizace a v neposlední řadě sportovně laděné sedačky. O tomto typu posezení jsem psala již při testu Hyundai i30 Fastback N Line a názor neměním. Perfektní vedení, perfektní opora. Jen ty slovanské boky s tím zpočátku mírně bojují. Překvapením byl i kufr. Přes přítomnost zadní ocelové vzpěry je stále obrovský, naprosto vyhovující každodenním potřebám. Ale to hlavní má tento vůz pod kapotou.
Hyundai i30 Fastback N v námi testované variantě Performance je osazen dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem s 275 koňmi, což už je pořádná síla, která z vozu těchto váhových parametrů dělá skutečnou střelu. Opět se nabízí příměr ke komiksovému hrdinovi Tony Starkovi. Ten je ale z těch nevypočitatelných, což je poslední přízvisko, které by si „Nko“ také zasloužilo. Je totiž velmi sebejisté a řidič nad ním má výbornou kontrolu.
Automobil se stává řidičovou součástí. Jeho prodlouženou rukou. S takto přesným řízením je radost vykroužit každou sebeklikatější serpentinu. V normálním jízdním režimu, když nechcete „bláznit“ a víte, že zbytek citlivější posádky zapomněl před jízdou sáhnout po Kinedrylu. Avšak v režimu N už je to vyložená zábava, kterou bych doporučila provozovat jen s posádkou otrlou a sportovní jízdy dychtivou. Pokud by si člověk přál odkrýt veškerý potenciál vozu, nechť si dá dárek a pronajme si okruh. Alespoň na pár hodin měsíčně. Toto vozidlo potřebuje ukazovat, co v něm je. Považuji ho za něco mezi uměním a prvotřídním sportovním nástrojem pro náročného řidiče, sebejistou osobnost, která ví, co dělá a ke svému komfortu nepotřebuje módní zbytečnosti.
Jedinec se sportovními ambicemi našel parťáka, kterého nebude chtít opustit. S „Nkem“ jako by se kapacita lidských smyslů přenesla do jiné, ostřejší a rychlejší dimenze. Málokdy člověk zažije tak niterné spojení s věcí, která představuje ryzí krásu, dravost, dokonalou mechaniku i precizně naladěné technologie. Ten pocit za volantem je skutečný, neumělý a autentický. Přispívá k tomu i perfektní zvuk, něco jako precizně odehraná orchestrálka špičkové kapely. Dokresluje celou atmosféru scény, kterou si přeje za život alespoň jednou zažít každý řidič srdcař.
Jestli je toto vozidlo na každodenní cestování? Jestli se bude hodit manažerovi i podnikatelce? Ano i ne. Zde velmi záleží na preferencích. Mít Hyundai i30 Fastback N v garáži, styděla bych se ho denně nevyvětrat. I přes to, že je to sportovní vůz a moje tělo vnímá intenzivně každý otřes, každý výmol. Jízda s ním je o radosti, a přicházejí-li nějaké strasti, pak za to nemůže vozidlo, ale spíše to, po čem je nuceno hledat si svou cestu vpřed. Takže ano, mohl by být autem na každý den. Ačkoli spotřeba si vybere svou daň, jde-li o provozní náklady. Ale kdo by si takový vůz kupoval kvůli úspoře paliva…
Pro někoho možná bude spíše společníkem občasným, ne na dlouhé úmorné cesty do Francie nebo Estonska. Pro to, aby probudil v duši dřímající N faktor, touhu cítit potěšení ze sportovní jízdy až do poslední molekuly své bytosti. Podnikatel, manažerka stejně jako vývojář aplikací nebo filmař si ho užije. Možná mu přiveze nečekanou vlnu inspirace.
Kateřina Šimková