Modelům i30 Fastback dominují krásné křivky, právě exteriérem zaujme na první pohled. V případě řady N Line je však o něco provokativnější, což ihned poznáte na přední masce vozu i nápadné zádi, která z ostrého modelu N přebírá červenou linku a trojúhelníkové mlhové světlo. Na bocích si pak můžete všimnout plakety N Line. Po otevření dveří se spolu mísí dávka sportovního ducha a decentnosti přístrojové desky, která jen malými detaily prozrazuje, kým je: například logem N ve spodní části věnce volantu a možností řazení pádly pod volantem.
Že vstupujete do trochu jiného vozu, než je klasická i30 Fastback, si uvědomíte, jakmile pozornost přesunete k sedadlům. Jsou zhotovena z broušené kůže a svou závodnickou povahu prozrazují okamžitě. Mají výrazné boční vedení a jsou skvěle zpracovaná. To jsme si ale při prvním nasednutí nemysleli. Zdálo se nám, že pro slovanské křivky sedáky nejsou dělané. Po dvou dnech jsme ale pochopili, že se i našim tvarům přizpůsobí a svým dílem se postarají o nadčasový zážitek z jízdy.
Sezení totiž obejme postavu cestujících sebejistě. Dodává i při průjezdu prudšími zatáčkami skvělé boční vedení a excelentní oporu ramenům. Podílí se na výborném kontaktu s vozem a udržuje manévrovací schopnosti řidiče na skvělé úrovni, aby si 140 koní pod kapotou mohl kočírovat podle svých potřeb. Kufr je identický s tím klasického Fastbacku. Je dostačující, pokud si přejete z vozu udělat každodenního společníka. Od nákupu až po kolo, sklopíte-li zadní sedadla. Tohle auto netrapte, pokud víte, že potřebujete dodávku. Ale svědčí-li vám dynamické cestování na lehko, svěřte mu svou misi.
V redakci jsme se těšili na zvukový projev motoru. Je to symfonie, kterou se naučila řada N Line hrát od divokého „Nka“. Když ho posloucháte, spokojeně vrní, bublá, klokotá jako krev, do níž se postupně uvolňuje adrenalin. Jako očekávání. Jenže to slyšíte zvenku. Jakmile usednete do kabiny, zjistíte, že je vůči tomuto sladkému projevu téměř zvukotěsná, což je obrovská škoda. Navenek uděláte dojem, ale při jízdě si toho po zvukové stránce příliš neužijete, zvláště během prodírání se českými dálnicemi. Tam vše přebije hluk šířící se od podhledů. Ale zkuste natáhnout uši v zatáčkách na okreskách, možná slabě zaznamenáte, že pod kapotou spokojeně přede o něco dynamičtěji odladěný benzinový přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Nám to ukázal v režimu Sport při nastavení voliče dvouspojkové převodovky DCT na manuální řazení, kdy jsme si odezvu mohli regulovat daleko více podle svého vkusu.
Probrázdili jsme s ním silnice Českolipska s jejich nečekanými zákruty. A Fastback N Line nám dal příjemný zážitek z jízdy. Díky tužšímu podvozku, chodu volantu i poněkud tvrdšímu pedálu plynu si ho užije ten, kdo má rád vášeň s přesným dávkováním. Přesně tak totiž tenhle stroj reaguje. Nepotřebuje mít profesionálního pilota ze závodního okruhu. Za volantem chce někoho, kdo už má trochu naježděno, kdo má odhad, zodpovědnost i odvahu pustit se do jízdního režimu Sport a dávkovat si otáčky podle sebe, aby si jízdu užil na plné obrátky. Je určen člověku, který chce překročit dimenze obyčejné přepravy vzrušujícím způsobem. Právě s voličem v této poloze se začíná pod kapotou dít magie, která zcela mění zážitek z jízdy. Předvede pak řidiči směs dravosti, hravosti a hbitosti. Má dost síly k předjíždění i razantnějším zákrokům. Toto vozidlo je velmi, velmi přesné. Nebojte se ho nechat občas na hranici 6000 otáček.Této i30 v provedení N Line nelze upřít, že se umí dobře opřít do všech variant terénu českých silnic. Některé krátery jsou však více masážní než jiné. Ale přesto vůz drží jako přibitý.
Ať už je pedál sešlápnut až k podlaze, nebo jej tlak chodidla vede jen na půl cesty. V normálním jízdním režimu se ale zklidní a možná se bude zdát, že jeho živost je ta tam. Věřte nám, že při průjezdu všemi velkými městy to nebude na překážku. Alespoň budete mít čas zkoncentrovat se na zábavnější chvilky, které přijdou později. Podmaní si každé prostředí. A řidiče také. Jen slaďte svůj tep s rytmem motoru. Vyrazte na cestu. Žijte společně.
Kateřina Šimková