Koncern ICOM transport a.s. se během 20 let stal jedním z největších dopravních firem v České republice. Hlavní strategií firmy je zajištění kvalitní dopravní obslužnosti jednotlivých krajů, především pak s využitím nejmodernějšího vozového parku značky Mercedes-Benz a Setra. Výrazné úspěchy společnost zaznamenává i ve vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravě. Dopravní uskupení ICOM transport a.s. provozuje 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 lidí. Dále disponuje autorizovaným servisem Mercedes-Benz, čerpacími stanicemi, službami měření emisí a myčkami vozidel. Tolik úvod k rozhovoru se Zdeňkem Kratochvílem, generálním ředitelem společnosti, kde ústředním tématem bylo dlouhodobé cílení na kvalitu.
Kolik ve vaší společnosti pracuje řidičů a jakou nabízíte průměrnou mzdu, včetně benefitů?
Autobusovou dopravu zajišťuje v barvách ICOM transport 1080 pracovníků. V letošním roce počítáme s průměrnou mzdou řidičů autobusů 33 000 Kč a s výší diet v průměru 2500 Kč. Dále máme 320 řidičů kamionů, jejichž předpokládaná průměrná mzda v případě tuzemské kamionové dopravy činí pro letošek 33 000 Kč a diety v průměrné výši 4500 Kč, a u řidičů mezinárodní kamionové dopravy je průměrná mzda 25 500 Kč a diety v průměru kolem 20 000 Kč. Záleží ale na jednotlivém řidiči. Průměrná mzda totiž zahrnuje i ty z nich, kdo pracují na zkrácený pracovní úvazek, ale jsou i ti, kdo si chtějí vydělat více, a pak jezdí například na nočních linkách, kde se průměrný výdělek pohybuje okolo 57 000 Kč.
A benefity?
Mezi ty standardní až za 4000 Kč měsíčně v rámci společnosti patří penzijní připojištění, chytrý telefon, pojištění odpovědnosti z výkonu povolání, kamery v autobusech, režijní jízdné, zvýhodněné tarify pro mobilní telefony, příspěvky na dětské tábory, flexi passy, sick-days, slevy na firemní výrobky a služby.
Projevuje se u vás také nedostatek řidičů?
Jejich současný počet stačí k tomu, abychom dostáli závazkům. Nové bychom přesto uvítali, ale protože však neexistuje v ČR systém výchovy řidičů, stále jich na trhu práce kolem 14 000 chybí. Jejich všeobecný nedostatek je do budoucna velký problém. A přitom stagnací dopravy bude současně ohrožena i celá ekonomika země. Továrny nemohou vyrábět, pokud se nedoveze materiál a neodvezou hotové výrobky. A také obchodních řetězce je třeba zavážet; zkrátka bez dopravy to bohužel nejde.
Když potřebujete řidiče, odkud je získáváte?
Je to velmi obtížné, a tak zkoušíme různé možnosti. Chodí nám nabídky z úřadů práce, komunikujeme s absolventy rekvalifikačních kurzů, které navíc platíme, účastníme se veletrhů práce, ale také se díváme do zahraničí, převážně na Ukrajinu. Rovněž jsme zkoušeli uchazeče z Filipín. Získat nového a zároveň kvalitního řidiče je pro nás drahá záležitost, a proto si doslova hýčkáme ty, které máme.Jaké chystáte náborové aktivity?
Především se snažíme, aby se řidiči u nás měli lépe než u konkurence, ať už jde o mzdy, benefity, ubytování opravdu v kulturních podmínkách našich standardů, moderní a bezproblémový kamion či autobus atd. Zde bych mohl vyjmenovávat ještě mnoho věcí. Řidiči si váží i toho, že i v případě dopravní nehody dostanou specialistu právníka, samozřejmě zdarma. Nehoda se může přihodit, chybovat je bohužel lidské. Nesmí zde ale být alkohol, drogy či hrubé lajdáctví. Snažíme se chovat jako opravdová velká rodina. A to si řidiči mezi sebou na různých setkáních či sociálních sítích řeknou. Pravidelně také pořádáme například akce Den s ICOM, kde si mohou lidé s řidičským průkazem skupiny B přijít vyzkoušet práci řidiče autobusů a kamionů. Na sestavených tratích pod dohledem instruktorů z autoškol řídí autobus nebo kamion. Tato akce probíhá napříč našimi divizemi po celé České republice a těší se velkému zájmu veřejnosti. V letošním roce se uskuteční 25. května v Jihlavě.
Pracují u vás také ženy-řidičky?
Ano. Jsme rádi, že naše společnost boří mýty představ, že povolání řidiče je ryze mužskou záležitostí. Ženy řídí stejně dobře jako muži. Navíc řízení našich moderních autobusů Mercedes je velmi jednoduché, a dokonce si troufám říct, že i jednodušší než řízení staršího osobního vozu. Jedna z našich řidiček, kterých máme v koncernu aktuálně 50, dokonce prohlásila: „Když ženská zvládne řídit chlapa a děti, tak zvládne řídit všechno.“
Jak často probíhá obměna vašeho vozového parku?
Neustále. Zatímco v České republice je průměrné stáří autobusů téměř 14 let, u nás ve firmě je to do tří let u autobusů a nákladních vozů. Záleží nám na bezpečnosti, pohodlí a kulturním prostředí pro cestující, ale i pro řidiče. Chceme, aby práce řidiče byla zábavou.
Investujete také do ekologie?
Již od roku 2013 nejezdí v barvách ICOM transport vozy nižší ekologické třídy než Euro 5. V tuto dobu již máme 62 % vozového parku nejekologičtější třídy Euro 6. V ekologičnosti našeho vozového parku se řadíme k evropské špičce.
ICOM transport není pouze regionální firmou. V kolika krajích aktuálně působíte?
Momentálně zajišťujeme dopravní obslužnost v devíti krajích. Rádi bychom se zúčastnili výběrových řízení i v ostatních krajích, kde bychom chtěli působit. V rámci zájezdů pokrýváme celou Evropu. A naše kamiony brázdí nejen Českou republiku, ale celou Evropu.
Chcete dál rozšiřovat své aktivity?
Po dvacetileté spolupráci s firmou Mercedes–Benz jsme v květnu 2015 rozšířili servisní služby také o autorizovaný servis osobních vozů v Jihlavě. Ten dnes navštíví v průměru 30 osobních a nákladních vozidel denně. Pobočky našeho servisu Mercedes-Benz najdete také v Humpolci a Ústí nad Orlicí.
V čem jste lepší než konkurence?
Dlouhodobě jsme se zaměřili na kvalitu. Díky moderní technice a umu svých zaměstnanců dokážeme nabídnout vysokou kvalitu služeb. Pokud má být firma konkurenceschopná, pak musí vydělané peníze vrátit do společnosti. U nás především do obnovy vozového parku, zázemí a odměňování zaměstnanců. O plnou funkčnost všech vozů se stará autorizovaný servis Mercedes-Benz, kde zaměstnáváme tým profesionálů, které jejich práce opravdu baví. S naší moderní technikou a loajálními zaměstnanci snáze překonáme případnou horší hospodářskou situaci v ČR či Evropě, která zákonitě dříve či později nastane. Troufám si říct, že máme předplacenou budoucnost.
(red)