Odcházíte z kina a nemluvíte o ničem jiném než o filmu, který jste právě zhlédli. Emoce se vracejí s rychlostí světla. Vstáváte od televize a nevnímáte ostatní, hlavou
se vám míhají hlavní protagonisté, ještě na okamžik jste ztotožněni s jejich osudy. Televizní obrazovka a filmové plátno jsou mocným komunikačním nástrojem. Je úžasné, že se nenaplnily někdejší prognózy související s diskuzemi o konci českého filmu. Od roku 2002 investovala energetická skupina innogy (dříve RWE) do charity nebo podpory kultury a sportu více než 1,5 miliardy korun. Jeden z nějvětších dárců u nás stojí také za jedinečným projektem na podporu tuzemské kinematografie: innogy – energie českého filmu příští rok vstoupí už do 14. sezony. Na podrobnosti této ušlechtilé činnosti jsem se zeptala Martina Chalupského, tiskového mluvčího innogy Česká republika:
Jak se vůbec dodavatel energií dostane k podpoře filmu? Kdy a jak nápad vznikl?
To se musíme vrátit do roku 2005, kdy jsme tento ojedinělý projekt ještě jako RWE spustili. Primárně jsme chtěli podpořit českou kulturu a hledali jsme pro svou novou sponzoringovou a CSR strategii takovou oblast, která potřebuje pomoc a do té doby neměla žádného dominantního partnera. To všechno splňovala volba podpory české kinematografie. Jde o projekt, u kterého se na počátku spojily zájmy filmařů, energetického businessu, Studia Barrandov, TV Nova a posléze ČT. V rámci energie českého filmu ročně investujeme zhruba 25 milionů korun.
Kam přesně tyto finance směřují, kde všude filmařům pomáháte?
Projekt jsme vytvořili jako komplexní tak, aby měl hmatatelný dopad na celou českou kinematografii. V roli koproducenta se přímo podílíme na vzniku hraných i dokumentárních filmů. Spolupracujeme s filmovými festivaly – dlouhodobě podporujeme Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary a Letní filmovou školu Uherské Hradiště. Společně s Barrandovskými studii a Českou televizí jsme založili Filmovou nadaci, která umocňuje scénáristickou tvorbu a zároveň pomáhá s realizací oceněných scénářů. Součástí projektu je také péče o mladé autory formou grantů pro absolventské filmy na FAMU. Dále jsme hlavním partnerem Cen české filmové kritiky a k našemu filmovému angažmá v roli hlavního partnera patří také vyhlašování cen Český lev.
Vlastně se dá říci, že svým způsobem píšete dějiny domácí filmové tvorby…
Neskromně si myslíme, že ano. U filmu jsme se za 14 let stali už regulérním zdrojem jistoty tvůrců i producentů. Vlastně se podílíme na fungování a financování jedné významné oblasti tradiční české kultury. Velmi pozitivně to vnímá i veřejnost. O mimořádnosti projektu energie českého filmu svědčí rovněž získání prestižního ocenění Evropský kulturní investor, které jsme za projekt převzali v Berlíně v roce 2014. I v evropském kontextu nemá naše úsilí obdoby.
Úctyhodná je především délka trvání projektu. Kolika dílům jste už pomohli na plátna kin?
Na to jsme náležitě hrdí, protože žádná z velkých společností se takto dlouhodobě neprofiluje. Koprodukce innogy už má na kontě přes sedm desítek celovečerních hraných i dokumentárních snímků, dalších více než dvě stě dokumentů vzniklo ve spolupráci s Českou televizi.
Jste osobností, která dokáže nabídnout nejen nápad, ale umí s ním pracovat, dotáhnout ho do konce. Je to součást vaší seberealizace, životního názoru, optimizmu i zdroj potěšení?
Dnešní manažerská profese je o talentech, schopnosti vidět věci jinak než v zaběhnutých kolejích. U nás v innogy na nápadech stavíme a hledáme takové cesty a synergie, které mají tvořivost a kreativitu v genech. Proto je nám filmové umění tak blízké. K mé profesi to všechno tak nějak s jistou samozřejmostí patří, a příležitost tvořivě uchopit i zdánlivý detail mne posiluje a vynaloženou energii mi vrací. Kolem nás se nabízí spousty výzev a možností, jak učinit život smysluplnější, jak obohatit společenskou poptávku i jak hodit želízko do ohně v diskuzi, která se dotýká i ožehavých sociálních témat. Posláním filmu je nejen bavit, ale dotknout se toho, čím člověk žije, napovědět, naznačit, položit další otázky. A to mne baví.
otázky připravila Eva Brixi