Hyundai. Značka, která má jméno. Která se líbí. Která má co nabídnout. Pohodu za volantem, služby špičkové úrovně, prestiž, serióznost, eleganci, technologické vychytávky, vizi oboru, špetku rozmařilosti v designu, auta na míru české povaze. Samá chvála. Proč ne? O letošních úspěších jsem hovořila s Danielem Novotným, Brand & Communication Executive společnosti Hyundai Motor Czech s.r.o.
Co bylo letos stěžejní pro marketing vaší společnosti v České republice?
Jsme prodejní organizací, a tak důležitou roli v našem snažení představuje produktový marketing. I letos jsme se mohli opřít o nově příchozí skvělé produkty. Mohu zmínit například model KONA Electric, který je prvním zcela elektrickým kompaktním SUV s dojezdem 482 km na jedno nabití a je leaderem v této kategorii. Ne nadarmo jsme při premiéře tohoto modelu na ženevském autosalonu vybídli Elona Muska a jeho Teslu k tomu, aby teď on učinil další krok a překonal náš technicky vyspělý model. Bilboardy hlásaly You turn, Elon… ale nejsme aktivní pouze na poli elektrické mobility. V segmentu vodíkové mobility jsme představili model NEXO, který s nájezdem přes 800 km je nezpochybnitelným vítězem v segmentu Fuel Cell, tedy vodíkové mobility. Hyundai svými modely předběhl dobu i konkurenci, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. V organizační rovině se nám letos velmi dařilo ještě více zefektivnit své marketingové činnosti a vykazovat vyšší ROI všech svých vynaložených investic.
Jakou kampaň roku 2018 hodnotíte jako nejefektivnější?
Z mého pohledu byla letos nejefektivnější, ale i nejviditelnější, letní kampaň, kde jsme doslova odměňovali české řidiče. Akce platila pro všechny naše vozy a českému řidiči umožnila získat za každý rok řidičského oprávnění cenové zvýhodnění ve výši 1000 Kč a pro věrné zákazníky značky Hyundai dalších 1000 Kč za každý rok vlastnictví některého z modelů Hyundai. Tato kampaň dosahovala skvělých výsledků již v prvním týdnu aktivace kampaně. Telefony našich obchodních partnerů doslova řinčely po celý den a zákazníci, zejména ti starší, nám psali nespočet dopisů, kde tuto iniciativu společnosti Hyundai chválili.
Určitě máte radost z mnoha dalších aktivit, které se vám povedly…
V rámci extrémní poptávky jsme následně i jako první na trhu zavedli dvě inovativní služby pro své zákazníky, a sice službu Zavolej si svého prodejce, kde nabízíme zákazníkům možnost návštěvy našeho prodejního specialisty ve firmě či domácím prostředí zákazníka. Druhá služba je naopak zaměřena na ty zákazníky, kteří chtějí získat informace o našich vozech v showroomech našich prodejních partnerů, ale jsou časově vytížení během dne. Pro ně jsme připravili prodlouženou otevírací dobu do 22.00 vždy každý čtvrtek.
Z toho mi vyplývá, že jste se v tomto roce zaměřovali zejména na spokojenost zákazníka.
Ano, to je pravda. Zákaznická spokojenost je pro nás na prvním místě a jdeme tomu neustále naproti. Pro naše autorizované obchodní partnery stanovujeme velmi náročná kritéria, aby kvalita prodejního i poprodejního servisu byla na té nejvyšší úrovni. Průběžně velmi detailně vyhodnocujeme činnost jednotlivých dealerů a zajišťujeme pro ně opravdu kvalitní vzdělávání. V oblasti péče o zákazníka nejsme ochotni přistoupit na kompromisy.
Obchodním partnerům značky Hyundai se skutečně tak daří, jak deklarujete? Zní to skoro neuvěřitelně…
S velkým potěšením mohu tuto skutečnost potvrdit. Našim partnerům se vede nadstandardně. Prodeje našich autorizovaných partnerů se od roku 2009 více než zdvojnásobily a zvyšuje se také ziskovost, která za poslední rok vzrostla o 25 %. Skvěle se daří také samotné značce, která v Evropě ohlašuje historicky nejúspěšnější výsledky. V současné době monitorujeme o spolupráci se značkou Hyundai zvýšený zájem, což je jistě způsobené výbornými výsledky, které naši partneři získávají. Nedávno jsme do naší rodiny přijali nová dealerství, a to Auto Hyundai Uherské Hradiště s.r.o. a Hyundai ŠtěpánekAuto s.r.o. Zároveň bude za pár dní uvedeno do provozu další autorizované obchodní zastoupení v Jihomoravském kraji.
Na koho jste zatím zejména cílíli?
Naším dominantním odběratelem je český privátní zákazník, zejména v segmentu C jsme leaderem, který díky modelu i30 kraluje prodejním statistikám. Také se nám velmi daří i v segmentu SUV, kde náš model Tucson je dokonce neprodávanějším vozem značky Hyundai na evropském trhu. U modelu Tucson nyní máme i verzi Mild Hybrid 48 V. Oba výše zmíněné modely jsou navíc vyráběny v České republice.
Musí se podle vaší strategie odrazit marketingové aktivity v počtu prodaných aut, nebo spíše posilujete vnímání a úspěchy značky na našem trhu?
Důležité je obojí, a oba aspekty spolu souvisí.
Dá se specifikovat, jaký z marketingových nástrojů se vám hodně osvědčuje?
To bych rád i nadále považoval za naše „interní know-how“.
Sociální sítě jsou fenomén, a nejen pro ty nejmladší. Nepřeceňujeme je?
Myslím, že sociální sítě už dávno nejsou fenoménem nejmladší generace, mnoho našich zákazníků je v jejich využívání aktivní. Proto i my jim věnujeme velkou pozornost.
Marketing často sází na emoce. Jakou roli hrají ve vašem přístupu ke klientovi a kterého segmentu automobilů se nejvíce dotýkají?
Zastávají důležitou roli, nicméně v automobilové branži, s výjimkou prémiového segmentu, nepřevažují dle mého názoru emoční benefity značky nad těmi racionálními. Nejvíce emocionální polohu bych v rámci naší modelové řady viděl u modelů i30 N, Santa Fe, KONA a pak u modelů s alternativními pohony, tedy IONIQ a KONA Electric.
Design auta vnímají ženy zpravidla ostřeji než muži. Máte pro ně nějaké speciální sdělení?
Design vozů značky Hyundai jde stejně jako vývoj a technologie obrovsky kupředu. Dokladem toho jsou prestižní ocenění na mezinárodní úrovni, které naše vozy pravidelně získávají. Jsou to například iF Design Award, Red Dot Award 2018, Design Trophy 2018 apod. Určitě bych vám také doporučil se podívat na designový koncept Le Fil Rouge, který byl představen letos v Ženevě. Tento koncept představuje pro design značky Hyundai nový začátek a naznačuje směr, jímž se bude vyvíjet. Jak již název studie naznačuje, Le Fil Rouge je odrazem přesvědčení značky Hyundai o tom, že minulé, současné a budoucí designérské styly značky jsou vzájemně propojeny.
Výraznou skupinou zákazníků jsou firmy, podnikatelé a manažeři. Máte i pro ně nějakou příjemnou informaci na závěr roku?
Pro ně jsme připravili skvělou nabídku operativního leasingu a také úžasný nový model Santa Fe, který jim bude sloužit jako vysoce reprezentativní vůz pro prezentaci jejich podnikatelského úspěchu a ve chvílích volna s rodinou jako bezpečné a komfortní rodinné auto.
ptala se Eva Brixi