V blízké budoucnosti nám budou technologie plánovat pracovní schůzky nebo doporučovat kolegy, se kterými se pracovně spojit. Za úspěchem firem bude stát i jejich videokultura, říká studie Lifesize.
Jednací místnosti vybavené pokročilou technologií pro video budou v blízké budoucnosti stále častější. Běžné budou funkce rozpoznávání obličeje a hlasu, rozšířená realita, automatické překládání hovoru ve více jazycích nebo plánování pracovních schůzek na základě strojového určení. Vyplývá to z aktuální studie „The Future of Video Communication and Meeting Productivity“, kterou zpracovala společnost Lifesize.
Mění se pracovní prostředí
V poslední době se zásadně mění pracovní prostředí a také formy komunikace a spolupráce. Místa, ve kterých pracujeme, dnes nezahrnují pouze kancelář, ale i domácí kancelář, coworking nebo kavárnu. Mění se i prostory určené pro jednání ve firmách.
„Máme možnost pracovat vzdáleně téměř odkudkoliv. Každý den jsme s kolegy v kontaktu prostřednictvím vysoce kvalitní face-to-face video interakce. Dalším trendem je zmenšování konferenčních místností a obecně prostor pro týmovou práci. Technologie jako videokonference a bezdrátové sdílení obsahu začínají být běžně používány v dalších firemních prostorách, a ne pouze v zasedacích místnostech při důležitých jednáních,“ říká Andrej Hronec, zástupce společnosti Lifesize v ČR.
Uživatelé, kteří tyto technologie v práci denně používají, chtějí, aby nástroje pro komunikaci byly vzájemně kompatibilní a navržené tak, aby fungovaly v rámci stávajících pracovních postupů. Stále důležitější skupinu dnes na pracovním trhu tvoří mileniálové. Ti v boomu digitální éry vyrostli, jsou na technologie zvyklí a při práci je aktivně využívají. Firmy, které chtějí přilákat kvalitní pracovníky z této generace, musí držet krok s dobou a svým zaměstnancům umožnit využívání moderních technologií.
Nepostradatelná součást podnikového prostředí
Oblast video technologií se neustále vyvíjí, jaké změny můžeme očekávat? Videokonference se proměňují ze strategické výhody na nezbytnost. Stanou se součástí běžného provozu, obvyklým prostředkem pro komunikaci se vzdálenými zaměstnanci a pobočkami. Zapojení nových technologií přinese v blízké budoucnosti další možnosti – například souběžný překlad probíhající konverzace do více jazyků. Videokonference jsou pokládány za nejlepší variantu hned po osobních schůzkách – díky vylepšení AI technologií, rozšířené realitě, automatickým jazykovým překladům a sledování výrazu obličeje – v mnoha ohledech brzy předčí osobní pracovní setkání.
„Pro budoucí vývoj technologií bude důležité to, co si myslí jejich uživatel. Jeho názory a preference budou hlavním podnětem pro inovace. Lidé jsou technologiemi moderní doby zhýčkaní a mají vysoká očekávání. V budoucnosti uvidíme, jak budou přední společnosti řídit „videokulturu“, která umožní efektivně pracovat každému zaměstnanci na jakémkoliv zařízení. Lidé by nemuseli do práce dojíždět každý den, ale mohli plnohodnotně pracovat z domova. A přínosem tak bude i zásadní snížení emisí a uhlíkové stopy,“ doplňuje Andrej Hronec.
Automatické generování schůzek
Využití jazykového ovládání, například Siri, Alexa nebo Cortana, které se stalo rychle populární, vyvolalo zájem také o automatizaci a robotická řešení v business prostředí. Video a audio technologie budou v budoucnosti rozpoznávat obličeje a hlas, automaticky generovat shrnutí schůzek, vytvářet inteligentní poznámky nebo jazykový překlad. Obrovskou roli však bude hrát bezpečnost. Firmy totiž hledají způsob, jak využívat moderní technologie, aniž by se vystavovaly nebezpečí cloudových útoků.
Vzestup Al (umělé inteligence) a machine learning (strojového učení) nabízí zjednodušení způsobu komunikace z pohledu koncového uživatele. IT administrátorům zase pomáhá při monitorování sítí a koncových bodů pro zvýšení spolehlivosti a výkonu. Videokonference založené na cloudových technologiích nám dávají přístup k obrovskému množství dat. Tato data, podporovaná umělou inteligencí a strojovým učením, umožňují optimalizovat využití videokonferenčních zařízení, a ještě zvýšit jejich efektivitu. Zařízení by mohlo být schopné stanovit optimální délku schůzky, ideální počet účastníků nebo nejvhodnější den pro konferenci. Rozpoznávání hlasu by mohlo analyzovat obsah schůzí, porovnat je s dalšími setkáními v téže organizaci a navrhnout spojení mezi lidmi, jejichž znalosti a dovednosti se doplňují.
Některým firmám se „videokultura“ může jevit jako sci-fi, ale pro moderní zahraniční i tuzemské společnosti je tato technologie každodenní realitou.
(tz)