Počet majitelů stravenkových karet v Česku velmi rychle roste. Jen jejich největší tuzemský poskytovatel, Edenred, už vydal přes 110 000 karet Ticket Restaurant Card. Po první vlně, kdy karty pořizovaly zejména firmy z oblasti informačních technologií a služeb, se k nim nyní výrazně přidávají společnosti ze všech oborů podnikání, a to včetně menších a středních podniků, které dříve výrazně preferovaly papírové řešení. O moderních formách firemních benefitů hovoří Zbyněk Vystrčil ze společnosti Edenred:
„Digitál“ místo „analogu“, to platí i u stravenek a dalších výhod pro zaměstnance. Jak rychle se přechod uskutečňuje?
Přechod na digitální řešení je postupný. Čím dál více firem totiž zavádí moderní verze
benefitních systémů, tzv. cafeterií – a ty umožňují pokročilou formu spravování zaměstnaneckých benefitů. Jednou z nových funkcionalit firemní cafeterie je modul, který umožňuje zaměstnancům vybrat si způsob, jakým chtějí za oběd zaplatit. Zda moderní stravenkovou platební kartou, či tradičními stravenkami. Zaměstnanec si tak může vybrat a do ničeho není tlačen. Z našich zkušeností vyplývá, že tam, kde je možnost výběru, si část zaměstnanců nechává papírové stravenky, ale postupně od nich také přecházejí ke kartě.
Firma tedy zaměstnance do ničeho nemusí nutit?
Skutečně ne, a pro firmy je velmi důležité, že dají zaměstnancům možnost volby. Díky tomu může být proces změny pozitivně vnímán všemi pracovníky. Stravenkový modul funguje na principu nabitého online účtu. V něm si každý zaměstnanec pro daný měsíc volí, zda chce nabít stravenkovou kartu, nebo vezme klasické papírové stravenky. Firma na moderní karetní řešení přechází bez komplikací. Jedni ocení online platby či platbu mobilem, druhé je zbytečné do změny tlačit – to jen generuje nespokojenost. Naopak někoho brzdit tím, že většina kolegů ještě opustit papírové stravenky nechce, je také špatná cesta.
Nepřináší to však další zbytečnou administrativní zátěž?
Nikoliv. Firma se nemusí téměř o nic starat. Jen nabije zaměstnanci online účet a to, kdo dostane stravné na kartu a kdo stravenky, si zaměstnanci rozhodují samostatně a vše běží v režii Edenredu. Zaměstnanec může své rozhodnutí libovolně měnit nebo si namíchat poměr stravenek a příspěvku na kartu.
Existuje i řešení pro případ, že firma nechce celou cafeterii?
Ano. Stravenkový modul může existovat i nezávisle od cafeterie s volnočasovými benefity. Může být i pouze na stravování.
Pokud si vaši moderní cafeterii vyberu, jaké další možnosti přináší kromě volby formátu stravenek?
Zaměstnavatel může dát zaměstnancům ještě mnohem větší volnost ve výběru a čerpání benefitů. Udělá to jednoduše tak, že v cafeterii nenastaví žádné výchozí čerpání, zaměstnanci přidělí celkový roční rozpočet a nechá jej s ním nakládat. Zaměstnanec se v rámci tohoto rozpočtu může rozhodnout, zda jej vyčerpá na stravování a objedná si stravenky či platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant, nebo rozpočet využije na jiné volnočasové aktivity. Možnost svobodné volby pro zaměstnance využívá čím dál více firem, a to nejen u volnočasových benefitů. Dříve byla praxe taková, že se benefity hodně diverzifikovaly, zaměstnanci získávali samostatně příspěvek na stravování, dovolenou, jazykovou výuku, penzijní připojištění a tak dále. Dnes se nechává možnost volby stále více na zaměstnancích.
Velkou oblibu získává řešení, které v cafeterii umožňuje navýšit zaměstnancům čisté příjmy díky modulu salary sacrifice. Ten povoluje zaměstnancům převést část mzdy nebo finančního bonusu do daňově zvýhodněného benefitního režimu.
Nemůže se přílišná volnost dostat do rozporu s podnikovou personální politikou?
Z našich průzkumů vyplývá, že „svobodná volba“ v čerpání benefitů nijak nenarušuje strategii a podporované oblasti firmy, ba naopak je podporuje. Zaměstnanci si sami vybírají oblasti benefitů, jako je vzdělávání a zdraví, přičemž k tomu nemusí být přesvědčováni. Zaměstnavatel své preference řeší tak, že v cafeterii nastaví možnosti čerpání plošně, pro určitou skupinu pracovníků, či zcela individuálně. Zaměstnanec si pak vybírá, co bude čerpat. Samozřejmě, že pokud jde o vzdělávací aktivity, kontroluje se dosažený výsledek.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer