Praha má novou kavárnu. Otevřeli ji manželé Renáta a Jan Sedláčkovi v květnu na Masarykově nábřeží a pojmenovali Cafe Bar Riviera. Oba jsou zkušenými osobnostmi businessu a investory s nápady kreativců, smyslem pro detail a snahou dělat věci po svém, jinak, precizně a užitečně. O tom, co všechno dostala kavárna do vínku a co se na její scéně chystá, jsem hovořila s Janem Sedláčkem:
Na jaře jste se svou manželkou otvírali kavárnu v prvorepublikovém stylu Cafe Bar Riviera na pražském Masarykově nábřeží. V domě, jehož část jste koupil, jste v přízemí zařídili prostory, které dostaly do vínku cestu mnohostranného využití. Co zde veřejnosti nabízíte?
Cílem nově otevřené kavárny bylo vytvořit jednak atmosféru staropražské lehké gastronomie, proto je interiér „navrácen“ do doby před první světovou válkou tak, jak byla na tomto místě původně kavárna zřízena. Další záležitostí jsou dobrá káva, kvalitní víno, české pivo a klasické české pochutiny či lehká staročeská jídla. Poslední jmenované, to je zatím největší problém, protože již málokdo umí tyto věci připravit, a také proto, že zahraniční turisté jsou ovlivněni globalizací v gastronomii tj. donuty, croissanty, sendviči, a nic z toho staročeská vynikající kuchyně neznala… A dolní klubová scéna je připravena jako univerzální místo na divadelní představení, tiskové konference, prezentace, módní přehlídky, hudební produkce atd., k tomu je zajištěné profesionální ozvučení a osvětlení naším technikem.
A proč jste do svých aktivit zařadil právě kavárnu? Neztratí se v konkurenci možností cestovního ruchu v hlavním městě?
Přiznám se, že v mém případě jde tak trochu o výstřel do tunelu, konkurence je pochopitelně velká, ale takto unikátních míst zase příliš není… Výhled na Pražský hrad, Národní divadlo, palác Žofín i Tančící dům by měly být jakousi konkurenční výhodou, kterou je zapotřebí úspěšně aktivovat…
Unikátní místo nepronajímáte, ale provozujete ve vlastní režii. Nesvazuje vás to v kreativitě a nebere všechen čas?
Zatím to provozujeme ve vlastní režii, hlavním důvodem je zájem a snaha pochopit, jak to vlastně v gastronomii probíhá. Informací a dezinformací je skutečně mnoho, ale na druhou stranu jsem schopen do této oblasti podnikání přinést mnoho nových impulzů a přístupů, bohužel je to na úkor času, ale s tím se nějak poperu.
A co to vlastně znamená starat se o kavárnu? Sestavujete sami jídelníček, sháníte dodavatele potravin, promýšlíte program zdejší divadelní scény?
Tyto záležitosti, jídelníček a dodavatele řešíme společně s personálem, který byl pro začátek vybrán, a schvalujeme jej. Náplň klubové scény řešíme výhradně sami s manželkou a vycházíme z našich dřívějších aktivit a kontaktů.
Výhodné místo z hlediska dostupnosti má řadu benefitů. Navíc je prostorové uspořádání vytvořeno tak, aby zde mohla vedle klasického provozu probíhat setkání firem, obchodních partnerů, semináře, školení, konference, včetně tiskových. Na koho se zájemci mohou obrátit?
Jak jsem již uvedl, výhradně na mě nebo na manželku, jsme v tom docela za ta léta sehraní.
Už máte do konce roku vyprodáno? Nebo je šance vybrat si termín rezervace?
Prozatím se nám kalendáře teprve plní, máme zájem v podstatě s kýmkoliv se domluvit a vyjít mu vstříc, nejen pouze s klubovou scénou, ale i pronájmem celé kavárny s vybraným cateringem, ochutnávkou vína i kulturním pořadem dohromady atd. Tyto prostory a místo to dokonale umožňují.
Jakou cílovou skupinu chcete oslovit především?
V podstatě jsme v této záležitosti zcela otevření, je zahájená spolupráce i s rozhlasem na záznamy z divadelních představení a „stand upů“ apod.
Všichni, kdo vás znají, vědí, že máte osobité a kultivované estetické cítění, vztah k umění. Ostatně interiéry kavárny jste navrhovali také sami. Počítáte s tím, že by se zde konaly výstavy děl současných tvůrců? Nebo třeba aukce? Kromě pořadů pro širokou veřejnost ve stylu talkshow se známými osobnostmi?
Pochopitelně je i tato možnost, výstavy dlouhodobějšího charakteru by však limitovaly další využití na jiné akce, takže spíše krátkodobé výstavy nebo vernisáže. Aukce jsou zcela bez problémů, v hlavě mám i takové jednodušší dražby běžných předmětů (v USA typické „garage sale“), kde by si lidé mohli prodat nebo koupit pro sebe potřebné a pro někoho jiného naopak nepotřebné věci. Ale také například připravíme dokonalou mikulášskou akci. Je to náš vyzkoušený koncept z jiného objektu. Vytvoříme dokonalou mikulášskou a čertovskou kulisu, rodiče nám předají sepsané „ctnosti a hříchy“ svých dětí a společně si užijí báječnou akci, k tomu si vychutnají dobrou kávu nebo víno, a to vše v samém centru Prahy. Divadelní a hudební produkce už máme vyzkoušené a připravené máme další jedno velké jméno do talkshow na konec prázdnin.
Prosluli jste vlastní soukromou sbírkou nočníků a toalet, největší na světě, která je dnes ke zhlédnutí jen virtuálně. Nepřenesete některé kousky právě do kavárny?
Zatím o tom neuvažujeme, pouze v rámci nějaké účelové přednášky o této oblasti lidské hygieny a životním prostředí.
Z jiného soudku: vaříte rád? Jaké speciality nabízíte?
Tak v tomto případě jste se trefila, jsem totiž výborný kuchař, sice amatér, ale mám mnoho jednoznačně pozitivních ohlasů na svoje speciality. A to dokonce od lidí, kteří procestovali celý svět. Rád experimentuji, ale jednoznačný základ je o kvalitních surovinách a schopnosti jídlo dochutit, asi mě to bylo trochu dáno do vínku, opravdu se tím chlubím… Moje úpravy mořských ryb jsou vyhlášené.
Jak si budete hrát s jídelními lístky? Ozvláštníte je neobvyklou grafikou?
Grafiku pochopitelně korigujeme, dokonce jsme si dovezli speciální obaly na jídelní lístky z USA, vyhovující velikostí i provedením na kavárenské stolky, jídelní lístky doplňujeme opět dobovými fotografiemi nebo grafikami, to je zase práce manželky.
Rýsuje se tedy, čím se kavárna bude časem lišit od konkurence? Prozradíte?
Pochopitelně máme svoji představu, první záležitostí je místo, jeho unikátnost, další je univerzálnost prostor nabízející víceúčelové využití. V gastronomii je to trochu těžší, to musí být záležitost profesionála tohoto oboru, managera kavárny, to se nelze rychle naučit, a podstatnou ideou byla pochopitelně nabídka unikátních staročeských specialit, jako jsou boží milosti, modlitbičky, žloutkové plněné rakvičky, domácí kremrole atd., bohužel se zdá, alespoň prozatím, že sehnat výrobce je obtížnější, než jsme si na začátku mysleli. Ale časem to nějak dořešíme a každý, kdo přijde s dobrým námětem, je u nás vítán. Včetně maloproducentů, kterým nabízíme předfinancování výroby tak, aby nemuseli nést náklady spojené s dodávkami a hrozby s opožděnými platbami. To je také jeden ze zcela nových přístupů, které jsem do tohoto oboru přinesl. Odstranění hotovostních plateb, pozdní úhrady, výmluvy špatných dodávek atd., i to považuji za konkurenční výhodu, kterou nabízíme, dodavatelům poskytnutí finanční jistoty předem.
otázky připravila Eva Brixi