O Matcha Tea jsme psali několikrát. Jak se pije, jaké mé účinky, proč je zajímavým zdrojem cenných látek pro lidský organizmus, tedy jak dokáže prospět i podnikatelům a manažerům. Publikovali jsme produktové fotografie, zajímavosti. Nikdy se mi však nepodařilo k Petru Patočkovi, majiteli firmy Čajová květina, s.r.o., která tento business s nejkvalitnějším zeleným čajem na světě u nás zahájila a vybudovala značku Matcha Tea, proniknout více. Až náhoda (bez komentáře, nechť náhoda zůstane zahalena tajemstvím, ostatně náhody prý neexistují) v mém profesním životě mne přivedla na jeho stopu:
Jak a kdy jste se seznámil s čajem matcha?
Vůbec poprvé jsem se dozvěděl o matcha čaji zhruba před deseti lety. Poprvé jsem ho ochutnal v jedné pražské čajovně, ale popravdě jsem v tu dobu vůbec netušil, jak hluboce mne tento čaj ještě zasáhne. Druhé setkání s matcha čajem bylo na prezentaci Jaromíra Horáka 13. února 2012, a od této doby se mi svět otočil o 180 stupňů. A právě od tohoto data jsme společně s kolegou Jiřím Devátem začali tvořit značku Matcha Tea.
Pomohl vám překonat někdy určitá úskalí v životě? Pozvednout kondici, pročistit organizmus, nastartovat zdravější životní styl?
Jednoznačně. Pravý čaj matcha z Japonska je geniálním produktem, a to zejména díky svému složení. Jeho chuť je specifická, ale účinky čaje jsou skvělé. Je to výborný zdroj antioxidantů, aminokyselin, a hlavně přírodní energie v podobě teofylinu, kterého obsahuje zhruba 10x více než běžně louhovaný čaj. Matcha zkrátka posiluje tělo i ducha, a kdo pije Matcha Tea, cítí se lépe nejenom po těle, ale i na duši.
Na jakých principech stojí váš business?
Celý život se držím jednoho známého přísloví: Všechno zlé, je k něčemu dobré. Podnikám takřka dvacet let a samozřejmě, že ne vše se mi povedlo. Nicméně vždy měly útrapy spojené s podnikáním za výsledek fakt, že přestože se zdála ta situace jako neřešitelná, tak když jsem se nad ní v budoucnu zamyslel, významně mě ten problém vlastně posunul k lepšímu, a postupně jsem získával čím dál větší nadhled. Každopádně jsou striktní principy, které nikdy neporuším, a jsou to zejména: kladný vztah k zákazníkovi a poctivost. Denně řeším mnoho věcí a také starostí a nechci si přidělávat další vrásky na čele nějakými nečestnostmi. Mám rád klidné spaní.
O čaj matcha se díky vašim aktivitám začalo u nás zajímat poměrně velké množství lidí. Co jim konzumace tohoto jedinečného nápoje přináší? V čem jsou jejich zkušenosti podnětné i pro vás?
Názor zákazníka je pro nás velice cenný, a v dnešní době si spousta firem neuvědomuje geniální výhodu v tom, že je velice jednoduché názor zákazníků získat. Tou velkou výhodou jsou zejména sociální sítě. S našimi fanoušky velice aktivně konzultujeme jejich poznatky, a jsou nám i dobrými rádci při tvorbě nových produktů. Děláme různé ankety typu: „Jakou příchuť produktu byste volili?“ atp. Dále nám zákazníci sdělují názory na chuť čaje, jeho účinky, kdy ho pijí a jiné informace. To vše jsou pro nás velice důležité údaje, se kterými se snažíme pracovat, aby naši příznivci byli s našimi kroky posléze spokojeni.
Pro někoho je matcha součástí náhledu na svět, součástí filozofie. Čemu naučil vás?
Matcha je vůbec první produkt, u kterého jsem se začal dopodrobna zabývat jeho složením. Přečetl jsem stovky článků a studií na toto téma, a díky těmto znalostem mi čaj matcha doslova učaroval. Nejen, že skvěle chutná, ale i jeho účinky jsou i po tolika letech, co ho piji, jasně patrné. Zkrátka je to můj zdroj energie. Nedílnou součástí čaje matcha je země, ze které čaj pochází – Japonsko. Tato země mě obohatila ze všeho nejvíc. Díky čaji matcha jsem měl možnost tuto překrásnou destinaci několikrát navštívit, a dodnes jsem po každé cestě naprosto uchvácen nejenom místní kulturou a zvyky, ale především tím, jak se v této zemi lidé k sobě chovají. Jsou k sobě velmi ohleduplní a stále usměvaví, a domnívám se, že slovo závist tam snad ani neexistuje. Je to úplně jiná mentalita, díky které mám zemi vycházejícího slunce a tamní obyvatele moc rád. Kromě fantastických zážitků mi toto místo dalo určitě velkou dávku pokory a na svět se od té doby dívám trochu jinýma očima.
V nabídce na vašem eshopu dnes figuruje celá škála výrobků z tohoto čaje, třeba směs na pečení, puding, čokoláda. Jak si získávají zájemce?
V první řadě musím zmínit, že výrobce těchto produktů si vybíráme velice pečlivě a zásadně jde o léty prověřené firmy. Nový matcha produkt vždy začíná nápadem, nebo inspirací, kterou mám zejména z cest po Japonsku. Poté si v ČR vyhlédnu kvalitního výrobce, který používá čistě přírodní suroviny, a pustíme se do vývoje. Výsledkem je matcha produkt, který zařadíme do prodeje buď sami, anebo se do distribuce připojí i náš partner. V současné době máme kromě čistého Matcha Tea i matcha puding, matcha čokoládu, matcha shake, matcha sušenky, matcha směs na pečení, a chystáme i další produkty, jako např. zmrzlinu na léto. Díky tomu, že nám zákazníci důvěřují, že striktně dbáme na kvalitu, tak uvedení na trh není zase tak složité. Každopádně pořád se na první příčce drží čistý Matcha Tea a další matcha produkty jsou spíše doplňkovým sortimentem a zpestřením naší nabídky.
Také kosmetika začala využívat přednosti matcha. Balzám na rty, olejové sérum, hydratační sérum – pro koho jsou určeny zejména a jak poslouží?
Přípravky jsou určeny jak pro ženy, tak pro muže, ale zajisté se dá předpokládat, že drtivá většina zákazníků, kteří kupují naše kosmetické produkty, jsou ženy. Zde mi bylo opět velkou inspirací Japonsko. Kosmetika se zeleným čajem matcha je v Japonsku velice oblíbená, a tak jsme se rozhodli pro realizaci výroby i zde v ČR. Začali jsme s hledáním firmy, která bude zpracovávat čistě přírodní složky bez použití parabenů, tuků či jiných škodlivin. To se nám nakonec podařilo a dodnes poměrně úspěšně prodáváme krém Matcha Karité, Antiage olej a balzám na rty Matcha Lips.
Na webových stránkách najdeme řadu báječných receptů, jeden by neřekl, co všechno se dá s matcha připravit. Kdo je jejich tvůrcem?
Zdrojů na recepty je pochopitelně mnoho. Hodně nám posílají své recepty naši fanoušci, dále mám skvělé kolegyně, které neustále zkouší nové receptury, a velkou studnicí je samozřejmě internet. A když už dojde inspirace, tak není nic jednoduššího, než si najít nějaký pěkný recept, který obsahuje kakao. To když vynecháte a použijete místo něj Matcha Tea, vznikne nádherně zelený i zdravý matcha výrobek.
Máte čilé zahraniční aktivity. Kde je o produkty z matcha největší zájem?
Ano, oslovujeme i zahraniční trhy a postupem času se jejich počet rozrůstá. Naše produkty distribuujeme do několika zemí, mezi nimiž jsou Slovensko, Nizozemsko, Slovinsko, Maďarsko, Srbsko, Rumunsko, Španělsko a Polsko. V letošním roce bychom rádi oslovili i Skandinávii, britské souostroví a Německo.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi