Kdy, jak a proč pijete kávu? Potřebujete vzpruhu, je to součást vaší image, nebo si chcete jen pochutnat? Je pro vás káva rituál, nebo každodenní samozřejmost, kterou už ani nevnímáte? Nebo se z vás stali gurmáni, kteří vyhledávají to nejlepší, co je u nás k dostání? Nebo v sobě máte od všeho trošku a nejste úplně vyhraněný typ? A znáte pražírnu doubleshot? Pokud ještě ne, zavedeme vás do ní v rozhovoru s Jaroslavem Tučkem, jejím zakladatelem:
Doubleshot je další českou pražírnou kávy, která vyrostla z chuti nadšenců dělat něco jinak, jít vlastní cestou, už v roce 2010. Co však bylo hlavním motivem?
To jste si odpověděla už v otázce! V pražírně i kavárnách jsme pracovali ještě před vznikem doubleshotu a už v té době jsme měli v hlavě myšlenku pražírny vlastní, kde bychom mohli všechno dělat tak, jak nám to přijde nejlepší. Museli jsme ale nabrat dost zkušeností a kontaktů na kávové farmáře, proto doubleshot vznikl až v roce 2010, nápad je ale mnohem starší.
Nebáli jste se konkurence? Nebo velkých značek?
Jasně, že báli. Když jsme začínali, tak v Česku výběrová káva prakticky neexistovala, zákazníci nerozuměli tomu, proč ta naše chutná jinak, byli zvyklí na klasiku. A my jsme jim museli ukázat a přesvědčit je, proč je tak dobrá a proč se jim vyplatí dát za kávu o něco víc, než jsou zvyklí, a že třeba espresso není jediná cesta k super kávě, hlavně doma. Velké značky jsme ale nebrali, a ani dnes nebereme, za přímou konkurenci. Prodáváme na jiných místech, máme jiný typ kávy apod. Spousta zákazníků ale samozřejmě od těch velkých přešla k nám a k výběrové kávě obecně, a to nám dělá obrovskou radost.
Váš podnikatelský koncept je zajímavý – několik kaváren, cukrárna, školení a kurzy. Přemýšlíte o dalších aktivitách?
Ještě jste vynechala třeba catering, velkoobchodní dodávky kávy do kaváren a dalších podniků a pak e-shop, na kterém si můžete koupit jak naši kávu, tak vybavení pro její přípravu. Primární je pro nás stále pražení kávy pro kavárny a chtěli bychom naši kávu takto dostat i více za hranice, aktuálně především do kaváren v Polsku. Také náš e-shop funguje pro celou EU. Máme v hlavě také jeden velký projekt, který je zatím pouze v počátečním stadiu a uvidíme, zdali se nám ho podaří zrealizovat. Určitě také budeme letos rozšiřovat pekárnu a cukrárnu.
Nabízíte Kávové předplatné. K čemu zákazníkům slouží?
Každý měsíc vám pošleme zásobu zrnkové kávy, která by vám měla asi ten měsíc doma vydržet. Máte tak garantované, že budete mít po ruce kávu neustále čerstvou. Navíc my pro předplatitele vybíráme vždycky to nejzajímavější z nabídky našich káv, takže každý měsíc ochutnáte trochu něco jiného a často jsou to kávy, které se vůbec nedostanou do běžného prodeje. Jsou dostupné jen v malých množstvích a ty dáváme předplatitelům.
Ctíte kvalitu a máte úctu k farmářům, kteří kávu pěstují. Co si pod tím můžeme představit?
Kávové farmy sami navštěvujeme, s farmáři se známe osobně, u některých jsme i pomáhali se sklizněmi a víme dobře, v jakých podmínkách žijí a pracují. A z toho pramení ta úcta. Vypěstovat špičkovou kávu je totiž násobně pracnější než tu obyčejnou, oni si ale tu práci dávají, a bez toho bychom my nemohli existovat. My jim za to samozřejmě zaplatíme mnohem více, než za tu řekněme běžnou kávu, ale v kávovém světě do nestačí. Dostáváme se k těm nejlepším kávám i díky dlouhodobým kontaktům a přátelstvím.
Hodně lidí před Vánoci navštívilo váš e-shop. Kupovali dárky, nebo spíše zkoumali, co všechno váš sortiment obsahuje?
Obojí. Vánoce jsou pro nás, stejně jako pro snad všechny obchodníky, špičkou sezony, kdy nám pod rukama mizí nejen káva, ale i příslušenství pro domácí přípravu. A to jsme moc rádi, protože jak už jednou dostanete výběrovou kávu a vybavení, abyste si ji mohli dělat doma, málokdo se vrátí zpátky k běžné kávě…
Co přináší káva vašim snům?
Tak předně na mě už asi nepůsobí kofein, takže i po vypití kávy v pohodě usnu a sním! Dělám to, co jsem chtěl, ve vlastní firmě a s kolegy, za které bych dal ruku do ohně, a myslím, že oni taky. Takže káva ty sny zřejmě plní…
otázky připravila Eva Brixi