S klesající nezaměstnaností a sílícím bojem o kvalifikované zaměstnance se začíná projevovat nový trend – výraznou konkurenční výhodu získávají v boji o talenty ty společnosti, které se cíleně snaží o budování dobré značky zaměstnavatele a podporují rozvoj své unikátní firemní kultury. Z průzkumu ABSL vyplynulo, že firmy, které dokáží lépe prezentovat svoji filosofii, jsou pro uchazeče o zaměstnání atraktivnější a při hledání lidí vynakládají zhruba poloviční úsilí než jejich konkurenti, kteří se značkou zaměstnavatele nezabývají.
Tento poznatek potvrzuje i jiný průzkum, který realizovala personální agentura Randstad. Vyplývá z něj, že silná a veřejností kladně přijímaná značka dokáže firmě uspořit náklady na personální reklamu i zvýšit ohlas na inzerované pozice. „Společnosti se silnou značkou mají dvakrát více odpovědí na inzerovaná volná pracovní místa než jejich konkurence se slabší či negativní reputací a i jejich náklady na inzerci jsou v průměru o 10 % nižší,“ uvedla Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad, a doplnila: „Firmy by nicméně neměly zapomínat, že značka zaměstnavatele je vždy odrazem dané firemní kultury, jejíž jedinečnost je potřeba rozvíjet a kultivovat. 87 % účastníků našeho průzkumu potvrdilo, že firemní kultura pro ně byla pro přijetí pracovní nabídky rozhodující, a pro 80 % z nich byla právě kultura ve společnosti důvodem odchodu ze zaměstnání.“
Ocenění za nejlepší značku zaměstnavatele putuje do společnosti CDK Global
Řada společností z oboru podnikových služeb si význam pozitivně vnímané značky zaměstnavatele v souvislosti s náborem talentů uvědomuje a na rozvoj dobrého jména i filosofie firmy je zaměřeno množství projektů. Ty nejúspěšnější z nich posuzovala odborná komise v rámci ocenění ABSL Diamonds v kategorii Employer Branding. Cenu získala díky své unikátní a velmi úspěšné náborové kampani „Bored? Careers with more colour“ společnost CDK Global International sídlící v Praze. „Na oceněném projektu je patrné, že kandidáty je dnes potřeba zaujmout a pobavit,“ řekl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje a zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, a dodal: „Během pouhých několika měsíců najít téměř 700 zájemců o práci a vybrat si z nich 150 kvalifikovaných zaměstnanců z oborů IT, HR a financí, kteří navíc plynule hovoří cizími jazyky, to by v dnešní době leckdo považoval takřka za nemožné. Ne však CDK Global International, který vsadil ve své kampani právě na unikátní nastavení a komunikaci své značky zaměstnavatele.“
Nuda je nepřítel, do zaměstnání patří pestrost
Hlavním cílem projektu „Bored? Careers with more colour“, do češtiny volně přeloženého jako „Nudíte se? Zvolte si pestrou kariéru“, bylo oslovit a zaměstnat kvalifikované pracovníky do nově otevřeného centra podnikových služeb společnosti CDK Global v Praze. Průzkum mezi uchazeči o zaměstnání, která si firma nechala vypracovat, ukázal, že jedním z hlavních důvodů, proč lidé práci mění, je nuda v současném zaměstnání. Proto společnost přistoupila k netradičnímu pojetí kampaně, která měla zaujmout, pobavit a zdůraznit hlavní atribut značky tohoto zaměstnavatele: „Naše náborová kampaň byla inspirovaná ikonickou pražskou Lenonovou zdí, která je úžasně barevná, stále se vyvíjející, narušující status quo. A právě takovou vidíme i naši společnost. Lidé se v ní neustále rozvíjejí, vzdělávají, jejich profese je nevšední-barevná,” uvedl Steven Reade, Business Service Centre Manager společnosti CDK Global.
Šest koncertů Beatles, double-decker, výlet do Liverpoolu i graffiti v kanceláři
„Hlavními aktivitami kampaně bylo 6 bezplatných koncertů Beatles Revival, na kterých naši lidé rozdávali letáky a hovořili se zájemci o kariéře v CDK Global. Součástí projektu byly také billboardy v metru s nápisem „Bored“, kampaň na Facebooku, soutěž s první cenou v podobě výletu pro dva do Liverpoolu, cestování po Praze dvoupatrovým autobusem pocházejícím z Londýna nebo vytváření vlastních „Lennonových zdí“ v našich kancelářských prostorách,“ sdělil Steven Reade z CDK Global, a dodal: „S výsledkem jsme velmi spokojeni. Vedle náboru 150 kvalifikovaných zaměstnanců jsme získali 275 zaregistrovaných talentů a 93 odběratelů naší talentové komunity.“
„Těší nás skutečnost, že oceněný projekt inspiruje i další společnosti z našeho segmentu, který ročně roste zhruba o 10 000 lidí. Otázky náboru a zajištění loajality zaměstnanců patří proto ke klíčovým otázkám, které naši členové musí řešit. Zvyšování povědomí o vlastní značce zaměstnavatele se tak nyní řadí mezi jejich priority,“ uvedl na závěr Jonathan Appleton.
O ABSL
ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb. Jde o segment, který v České republice aktuálně zaměstnává 89 000 lidí a generuje 5 % českého HDP. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. Více informací naleznete na www.absl.cz.
.