Sbírat ocenění za design není jen tak. Je potřeba jej spojit s kvalitou, funkčností a ergonomií. Nejen Češi jsou k souhře těchto prvků citliví a neodpustí žádné pochybení. Na výrobce to klade velké nároky. A dává jim to také prostor pro inovace, jež budou oceňovat i budoucí generace. Právě o tom jsem měla možnost se přesvědčit při rozhovoru s Ing. Tomášem Dudou, oblastním manažerem společnosti Fiskars pro Českou republiku a Slovensko:
Design je dnes stejně důležitý jako užitná hodnota předmětu. Co je pro Fiskars zásadní, jde-li právě o design produktů?
Víte, design je třeba posuzovat v rámci celku. Dbáme na něj, ale nejen pro to, aby lahodil oku. Jde o hodnoty a uživatelskou přívětivost, kterou design v našem případě ztělesňuje. Na počátku je vždy nápad a požadavek, aby bylo s produktem, například s nůžkami, dosaženo co nejlepšího pracovního výsledku s co nejnižší námahou. Tomu je vzhled podřízen. Pro nás je také důležité, aby byly produkty Fiskars snadno rozpoznatelné. Naše barvy, dalo by se už tvrdit, jsou ikonické. A představte si, že naše oranžová je dokonce patentově chráněna. Zákazník, který nás zná nebo kterému byly naše výrobky doporučeny například sousedem, kamarádem, tak nemusí ztrácet cenný čas hledáním. Díky vizuální identitě vtisknuté do každého předmětu ihned ví… Design se ale také vyvíjí, a to s ohledem na potřeby našich uživatelů – ať už jde o ty, které vyvěrají z každodenní praxe, nebo o ty, jež jsou zakořeněné v anatomii a fyziologii dnešních lidí. Vezměte si například nůžky pro praváky a leváky. Pokud stříháte levou rukou nůžkami určenými pro většinu populace, tedy praváky, máte díky postavení čepelí stříhaný materiál v zákrytu. A to není praktické. Hodně si hrajeme s ergonomií. Jde o to, aby byly naše produkty součástí běžného života, aby jejich používání bylo příjemné, a nikoli únavné. Snažíme se v tomto maximálně přizpůsobit svým zákazníkům, nikoli naopak.
Lze vždy sloučit stránku estetickou a funkční? Co je při vývoji nových nejen nůžek, ale i dalšího náčiní to nejtěžší?
Vývoj produktů je vždy náročný, překvapivý a v mnohém vzrušující. Je fantastické vidět, jak vznikají nová řešení. Ale pro Fiskars je klíčové, aby tato řešení byla uvedena do praxe. A to znamená, že potřebujeme, aby se na vývoji produktů podílel velice rozmanitý tým. Ergonomové, designéři, konstruktéři, mechanici, odborníci na materiály, kvalitu, výrobní proces a finance. Skvělý produkt je takový, který dobře a dlouho slouží, vyznačuje se kvalitou, zákazník jej chápe a zároveň je pro něj tato věc finančně dostupná. Pokud vyrobíte něco perfektního, co je mimo možnosti spotřebitelů, pak se pouštíte na tenký led neúspěchu. Nejtěžší je tedy vytvořit prodejný produkt, který v sobě slučuje všechny hodnoty, jež jsou pro nás ve Fiskars důležité. To vše by však nebylo možné bez báječných a talentovaných pracovníků tvořící skvělé týmy, protože každý předmět společnosti Fiskars v sobě kombinuje neuvěřitelné penzum rozličných poznatků. A nebylo by to ani možné bez rozsáhlých investic, jež úspěšný vývoj produktů vyžaduje. Jako jedni z prvních na světě jsme pro vývojový proces začali využívat 3D tiskárny, které nám umožnily proces vývoje zefektivnit.
V letošním roce jste byli za design oceněni. Obdrželi jste prestižní Red Dot Award. Za jaký produkt? A o jakých trendech v designu to svědčí?
Ocenění jsme obdrželi rovnou dvě. Získali jsme cenu za produktový design teleskopických nůžek PowerGear X určených pro práci ze země ve výšce až šest metrů. To znamená, že odpadá nutnost povolávat specialisty na práci ve výškách, které dokážete těmito nůžkami obsloužit. A jsem si jist, že jsme právě díky tomu dopředu ušetřili lidem řadu úrazů, které by si bývali přivodili v korunách stromů bez řádného jištění. A další ocenění jsme obdrželi v kategorii Best of the Best za netradiční design malých zahradních nůžek PowerGear X. Mimo jiné převodní systém PowerGear, jež zabezpečuje lepší využití síly při stříhání, je právě jednou z věcí, která udává trend. Mohlo by se na první pohled zdát, že Fiskars je pouze nářadí určené pro hobby a profesionální zahrádkáře, potažmo kutily. Fiskars je dnes ale obrovský koncern a v jeho portfoliu najdete celou plejádu značek a produktů – od kuchyňských nožů, nádobí, které zdobí domácnosti a kterého si cení i světoví šéfkuchaři, až po oblast living. Mohl bych jmenovat například značku Iittala, která je ikonou severského designu a její produkty ze skla a porcelánu si oblíbil celý svět. Z mého pohledu jsme svědky toho, že lidé touží stále víc po kvalitě, praktičnosti a líbivosti, jež nezestárne za dva roky, ale bude mít svou hodnotu po celé generace. A tak ve Fiskars přemýšlíme a tvoříme.
Fiskars je dnes nejen společností, ale i významnou značkou, která má zvuk. To také stvrzuje další významné ocenění, zařadili jste se mezi Superbrands pro rok 2017. Čeho si zákazníci na Fiskars nejvíce cení a proč jsou značce věrní? A je náš zákazník jiný než ti ze zbytku světa?
Český zákazník je specifický. To by vám potvrdili kolegové ze zahraničí i ti z jiných oborů. Například Poláci, a v obdobné míře Slováci, upřednostňují vzhled, rádi se „ukážou“. Avšak Češi! Kladou-li právě čeští zákazníci na něco důraz, tak na optimální poměr ceny a kvality. V tomto Čechům Fiskars maximálně vychází vstříc. Produkty s přidanou hodnotou, které jsou kvalitní, naši spotřebitelé nejen že ocení ochotou investovat do nich, ale také svým vztahem ke značce. Podařilo se nám Čechy přesvědčit, že ceny, za něž si produkty z našeho portfolia kupují, jsou opodstatněné. Věří nám a vědí, že se na nás mohou spolehnout, ať už jde o inovace, klasiku, servis, přístup, kvalitu. A to je vlastně vůbec největší úspěch a vyjádření toho, že věci děláme ve Fiskars správně. Jeden příklad za všechny je naše řada „oranžových“ nůžek, která slaví letos již 50. výročí. Od ro-ku 1967 je mají lidé možnost prověřovat v nejrůznějších situacích. Půl století tak naše zákazníky provází v kanceláři, kuchyni, domácnosti, při tvoření. Jsou součástí každodenního života.
Existují nějaké rozdíly v náčiní pro profesionály, jakými jsou například zahradnictví, firmy zabývající se tvorbou zahrad na klíč a péčí o ně, a námi, rekreačními uživateli, kteří mají zahrádku hlavně jako koníček?
Hobby uživatelé obvykle preferují produkty, které jim práci nejen na zahrádce značně usnadní a zrychlí. Udělají z ní milou kratochvíli a příležitost k relaxaci. Právě pro ně byl vyvinut unikátní převodní systém PowerGear. Profesionálové nechtějí přidanou sílu převodu. Potřebují v rukou cítit, co právě dělají, s čím pracují. Dalším požadavkem pak je, aby si nářadí mohli sami servisovat. Aby je dokázali bez nutnosti navštívit náš servis rozebrat, vyčistit, udržovat. Tento rozdíl je posléze také vyjádřen v ceně produktů.
Vzhledem k tomu, že mnoho z nás tráví čím dál více času sedavým způsobem, ať už chceme, či nikoli, má to zásadní dopad také na anatomii a mechaniku lidského těla.
Fiskars je také o pohybu, jemné motorice a preciznosti, i o vytrvalosti a dynamice. Řešíte tento aspekt, ergonomii při vývoji produktů?
Rozhodně! Už jsem naznačil, že v našem týmu najdete celou řadu odborníků na mechaniku, fyziologii a anatomii lidského těla, především pak na tyto vlastnosti lidské ruky a paže, protože bez rukou se naše produkty jen těžko obejdou. Právě u nůžek je potřeba, aby pracovaly všechny prsty, celá ruka. Stříhání je kontrolovaný a velice složitý pohyb. Pokud zůstane při stříhání zapojen pouze palec, znamená to pro tyto partie zvýšenou námahu, která s časem může přinést zdravotní komplikace. Proto se zamýšlíme nad tím, jak správně tvarovat naše nástroje, aby pracovaly pro člověka a využívaly jeho schopností a síly v dosahování skvělých výsledků zdravým a přirozeným způsobem. Využíváme například materiály, jež jsou příjemné na omak, tvary, které uživatele intuitivně navedou, jak nástroj bezpečně a správně používat tak, aby si neublížil a práce pro něj byla příjemná. Ale ne u všech typů nářadí to jde. Tak například vytrhávač plevele nás poučil v tom smyslu, že je u některých nových produktů potřeba také předvést, jak s nimi správně zacházet. Pro optimální výsledky, dlouhou životnost nástroje, pohodlné užívání. Zkrátka, bez určité osvěty to také nejde. I ta je součástí našeho řešení ergonomie.
ptala se Kateřina Šimková