Máte svou vysněnou koupelnu, ale stále jste se neodhodlali k rekonstrukci? Nebo se nepovedla a hodláte se do práce pustit za pár let znova? Přemýšlíte, jaké vybavení zvolíte, aby bylo podle vašeho gusta? A znáte rodinnou firmu Dřevojas, v. d.? Je jedním z nejvýznamnějších a největších evropských producentů a dodavatelů koupelnového nábytku na český i evropský trh. Společnost pyšnící se dlouholetou tradicí sídlí od svého začátku ve Svitavách. O tom, jaké je takovou firmu vést a směřovat její působení, jsme si povídali s Ing. Petrem Blažkem, jejím generálním ředitelem.
Vedete rodinnou firmu, která ctí český fortel, jemuž dává prostor k seberealizaci novými špičkovými technologiemi. Co víc si přát?
Přát si člověk může mnoho věcí. Jako firma bychom si aktuálně přáli více kvalifikovaných pracovníků, kteří by s námi chtěli táhnout společnou firemní káru, jelikož se nám jich momentálně moc nedostává. Nicméně tohle slýchám prakticky od všech kolegů z jiných společností, je to taková naše společná „obehraná“ písnička. My se ale určitě snažíme najít cestu, jak si s tímto stavem poradit. Ale jinak si nestěžuji, naše firma má úspěch na trhu. Jsme inovativní, víme, kam se chceme dál rozvíjet a kudy expandovat.
Ne vždy jste se však specializovali na designový koupelnový nábytek. Proč jste si zvolili toto zaměření, když konkurence je tak velká?
Máte pravdu, minulost družstva Dřevojas je bohatá, do jeho sortimentu patřilo široké spektrum truhlářských výrobků. U zrodu orientace pro novodobý Dřevojas stál můj otec, který měl s výrobky do koupelen bohaté zkušenosti. Ty se ukázaly jako rozhodující. Specializace na tento sortiment nás nutí se neustále zlepšovat, protože nábytek do vlhkých prostor má svá výrazná specifika a omezení. I když je konkurence poměrně velká, myslím, že se nám daří si mezi ní vydobýt své místo na slunci.
Co bylo hlavním impulzem pro zařazení se mezi výrobce koupelnového nábytku? Chuť dostat se mezi ty, kteří určují trendy? Snaha nabídnout vlastní koncentrovanou touhu dělat věci po svém?
Kdo by nechtěl určovat trendy? Ale ne, nyní vážně. Na špičce naší nabídky jsou sice designové výrobky, průřezově se však snažíme oslovovat i běžného zákazníka, který chce klasický, ale kvalitní koupelnový nábytek s velkou užitnou hodnotou. Snažíme se lidem vysvětlit, že koupelnový nábytek ze supermarketů je sice levný, ale už ne moc kvalitní. A že u nás najdou kvalitu spojenou zároveň i s příjemnou cenou. Naše výrobková řada je skutečně široká a na své si zde přijdou úplně všichni, ať už touží po vysoce designové věci, nebo po klasické „obyčejné“ skříňce do koupelny.
Obecně platí, že se vydělává na tom, co požaduje trh. A ten zdaleka netvoří jen lidé, kteří se rádi obklopují designovými kousky. Jaké jsou vaše „fígle“ na nabízení neobvyklých, jedinečných, překvapujících prvků do koupelen i řekněme tradičnějším zákazníkům?
Myslím, že na trhu působíme už dost dlouho na to, abychom věděli, jak na to. Naše zákazníky většinou připravujeme na nové trendy postupně. Vedle produktových řad, které striktně odpovídají nejnovějšímu designu, máme i umírněné inovace. Ty si jednotliví zákazníci velice chválí. Čili je dobré mít ten správný „nabídkový koktejl“, namíchaný z přiměřeného množství novinek a přiměřeného množství tradičních kousků. Na druhou stranu ale musím říct, že naši zákazníci jsou poměrně informovaní a novinky většinou přijímají velmi pozitivně. Jak se říká, svět je malý, trendy věci proto najdou k zákazníkům cestu docela rychle.
Výrazně se vám daří i v zahraničí. V Rusku jste uvedli do provozu vlastní závod, vyvážíte do Švýcarska, Skandinávie, Německa nebo Francie, což jsou země, kde si tamní lidé na design hodně potrpí. Čím si takový úspěch vysvětlujete?
Rusko je samostatná kapitola… Ruský trh je obrovský, a proto se vyplatí mít tam vlastní výrobní zázemí, konkrétně tedy závod na výrobu keramických umyvadel. Nábytek pro ruský trh ale také vyrábíme u nás v České republice. Nicméně i přesto, že na ruském trhu působíme už nějakou dobu, nás stále dokáže něčím překvapit. V pozitivním slova smyslu, je zde dobré být neustále ve střehu… Co se týče ostatních jmenovaných zemí… Velice náš těší úspěch na tamějších trzích. Souhlasím s vámi, že jde o destinace, kde se klade důraz jak na design, tak na kvalitu. Jde o to vhodně vyvážit trojúhelník s vrcholy v podobě designu – ceny – kvality. Každá země má tento pomyslný poměr nastavený trochu jinak. My se ho snažíme akceptovat a myslím, že právě v tom je mimo jiné kouzlo našeho úspěchu.
Často spolupracujete s umělci, designéry nebo talentovanými studenty uměleckých škol. Jak právě oni obohacují váš pohled na koupelny?
Na to mám jednoduchou odpověď. Nemají klapky na očích! My máme naše výrobky dnes a denně před sebou, každodenně také řešíme různé provozní věci. Zkrátka jsme v tom pozitivním slova smyslu zaslepení, a i když se pohybujeme na veletrzích, tak ty klapky na očích máme stále. No a spolupráce s designéry a studenty nám pomáhá klapky sundat a oči otevřít. Oni se dokáží na věci podívat z jiného úhlu a nasměrovat nás na většinou dobrou budoucí cestu. Bez jejich čerstvého pohledu bychom těžko slavili takový úspěch ve vývoji nových produktů. Z jedné takové spolupráce s talentovaným studentem například vznikla řada koupelnového nábytku RETRO, která je dnes pevnou součástí naší nabídky a reprezentuje v ní právě ten neobvyklý a jedinečný designový kousek.
Jaký nábytek z vaší nabídky je nesmrtelnou stálicí a co je naopak horkou novinkou?
Stálic máme hned několik. Například u starších a konzervativněji založených zákazníků stále vede řada koupelnového nábytku DREJA nebo WIND, která je oblíbená i pro své oblé tvary. Jde o jednoduché, ale účelné série určené právě spíše pro ty tradičnější zákazníky. No a horkou novinkou je u nás letos mimo jiné řada INVENCE. Reprezentuje jeden z trendů, který velí se co nejvíce přibližovat vzhledu masivního dřeva. A vlastně i při vývoji tohoto výrobku jsme využili nezasvěceného pohledu „z venku“ – vzhled této řady je dílem slovenského designéra Lubo Majera. Celá řada se skládá ze skříněk s bezúchytkovým otevíráním. Nábytek má rovněž pokosenou čelní hranu. To je mimochodem docela dobrá vychytávka, hlavně pro ty, kteří se ráno únavou o skříně opírají. Díky té pokosené hraně si je totiž samovolně neotevřou. Také jsme nábytek nechali zahalit do nového dřevodekoru dub Arlington, na který jsme měli velice kladné reakce ze západoevropských trhů.
To zní zajímavě. Co je tedy kromě přibližování se vzhledu masivního dřeva dále v současné době v českých koupelnách in?
Zjistili jsme, že české koupelny se zvětšují. Lidé přicházejí s požadavkem na velké koupelnové skříně, mají větší zájem i o dvojumyvadla. Tento trend se samozřejmě více projevuje v novostavbách, kde si lidé mohou dovolit dát své koupelně velký prostor. Nicméně jsme téměř u všech řad přidávali na rozměrech skříněk. Vznikla tak nově vysoká doplňková skříň, která má na výšku necelé dva metry. Tam už schováte skutečně všechno. Standardně patří k řadě koupelnového nábytku Q MAX, ale díky své variabilitě ji lze využít téměř ke všem řadám.
Poodkryjte našim čtenářům „dřevojasnou“ pokličku a prozraďte, co nového z hlediska nábytku chystáte v příštích měsících?
Tak samozřejmě nemůžu prozradit všechno, to by se pak naši zákazníci neměli na co těšit. Ale snad nevadí, když zmíním, že v září vyjde umyvadlo Euphoria s novými rozměry, které právě odpovídají na poptávku po velkých koupelnách. No a také chystáme nový katalog pro naši značku MYJOYS, což je značka pro opravdu luxusní koupelnový nábytek. Zbytek si ale nechám pro sebe, abychom veřejnost měli ještě čím překvapit…
Vraťme se ještě k umístění koupelny v bytě či rodinném době. Jak dnes toto místo vnímat? Zdaleka už asi nejde pouze o místnost, kde se provádí hygiena, zapíná se pračka a uchovává se zde kbelík s hadrem na podlahu…
Máte pravdu, že dnes lidé koupelnu začínají vnímat jako další plnohodnotnou místnost v domě či bytě. Ostatně, my jsme svou koncepci koupelny let příštích představili na Designbloku 2016. V budoucnu už opravdu není možné koupelnu posuzovat jen jako místo, kde jsou vyvedené trubky s vodou ze zdi, a tudíž se zde člověk zastaví „jen“ umýt, vyčistit si zuby. Je potřeba vnímat pocity, nálady a emoce toho daného člověka a ty pak přetavit do vzhledu jeho koupelny. V současné době na tomto pracujeme a hledáme cesty, jak nezbytné technologie do našich výrobků integrovat. A můžu říct, že i já sám jsem na výsledky velice zvědavý.
Není tajemstvím, že patříte k velkým investorům. Jak se cítíte v roli člověka, který věnuje peníze rozvoji firmy a vrhá se do dobrodružství, jemuž se říká průmyslová výroba? Naplňuje vás to energií, nebo spíše obavami a starostmi?
Abych byl upřímný, tak já se takto nevnímám. Zkrátka pracuji pro Dřevojas, a proto se snažím, aby měl úspěch. Bez investic není možné vyrábět. Bez inovací není možné dlouhodobě působit na trhu. To jsou pro mě dvě základní věci. Baví mě hledat nové možnosti, modernizovat výrobu a vytvářet lepší pracovní podmínky, které povedou k úspěchu celý tým Dřevojasu. Ale samozřejmě, že ze začátku je to vždy směsice pocitů, mezi které jistě patří i starosti a obavy. O to sladší je pak radost, když se daná věc povede a když si člověk uvědomí, že jsme jako Dřevojas zase o kousek dál.
Společnost dlouho řídil váš otec, který je vlastně i autorem její novodobé orientace. V čem se liší jeho a vaše názory na strategii, obchod a růst společnosti?
S otcem stále konzultuji strategické kroky naší firmy. I když už není ve výkonné pozici, má stále platný hlas. Neřekl bych, že se naše názory nějak výrazně liší, naopak si velmi vážím jeho obrovských zkušeností a rozhledu, jenž mi dává úplně jiný pohled na situace, se kterými se denně potýkám.
A jaká je současná cesta Dřevojasu? Budete se spíše věnovat zvyšování produkce, nebo vytváření originálních kolekcí, které vám mohou vyhrávat soutěže či bodovat na veletrzích?
Po pravdě je pro náš další růst teď nejdůležitější posílit personální zabezpečení naší výroby. Bez kvalitních kolegů, kteří by byli schopni společně fungovat a budovat, Dřevojas moc rozvíjet bohužel nemůžeme. Ale abych odpověděl na otázku… Z pohledu našich výrobků aktuálně připravujeme kolekci exkluzivního nábytku, která bude vycházet pod značkou MYJOYS, jak jsem již zmiňoval. Víc ale opravdu neprozradím, nechte se překvapit, protože skutečně bude čím.
ptala se Eva Brixi
www.drevojas.cz