Znáte ten pocit, když si ze zvědavosti zkusíte nasadit brýlové obroučky a ony vám padnou jako ulité? Když cítíte, že je to přesně ono, přesně to, co vaše charizma ještě potřebovalo? Když víte, že bez nich ze showroomu neodejdete? Kdy jste umocnili podstatu své osobnosti barvou, která je sama bez obličeje jen šedou nevýraznou myškou, ale v souznění s vaší tváří vynikne a podpoří vaše statné já? Zažili jste ten slastný pocit, který vám nejprve otevřel srdce a pak i kreditní kartu? Osobně jsem ho zažila v pražském salonu OPTIK Žilka v den, kdy k jejímu majiteli Blahoslavu Žilkovi přijel jeho významný partner, reprezentant francouzské značky brýlových obrouček Lafont Paris, Georges Guibert, ředitel pro export. Ten podvečer jsem spatřila své oči úplně jinak rozsvícené. Stokrát jsem jedny obroučky Lafont zdánlivě nevýrazného tvaru i barvy zkusila propojit s vlastní vášní k barvám, s touhou po nenápadnosti, a přesto taktní výstřednosti, jež k novinářskému řemeslu patří. Intuice mne vedla tak dokonale, že jsem si řekla: budou mé! A Blahoslavu Žilkovi jsem položila pár otázek:
Vaše firma je v Čechách pojem. OPTIK Žilka je spojován s ojedinělou nabídkou i službami…
Věřím, že tomu tak je. Vždyť oči je potřeba chránit, o zrak pečovat a jiskru v oku umocňovat i designově a s vkusem vybranými brýlovými obroučkami. S tím souvisí prevence, a u fajnšmekrů samozřejmě značka výrobce obrouček, to se nedá zapřít.
Filozofií je tedy dopřát lidskému zraku té pozornosti, již opravdu zasluhuje. Co to v praxi vaší optiky představuje?
Pracujeme s podporou nejmodernějších špičkových přístrojů renomované nadnárodní společnosti Carl Zeiss a jde vlastně o projekt celoživotní péče o zrak. Klientům nabízíme kontinuální sledování, měření, které je přesné na setiny dioptrií, a to neposkytuje nikdo jiný v České republice. Najdete nás v showroomech v Praze a Jihlavě.
Nechat si jen přeměřit oči, to by ale bylo celkem nudné. Zákazník u vás hledá určitě mnohem více.
To máte pravdu. Péče o zrak nespočívá jen v hodnotách, které nám sdělí technika. Čísla se musí takříkajíc skamarádit s designem, a to se dá zase pomocí optimálně vybraných obrouček. Tedy korekce oční vady a synergie s citem pro estetiku a krásno. I obroučky by měly podpořit správné vidění, a zároveň podtrhnout osobité rysy tváře, dotvořit dojem z řeči těla. Vybrat „ty nejlepší“ brýlové obroučky, to není úkol na pár minut, i když, i zázraky se dějí. I láska na první pohled funguje.
Dokážete tedy odhalit zrakovou vadu, vyjádříte se k řešení a pomůžete člověku vybrat brýlové obroučky takové, s nimiž jeho osobnost doslova souzní?
Odpověděla jste otázkou. Je to přesně tak. S klientem si trochu hrajeme, musíme cítit, že jsme pro něj udělali to nejlepší. Systematicky konané kroky začínají vstupním pohovorem a pokračují refrakční diagnostikou prováděnou kvalifikovaným optometristou na špičkových přístrojích. Samozřejmostí jsou běžné konzultace týkající se například kontaktních čoček nebo opravy brýlových obrub. Na čem si hodně zakládáme, je letité poradenství v oblasti designu a stylu. A protože víme, jak důležité je nejen dobře vidět, ale také se dobře cítit, vybíráme brýlové obroučky prestižních světových značek.
Ano, to mohu potvrdit. Jednou z nich je luxusní značka Lafont Paris. Měla jsem tu čest být na její prezentaci letos na jaře přímo u vás v Praze v showroomu Na Slupi, a musím se přiznat, že mnohé o této značce mne velmi zaujalo…
Značka byla založena v roce 1923 a dodnes je vlastněna a řízena rodinou, jde tedy o tradiční rodinnou firmu. Tři generace Lafontů sdílí francouzský rafinovaný přístup „art de vivre“ – umění žít. Design modelů je mírně vzdorovitý, diskrétně avantgardní, s barevným know-how, vášní pro krásné, ale zároveň funkční brýle.
Zaujaly mne snímky ateliéru, kde se všechny ty modely rodí. Jen pozorovat, co všechno hlavního designéra obklopuje a jak je to uspořádané i neuspořádané, vzbuzuje silné emoce, které, kromě bravurně zvládnutého řemesla a smysl pro inovace, musí patrně designér mít…
Nejste sama, kdo je nadšený, když má byť jen letmou možnost nahlédnout do inspirativního prostředí ateliéru Lafontových. Je tvůrčím rájem, a jak by řekl Georges Guibert, i středem vysoké odpovědnosti k uživatelům, zákazníkům. Nelze totiž vymýšlet obroučky, které budou atraktivní, aniž by se bralo v úvahu cokoli dalšího – třeba vhodnost materiálu, možnosti barev, módní trendy, potřeby člověka, jeho osobnost… Ateliér nabízí dvě kolekce ročně, zaručuje výtvarnou nezávislost značky, která vyznává především ojedinělý přístup k barvám. V kolekci, z níž jsem letos vybíral, je 230 barev a 80 % z toho je naprosto exkluzivních. Zdá se to až neuvěřitelné. Značku Lafont najdete zastoupenou ve 40 zemích světa a v mnoha buticích.
Jaké jsou trendy v brýlových obroučkách?
Jsou poplatné 30. až 50. rokům minulého století. Návratu se dočkala i léta 70. se svými třpytkami. Mezi barvami vládne hnědá doplňující tyrkysovou. Návrháři se rovněž nechali inspirovat barevností květin. Klasické tvary se stále opakují, byť s drobnými obměnami.
Prohlížím si katalog firmy Lafont a je mi báječně. Stojí to za to. Balzám pro duši. Zážitek. Radost. Inspirace. Energie. Nepřeháním to?
Myslím, že ne. Lafont se na scéně oboru pohybuje téměř sto let. Za tu dobu se z malé rodinné firmičky stala významná francouzská značka, která pronikla do milionů obchodů. Jejich obruby jsou skutečně jedinečné, dalo by se říci až geniální, založené na tradičním vnímání designu. To je důvod, proč se nedají srovnávat s žádnou další brýlovou značkou. Tyto obruby mají charakteristický rukopis, předávaný a vnímaný z generace na generaci, je to cit pro barvu, tvar, funkci. Je to prostě výjimečné know-how. A já jsem rád, že moje značka OPTIK Žilka s touto ikonou spolupracuje. Samozřejmě zastupuji i další světové pojmy, jako je například L.A.Eyeworks a Orgreen. Věřím, že oči našich klientů z toho mají patřičný benefit. Ostatně – kvalita zrakového vjemu přímo ovlivňuje využití kapacity mozku… Takže dívejte se, rozhlížejte se po světě, vnímejte jeho krásy. Budu rád nápomocen.
připravila Eva Brixi