Česká republika se stane příští rok středobodem pozornosti majitelů a milovníků značky Harley-Davidson z celého světa. Americká motocyklová legenda z Milwaukee zde oslaví 115 let od založení firmy. To bylo také hlavní téma rozhovoru s Jaroslavem Vavřinou, který je Managing Director Harley-Davidson Prague a organizátor oslav.
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová osedlala stroj Harley-Davidson
Příští rok u nás přivítáme majitele motocyklů Harley-Davidson. Jak hodnotíte tuto událost a jaký má význam a nejen pro motorkáře?
Harley-Davidson slaví každých pět let své narozeniny. To poskytuje příležitost nejen k tomuto výročí vyrobit novou modelovou řadu, ale i připravit setkání. Harlejáři se často a rádi potkávají, těch eventů bývá celá řada během roku, ale výroční akce jsou nejzajímavější. Sté narozeniny v roce 2003 jsme oslavili v Barceloně a samozřejmě v Milwaukee. A příští rok 115. výročí bude slaveno nejen v kolébce společnosti v Milwaukee, ale rovněž v jediném dalším místě na světě, v Praze. Z toho vyplývá význam. Na oslavy se v červenci 2018 sjedou motorkáři, ale i příznivci značky ze všech koutů světa. Rok před jejich konáním už máme registrace nejen ze všech evropských států, ale i z USA, Saúdské Arábie a dalších zemí.
Kolik účastníků očekáváte?
Vycházíme z toho, kolik se sjelo motocyklů před čtyřmi lety do Říma, kde jich bylo přes 60 000. Jsme optimisti, Praha je stejně krásná, méně okoukaná, bezpečnější, geograficky lépe umístěná, z Evropy k nám má spousta lidí blíž, takže si myslíme, že by jich mohlo přijet i 70 000. Ale necháme se překvapit.
A co jim můžete nabídnout?
Motorkáři takovou událost považují za dovolenou. Nepřijíždějí na klasický motorkářský sraz jen kvůli muzice a pivu, ale jedou na výlet. Vyrážejí už týden předem a my se je budeme snažit co nejrychleji dostat na území ČR. Chceme jim představit co nejvíc z toho, co můžou zajímavého vidět. Pokud budou směřovat z jihu, měli by se zastavit v Českém Krumlově, pokud pojedou ze západu, pak v Karlových Varech, a tak podobně. Vycházíme z toho, že především chtějí jezdit, takže během výletu poznají velkých kus naší země a skončí v Praze. Zastaví se na holešovickém Výstavišti, kam soustředíme centrum oslav. Partnerem se stal Středočeský kraj. Už jsme vytipovali nejméně deset lokalit, kam bychom motorkáře poslali, například na Karlštejn, Konopiště, do vojenského muzea v Lešanech…
Určitě se chystá i řada překvapení přímo na Výstavišti v Holešovicích, jaký bude zlatý hřeb programu?
Těch „hřebů“ tam návštěvníci najdou několik. Harley-Davidson nabízí v této chvíli 35 různých modelů, ale jen jednoho choppera. Většinou to překvapí, protože veřejnost si značku H-D spojuje právě s motorkami s dlouhou přední vidlicí, vysokými řidítky podle filmu Easy Rider, v českém znění Bezstarostná jízda. Z toho vyplývá, že na našich motocyklech jezdí všichni, od mladých po starší, chlapi i ženy… Podle toho rozdělujeme různé aktivity do tzv. ostrovů. Jeden z nich bude československý, protože nejstarší fungující H-D klub na světě pochází z Prahy a bude slavit své devadesátiny. K té příležitosti tam připravíme spoustu dobrého, typického jídla, pití a také muziky. Další ostrov bude zaměřen na mladší, kteří mají rádi adrenalin. Této kategorii říkáme Dark Custom, a je to řada, která nemá charakteristické lebky, plameny, třásně… Své si najdou rovněž přátelé cestování ve společné expozici s Jeepem. Ve všech třech pavilonem Průmyslového paláce se uskuteční obrovská výstava, kde budou k vidění přestavěné motocykly, současná produkce i muzeum historických vozidel. Nebudou pochopitelně chybět spanilé jízdy, jedna dedikovaná pro dámy, a také jedna noční.
Odhadnete, kolik je v Česku harlejářů?
Bude jich víc než 10 000. Ročně se prodá kolem 500 nových strojů H-D.
Co dnes charakterizuje značku Harley-Davidson?
Pořád představuje základní hodnoty, které si nese v genech – tu pohodu, bezstarostnou jízdu, přátelství, potkávání se, i chlubení se tím strojem. Rozšířila se však skupina lidí, kteří na harleyi jezdí. Už nejde jen o klasického, vlasatého, vousatého, potetovaného padesátníka, ale zasahujeme všechny věkové kategorie a do obou pohlaví. Už to není jen pohodlná cestovní motorka, ale i sportster, motorka do města, dokonce i tříkolka. Kam to půjde dál, uvidíme. Před několika lety H-D představil koncept elektrického motocyklu jako první z výrobců velkých strojů. O jeho výrobě už je rozhodnuto, čeká se na vhodný termín. Bude to další směr rozvoje, nicméně nikdy zřejmě nepřestaneme s těmi hřmotnými, klasickými motocykly, které máme rádi proto, jak vypadají, jak burácejí a jak se na nich jezdí.
Tvoří velkou skupinu harlejářů podnikatelé a manažeři?
Evidujeme jich spoustu. A spatřuji v tom jeden z důvodů, proč se oslavy v ČR chystají tak dobře. Téměř v každé instituci i firmě narážíme na někoho, kdo buďto jezdí, nebo někdo z rodiny vlastní tuto značku, či má alespoň k Harley-Davidson vztah. Lidé z businessu tvoří důležitou cílovou skupinu. Tito motorkáři bojují s jediným protivníkem – a tím je čas, který musí najít na projížďku. Mnoho z nich považuje tyto chvíle s motorkou za nejlepší relax, kdy ujedou všem starostem všedního dne.
vydařené oslavy 115. výročí značky v Praze popřál Pavel Kačer