Letní jídelníček má své půvaby. Mnohým lidem se v tomto období, s nadsázkou, doporučuje nemít hlad, anebo chutě mírnit a volit pokrmy lehké, bez nadbytku tuku, mouky, cukru, ale o to více přidat na zelenině, ovoci a bílkovinách, například nezapomínat na vajíčka. Ta ve formě vařených přijdou vhod při mnoha příležitostech, třeba na cestách, výletech či jako součást piknikového pohoštění. Ing. Tomáše Milicha, jednatele společnosti OVUS, spol. s r.o., jsem se zeptala, co je na farmách, které řídí, nového a nač se lze z produkce vajec v blízké budoucnosti těšit:
O vajíčkách se v poslední době hodně mluví a zdá se, že nastává renezance názorů na to, proč a jak jsou pro člověka užitečná. Jak byste je charakterizoval? Máte nějakou novou superdefinici?
Myslím, že nově komentovat to, co již o vejcích známe, by nemělo smysl. Jsem totiž velmi rád, že se v ordinacích některých lékařů, v doporučeních výživových poradců, v odborných publikacích, v nepřeberné záplavě informací na internetu objevují konečně ty objektivní a správné. Vejce je potravina, která člověku neškodí, ale naopak. Nezvyšuje cholesterol v krvi, jak se mylně uvádělo, proto to rád opakuji, že je koncentrací tolika živin, minerálů a vitaminů, že se tímto poměrem, navíc optimálně laděným, může pochlubit jen málokterá jiná potravina.
Vítězí tedy zdravý rozum. Ostatně – proč myslíte, že se třeba čerstvé žloutky dávaly malým dětem a vajíčka se v době, kdy jich nebylo nazbyt, schraňovala hlavně pro nemocné? Vajíčko je v mnoha podobách základ života, od toho si lze odvodit mnoho pravd a logických závěrů. Superdefinici tudíž nemám, ale k vajíčku se chovám jako k magii přírody.
Připomeňte vaši raritu, vajíčka, která neprodukuje nikdo jiný v České republice…
Jsou to tak zvaná Indiánská vejce, chráněná značkou, která snáší speciální druhy nosnic, v jejichž genetickém kódu jsou data slepic, které chovali a chovají dodnes jihoamerické indiánské kmeny. Tato vejce mají skořápku zbarvenou do modra a do zelena, anebo do velmi temně hnědého odstínu, a jejich nutriční bohatství předčí klasická bílá a hnědá vajíčka. Také chuťově jsou delikátnější a ve světě patří k vyhledávaným gurmánským pochoutkám. Zásobujeme jimi nejen český trh, ale připravujeme i export do Polska a Maďarska.
Stačíte trh zásobovat?
Stačíme, ale kapacity máme stavěné i na větší objem dodávek. Záleží na aktuálních kontraktech. Vejce našich slepic si může zákazník koupit ve většině řetězců, prostřednictvím internetových obchodů, jako je Kolonial.cz, Rohlik.cz a další. Mnozí fajnšmekři si jezdí rovnou před sídlo naší firmy v Kvíci u Slaného a ve stánku si vajíčka kupují po celých platech. Také je dodáváme maloodběratelům, kteří je distribuují na farmářských trzích.
Nabídka pro gastro se nezměnila?
Určitě ne, snažíme se oslovovat stále větší počet možných zájemců. Nabízíme vařená loupaná vejce ve slaném nálevu, z nichž se vyrábějí pomazánky, saláty, zdobí se jimi chlebíčky a podobně. Dobře se uplatňujeme tedy jak v lahůdkářských provozech, tak ve školních jídelnách, nemocnicích, domovech seniorů a dalších. Garantujeme kvalitu i čerstvost, linku na takovou úpravu vajec máme největší a nejmodernější ve střední Evropě.
Doporučil byste vajíčka i na výlety v létě?
Zcela jistě, pokud strávník nebude putovat několik dní v tropickém vedru. Vajíčka dodají tělu živiny, jsou lehce stravitelná, zasytí. V kombinaci se zeleninou a čerstvým pečivem je to tradiční svačina, která neomrzí. Tím, že je většinou vozíme s sebou vařená a ve skořápce, máme zajištěn i vysoce hygienický obal.
V květnu jste zabodovali v soutěži Marketér roku, kterou vyhlašuje Česká marketingová společnost. Co vám to napovědělo?
Nejsme ti, kteří bychom se hlásili do každé soutěže, a také náš marketing není o tom, že musíme být vidět za každou cenu. Pravdou však je, že marketing jako obor je pro naše produkty velice významný. Uvědomujeme si, že ne zdaleka dnes platí, že se dobrý výrobek prodává sám. Je potřeba na něj zákazníka vhodně upozornit, naladit ho a vybídnout, aby si koupil. A o to se snažíme. Například mixem vajec různých přírodně zbarvených skořápek do jednoho plata, do průhledných plastikových obalů a podobně. Hrajeme si s barvou, a to je silný prvek působící na emoce kupujícího. Potvrzuje se nám, že se lidem prostě tento způsob prodeje líbí a zdaleka nejen o Velikonocích nebo před Vánoci. A tak jsme i tuto marketingovou strategii přihlásili do Marketéra roku. Oceněním se nám potvrdilo, že jdeme správnou cestou. A máme z toho radost.
Nejen dva největší svátky roku jsou pro odbyt vajec stěžejní. Kdy ještě zákazníci ve větší míře nakupují?
Češi jsou národem houbařů. Této vášni dokáží obětovat ledascos. V srpnu, září a říjnu se mění jídelníček a lidé do něj zařazují právě spousty pochoutek z nasbíraných pokladů. Mezi nejoblíbenější patří klasická houbová smaženice, řízky, různé omelety. Na spotřebě vajec to vždy pociťujeme. Přejeme si, aby letos houbařům počasí přálo!
připravila Eva Brixi