Nakupuji ráda. Určitě oblečení nebo drobné dekorace do interiéru pro radost z tvorby a proměny domácího prostředí. Na nedávné tiskové konferenci k 10. narozeninám řetězce KiK na českém trhu, kde ředitel František Wagner prezentoval, co se v poslední době podařilo, jsem si uvědomila, že i přes nesporný přínos e-shopů k pohodlí zákazníka mají kamenné prodejny stále svůj půvab. Přijít do obchodu a zažít ten správný adrenalin při vybírání a zkoušení toho, co si člověk vlastně ani nechtěl koupit, je pocit, který se nedá ničím přelstít. Klasické prodejny stejně tak jako třeba knihy z papíru se prostě nedají nahradit a člověku budou poskytovat patřičnou službu i zážitek co svět světem stojí. O tom jsem přesvědčena. KiK je ziskový přesto, nebo právě proto, že hodně investuje. Nebojí se zaměstnávat a lidi odměnit. Nezdráhá se jít vstříc k úspěchu osvědčenými metodami. A funguje to navzdory internetovému šílenství, jemuž nepropadá jen nejmladší generace. Jednatele společnosti KiK a Non Food s.r.o. Františka Wagnera (na snímku) jsem se při příležitosti oslav 10. narozenin KiK v České republice zeptala:
Za desetiletí na českém trhu slavíte velké úspěchy. Váš loňský čistý zisk znamenal 364 milionů korun. Co s ním uděláte?
Nejzásadnějšími investicemi jsou i tento rok renovace stávajících poboček a otevírání nových prodejen, společně s investicemi do rozvoje zaměstnanců. Pro letošek je naplánováno zrenovovat 30 prodejen a nově jich otevřít 19, kompletní rekonstrukcí by měly všechny pobočky projít ke konci roku 2019. Dlouhodobě stabilní výsledky mají vedle zmíněných benefitů pozitivní vliv i na platy zaměstnanců, kterým stoupla během posledních dvou let mzda o více než 20 %. K poslednímu zvyšování pak došlo na začátku letošního roku.
Počet prodejen tedy roste. Loni jste jich měli v České republice 191. Ty průběžně renovujete a zřizujete další. Provozovat prodejnu je však poměrně drahé…
Je to tak, ke konci loňského roku jich bylo 191, k dnešnímu dni máme otevřeno 193 prodejen a naším cílem je pokrýt celou Českou republiku sítí více než 250 poboček. Toho bychom rádi dosáhli v nejbližších letech. Každá nová prodejna i renovace samozřejmě není levnou záležitostí, příkladem renovace může být pobočka ve Starém Městě, kde kompletní investice činila 4,5 milionu korun. Průměrně do každé prodejny investujeme tři miliony.
Kdy pro vás bude zajímavé prodávat přes e-shop? Pro většinu značek je to samozřejmostí, na druhé straně radost z nakupování jako takového internet nemůže nahradit. Na nové oblečení si člověk rád sáhne, přemýšlí na místě o barvách, vzorech, lépe může posoudit střih, kombinovat a vyzkoušet, zda mu třeba kalhoty nebo sukně prostě sedí. V prodejně vidí ještě to a tamto, co by se hodilo. Prodejna je o emocích. To internet tolik nedokáže… Jaký na to máte názor?
Pro nás je téma e-shopu důležitou otázkou. Naše prodejní síť sice naleznete po celé republice, ale víme, že mnoho Čechů upřednostňuje nákup z pohodlí domova. Právě takovým bychom rádi vyšli vstříc a již delší dobu pracujeme na vývoji vlastního internetového obchodu. Zatím jej interně ladíme a snažíme se docílit optimální funkčnosti. Věřím tedy, že e-shopu se čeští zákazníci také brzy dočkají.
Cílíte především na ženy středního věku. Vaše ambice však sahají dál. Jakou skupinu byste rádi ještě oslovili?
Přestože jsou naší hlavní cílovou skupinou ženy a maminky na mateřské dovolené, které k nám také nejčastěji chodí nakupovat, v našem sortimentu myslíme na každého. Oblečení nabízíme jak pro dámy, tak pro pány – ve všech velikostech i stylech. Pravidelně například zařazujeme oblečení pro miminka nebo XXL kolekce.
Kromě oblečení si u nás ale přijdou na své i kutilové, majitelé domácích mazlíčků, lidé, které baví kreativní tvoření, nebo hobby kuchaři a cukráři – pro ty všechny a mnoho dalších máme naše speciální nabídky, které pravidelně obměňujeme podle aktuální sezony, aby si u nás našel něco opravdu každý.
Už jste naznačil, ve vašich prodejnách se však nenakupuje jen oblečení, ale také drobné radosti do domácnosti, k výzdobě interiérů. Je to svým způsobem doplněk sortimentu, nebo druhý hlavní směr, který hodláte podpořit?
Oblečení tvoří přibližně 70 % našeho sortimentu, dekorace a další zboží pak zbytek. Dá se říct, že home dekor je vedle oblečení druhá nejčastěji nakupovaná položka – nabízíme sezonní i sváteční dekorace, výzdoby pro rodinné oslavy i doplňky do domácnosti. Naše ceny jsou dostupné všem, není tedy problém dekorace obměňovat, a vytvořit si tak domov podle svých představ.
Velkou pozornost věnujete zaměstnancům, prodavačkám a šéfkám prodejen. Jsou to pouze ženy, anebo také zástupci opačného pohlaví? Co se vám v práci s tak zvaným lidským potenciálem v poslední době podařilo?
Ženy tvoří většinu našich zaměstnanců, a to i na vedoucích pozicích. Investujeme do jejich rozvoje a vzdělávání, máme pro ně speciální bonusové programy, například tzv. Qualizirkel, kde mají podnikové vedoucí možnost poznat více fungování vedení firmy a užít si zážitkový program. Také zaměstnancům začínáme postupně nabízet i nové vzdělávací a motivační programy, zaměstnanecké benefity a bonusy.
Podpořilo to věrnost pracovníků? Neodcházejí, ale naopak zůstávají?
Můžeme se pochlubit stálými a dlouholetými zaměstnanci. Momentálně zaměstnáváme přes 1200 lidí a někteří z nich jsou s námi po celých deset let od otevření prvních poboček. Snažíme se oceňovat své věrné zaměstnance a na vedoucí funkce nedosazujeme lidi „zvenčí“, ale raději právě je. Za poslední dva roky jsme například povýšili z pozice vedoucích prodejen na oblastní vedoucí devět zaměstnankyň.
Jak je motivujete k tomu, aby se jim „v práci“ líbilo?
Všem zaměstnancům KiK přináší drobné i větší bonusy, aby pro ně práce byla zajímavější a dávala i něco malého navíc. Základem jsou celoroční zaměstnanecké slevy na zboží KiK, ale i speciální slevy pro rodinné příslušníky. Další podpora přichází i v rámci inventur a renovací, za které mimo jiné přichází vedení společnosti vždy osobně poděkovat všem zaměstnancům, které se na renovaci podíleli. Mezi standard pak patří například pitný režim v letních měsících, příspěvky na společné zaměstnanecké večeře nebo periodická a vstupní zdravotní prohlídka zdarma.
Neinvestujete pouze do rozvoje prodejní sítě, ale také do kvality s tím, že cenovou hladinu držíte stále na nižší hranici. Co byste z vaší nabídky doporučil mužům? Ostatně na nedávné tiskové konferenci jste s nadšením mluvil o jakosti pánského prádla KiK…
Pánské prádlo a tzv. basic kousky jsou základem naší nabídky pro muže. Ti u nás najdou ale i módní a sportovní oblečení nebo doplňky – pásky, klobouky, peněženky. Vedle toho je tu samozřejmě i hobby sortiment pro různé zájmy, například pro rybaření nebo turistiku.
Představujete diskontní prodej – v čem vidíte jeho benefity oproti jiným formám? V jeho, dejme tomu, anonymitě, klidu, bezkonfliktnosti mezilidských vztahů?
U nás to jsou jednoznačně nízké ceny, a tím i dostupný sortiment. Nákup si tak užije každý, a to přesně podle našeho sloganu: Sympatický, chytrý, dobrý!
A vize do příštích let?
Plánujeme další rozvoj poboček až k celkovému číslu 250 po celé České republice tak, aby byl KiK dostupný všem a všude. KiK celosvětově pak dále expanduje, v letošním roce se orientuje na Itálii, kde by měl být sortiment zaměřený především na home dekor a dárkové předměty.
Co byste ještě sám rád v KiK nakupoval? Bude šance?
Snažíme se do nabídky zařadit i značkové sportovní oblečení – vedle našeho stávajícího sortimentu sportovní značky Ergee plánujeme od července přidat i trička a batohy značek Puma a Adidas.
otázky připravila Eva Brixi