Jen každá pátá ukradená motorka se vrátí majiteli

kradezi-motorek-se-podari-objasnit-kolem-dvaceti-procent-ilustracni-snimek-shutterstockV roce 2016 ukradli zloději v Česku více než šest stovek motorek a skútrů. Objasnit se dle policejních statistik podaří asi každou pátou krádež. Nejmenší úspěšnost je v tomto ohledu u závodních motocyklů, které se v běžném provozu příliš nevyskytují. U závodních „mašin“ přitom škody šplhají do statisíců.

Zatímco v loňském roce se v Česku ukradlo bezmála pět tisíc automobilů, v případě motorek se jednalo o něco více než desetinu tohoto počtu. „Za rok 2016 to bylo dle dostupných statistik v celé republice 630 motocyklů. Objasněnost těchto krádeží je víceméně stejná jako u automobilů, tedy kolem dvaceti procent,“ uvedl Alexander ZajícKrajského ředitelství policie Středočeského kraje.

Vedle krádeží motorek a skútrů určených do běžného provozu zloději často cílí například na motorky závodní. Ke krádežím přitom dochází přímo na různých závodech. Například v dubnu 2017 zloději v okrese Trutnov při závodech ukradli čtyři motorky v hodnotě přes osm set tisíc korun.

„Krádeže na závodech jsou noční můrou všech závodníků a děje se to pořád častěji. Tým složí večer techniku, jde spát a ráno před závodem zjistí, že má prázdnou garáž. Enduro motorky se kradou i z garáží fanoušků tohoto sportu, kteří si pořídí závodní motorku jako koníček do terénu. Pokud se taková motorka ztratí, je prakticky nedohledatelná a okradení pak zoufale hledají všude a rozposílají fotky stroje do klubů,“ doplnil bývalý motokrosový závodník a manažer týmu Moto Racing Group, Ervín Krajčovič.

A právě tyto případy jsou podle policie důvodem, proč se velká část krádeží neobjasní. „Pokud se jedná o závodní stroj, skončí například u amatérských jezdců na závody nebo hobby ježdění. A ke kontrolám takových strojů moc nedochází, protože se nevyskytují v běžném provozu, neprochází STK, a pokud už je takový motocykl kontrolován, jde spíš o náhodu,“ vysvětlil Alexander Zajíc.

Část motocyklů skončí rovněž v zahraničí. Dále dochází ke krádežím veteránů, u nichž je zase problémem, že motocykl může skončit rozebraný na náhradní díly nebo v soukromé sbírce a dohledat jej téměř nelze.

Nezabezpečenou motorku zloději jednoduše naloží a odvezou

Motocykly se podle policie všeobecně hodně kradou přímo z garáží, kde jsou často zaparkované bez jakéhokoliv zabezpečení. Motocykl je jednoduchý na transport, a proto jej zloději často prostě jen naloží do dodávky a odvezou pryč.

„Řešením je vybavit motocykl vedle dalšího zabezpečení pokrádežovým systémem, tedy jednotkou skrytě umístěnou přímo v motorce, která v případě neautorizovaného pohybu okamžitě spustí poplach a náš tým ji ve spolupráci s Policií ČR vyjíždí dohledat,“ řekl Karel Badošek, bezpečnostní manažer společnosti SECAR BOHEMIA, která provozuje systém SHERLOG Moto.

Dalším způsobem zabezpečení, které zlodějům krádež ztíží, jsou různé druhy mechanické ochrany. Na trhu jsou například různé zámky na kotoučovou brzdu. Pořídit se dají i ve variantě vybavené pohybovým a otřesovým čidlem, které v případě manipulace spustí hlasitý alarm. V neposlední řadě je dobré myslet i na zabezpečení samotné garáže.

SHERLOG SecurityCar

SECAR BOHEMIA, a. s., je největším poskytovatelem rádiových systémů pro zabezpečení a vyhledávání jednostopých i dvoustopých vozidel, stavebních strojů a techniky, lodí, nemovitostí a dalších objektů. Unikátnost pokrádežového zabezpečení SHERLOG je dána vlastní rádiovou sítí s více než 100 pevnými body, která není závislá na mobilních operátorech, a je běžnými prostředky nezarušitelná. Součástí služby je vlastní NON-STOP Operační centrum a vyhledávací vozidla.

Společnost se také specializuje na online monitoring, který využívá pokročilé GPS/GSM technologie. Elektronická Kniha jízd SHERLOG Trace je vhodná pro monitoring a komplexní správu vozového parku, lokalizaci osobních vozidel a dalších objektů.

(tz)