Jak a čím si udělat radost? O tom přemýšlí dnešní generace stále více. Někdo odmítá sedět celé dny u počítače, druhý se rozhodl večer co večer chodit na procházky, další se dal do vaření, jiný restauruje s partou nadšenců památky. Radost však může udělat i malá sladkost, na níž si pochutnáme. I to někdy stačí.
V souvislosti se zdravým životním stylem a umírněným stravováním se navíc striktně nevylučuje občasná konzumace pochoutek, které obsahují cukr, tuk a mouku. Jednou za čas okusit něco, co je výjimečné, není prohřeškem, který by naše tělo trestalo neposlušností. A tak jsem i já nedávno ochutnávala dortíky firmy Lahůdky Cajthaml s.r.o. v Nučicích nedaleko Prahy. Sem totiž firma v roce 2014 přesunula celou výrobu poté, co byl celý provoz kompletně zrekonstruovaný. O rok později tuto ryze českou společnost zařadila do své skupiny firma ALIMPEX FOOD a.s. A s jejím marketingovým ředitelem Martinem Kinclem jsem si o dortech a dalších sladkých pokušeních také povídala:
O výrobky Lahůdky Cajthaml byl a je velký zájem, hlavně pro kvalitu, spolehlivost a nyní i nevídanou inovativnost. I to byl důvod, proč jste nabídli společný tah na branku?
Dalo by se to tak říci. Firma má velký potenciál. Zájem potravinových řetězců o sortiment roste. Výrobna je velice moderní a pyšní se certifikáty HACCP a IFS. Na výrobě, distribuci a objednávkách se podílí v současné době téměř sto lidí. Kvalita je prvořadým ukazatelem stejně tak jako vytváření receptur, jež korespondují se zdravým stravováním a nabízejí více možností, jak mlsat a nemít výčitky svědomí.
Poté, co ALIMPEX FOOD firmu koupil, začali jste usilovně přemýšlet, jak sortiment obměnit tak, abyste do oboru přinesli jiný pohled, čerstvý vítr…
Přesně tak. Vnímali jsme, že je potřeba se od jiných cukrárenských provozů odlišit. Cítili jsme, že bude vhodné nabídnout zákazníkovi novinku za rozumnou cenu a v moderním pojetí. Snažili jsme se chytit trend, který má opodstatnění. Nechali jsme se inspirovat. Vzápětí jsme začali pracovat na nových recepturách, technologiích. Hlavně dortů. Konzultovali jsme se špičkovými zahraničními mistry, jezdili na veletrhy, rozhlíželi jsme se. Velký důraz je kladen především na ty nejlepší suroviny. Ty na výrobu dortů nakupujeme jak od českých dodavatelů, tak i z jiných světových cukrárenských velmocí, jakými jsou například Itálie nebo Francie. Zrodil se tak i náš pověstný Mrkváč.
A jak to bylo s tím Mrkváčem?
Na světě je spousta mrkve, ale lásky a dobrých věcí někdy velmi málo. Proto je Mrkváč pro všechny. Tajemství receptu je jednoduché. Je v něm víc lásky než mrkve, a proto tak skvěle chutná. Skutečný příběh Mrkváče charakterizují opravdu především dvě slova – láska a mrkev: Zamilovaná Terezka, moje dnešní manželka, mi chtěla před pár lety dát k narozeninám něco opravdového a jedinečného, a tak se rozhodla upéct mi mrkvový dort. Pravda, moc se to napoprvé nepovedlo, ale s neutuchající vervou to zkoušela znovu a znovu. Až čtrnáctý dort v pořadí dovedla k naprosté dokonalosti. Mrkváč se stal nejoblíbenějším dortem všech našich rodinných oslav. Každý, kdo ochutná, se rozzáří a chce další kousek.
Mrkváč, který vychází z naší dílny, je dort na mrkvovém korpusu promazaný šlehaným krémem z termizovaného sýru Philadelphia a je dekorovaný mrkvičkami. K jeho výrobě je použito také tmavého třtinového cukru. Celý dort je k dostání ve vybraných prodejnách Globus, a také na tradičním trhu v gramáži 885 g. Běžná cena se pohybuje v rozmezí
249–259 Kč. Ve vybraných prodejnách Billa a Tesco jsou pak k dostání pouze výseče dortu po dvou kusech. Trvanlivost dortu je pět dní. Mám radost, že jsme recept dovedli k dokonalosti a že si na této delikatese může již pochutnat každý.
A co třeba červená řepa? I s ní se dá kouzlit, navíc má zajímavou nutriční hodnotu…
Nepředbíhejte, máme své záměry.
Zákazníky zaujaly rovněž dorty Bubu a Terky. Co si pod jmény můžeme představit?
Dorty Bubu a Terky si můžete vychutnat v příchutích karamel, višeň, kokos, cookies, toffee nebo čoko cookies. Celé dorty jsou k dostání na vybraných prodejnách Globus, a také na tradičním trhu. Dorty Bubu a Terky vznikly stejně tak jako Mrkváč z nadšení a kvalitních surovin. Více než půl roku se výroba učila a inspirovala u italských mistrů cukrářů, protože právě Itálie je proslulá svým citem pro sladké pokušení. I za těmito dorty stojí příběh. Ten pojednává o dvou lidech, kteří se mají rádi a milují dorty. Samotný příběh se odehrává přímo na obalech dortů a stručně ho lze převyprávět zhruba takto: Terky ví jak na Bubiho, protože láska prochází žaludkem a Bubu jídlo miluje a Bubu zase ví úplně všechno. Oba vědí, že o svou lásku je třeba se dělit, proto pečou s hravostí, koření pravostí, míchají s vášní, naplňují tolerancí, posypávají vtipem, a ještě je to baví.
Když už jste věnovali tolik invence a tvořivé vynalézavosti dortům, jichž máte velké spektrum, rozhodli jste se k nim zřídit síť cukráren. Jak to bylo?
Teprve loni se ve firmě Lahůdky Cajthaml zrodil nápad založit síť cukráren pod názvem Bertíkova cukrárna. Jak vidíte, od nápadu k realizaci nebylo daleko. Cukrárnami se mohou už pyšnit města Kostelec nad Černými Lesy, Milovice, Rakovník, Třeboň, Hluboká nad Vltavou a v neposlední řadě Praha, kde byla v loňském prosinci otevřena cukrárna v Kauflandu v Horních Měcholupech. Vlajkovou lodí z celé řady dortů značky Lahůdky Cajthaml je jednoznačně náš Mrkváč a zmíněné dorty pod značkou Bubu a Terky. Jdou nejvíce na odbyt. Za nápadem vybudovat síť cukráren nestálo nic jiného než velký zájem o cukrařinu a také o to, dělat věci moderně, barevně, a především velmi chutně. K dnešnímu dni už máme otevřeno celkem šest Bertíkových cukráren po celé ČR, které na vás dýchnou svou útulností a přátelskou atmosférou. A budeme pokračovat.
ptala se Eva Brixi