Novodobý trh s ojetými vozy má za sebou téměř třicetiletou historii, během níž prošel dramatickou proměnou. Zatímco na začátku 90. let čeští zákazníci lačnili po jakémkoli zahraničním automobilu prakticky bez ohledu na jeho stáří a stav, dnes požadují co nejmladší vozy, a to nejlépe domácí provenience, a kompletní balík doprovodných služeb. Celý vývoj od porevoluční hladové poptávky až po standardní evropský trh výborně dokumentují statistiky největšího českého prodejce AAA AUTO, který za 25 let své existence od svého založení obsloužil už více než 1,9 milionu zákazníků.
Na začátku 90. let nastal boom všeobecného podnikání a rozšířil se obchod s ojetými automobily prostřednictvím autobazarů. V té době v nich byli čeští zákazníci ochotní koupit jakýkoli zahraniční automobil, protože domácí trh toho příliš nenabízel. „Naše prodejní statistiky ukazují, že v té době byla pro zájemce důležitá prakticky jen značka bez ohledu na stáří a stav vozu. Současní zákazníci jsou daleko racionálnější, upřednostňují mladší vozy a hledí hlavně na jejich vyšší bezpečnostní standardy a komfortní doplňkovou výbavu,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
„Současně se také zcela radikálně proměnil vztah k vozům dominantní domácí značky Škoda. Zatímco po revoluci se žízeň po automobilech zahraničních automobilek projevila v razantním poklesu zájmu o škodovky, nyní tvoří vozy značky Škoda zhruba třetinu nabídky dnešních autobazarů a dlouhodobě vedou žebříček nejoblíbenějších modelů,“ řekla dále Karolína Topolová.
S rostoucí nabídkou pro zákazníky postupně nahýbala na významu také nabídka doplňkových služeb a solventnost, které dnes již při výběru autobazaru hrají zásadní roli. Proto také postupně většina malých bazarů ukončila činnost a po krizi v roce 2008 se prodej soustředil do velkých autocenter, která nabízí automobily ve svém vlastnictví, mají více poboček a za všechny nabízené vozy ručí.
Český trh se postupně sbližoval se západní Evropou i v tom, jak lidé nákup ojetého vozu vnímají. „Od jediné možnosti pro ekonomicky slabší zájemce jsme plynule přešli k běžnému způsobu pořizování vozu z nejrůznějších důvodů. Tomu odpovídá třeba průměrná cena pořizovaného vozu, která se letos podle našich odhadů vyšplhá na zhruba 201 tisíc Kč, stejně jako to, že nabídku vozů v naší sekci Mototechna Premium s oblibou využívají manažeři a majitelé firem, kteří nechtějí na novější automobil čekat a rádi si vyberou z široké nabídky na jednom místě. A nejen oni, našimi auty jezdila a jezdí i celá řada známých institucí a osobností, namátkou třeba Nadace Václava a Dagmar Havlových, herci Veronika Žilková, Václav Vydra, Martin Kraus, miss Lucie Křížková – Váchová, fotbalisté v čele s Václavem Kadlecem a mnoho dalších,“ pokračuje Karolína Topolová.
Přístup běžných zákazníků se aktuálně odvíjí především od momentální celkové ekonomické situace. Ta je v současné době spíše příznivá, zájemci proto preferují bezpečné a dobře vybavené vozy s tuzemským původem. „Na automobil si raději vezmou půjčku, aby si mohli opatřit přesně takový, jaký hledali,“ konstatovala Karolína Topolová. „Stejně k tomu bude s největší pravděpodobností přistupovat i náš dvoumilióntý zákazník, kterého očekáváme letos na podzim,“ dodala.
(tz)