Se začínající motorkářskou sezonou vystavil tradiční výrobce jednostopých vozidel, společnost Jawa Moto spol. s r.o., na veletrhu v pražských Holešovicích dva nové stroje, které přitahovaly pozornost návštěvníků. U nich jsme požádali o rozhovor obchodního manažera Jawy Jiřího Krafta.
S jakými novinkami přišla Jawa na veletrh Motocykl 2017?
Vystavujeme dva nové modely. Z klasické dvoutaktní třistapadesátky jsme vytvořili moderní motocykl se čtyřdobým motorem. Použili jsme jednoválcový motor o objemu téměř 400 ccm s rozvodem OHC vyvažovacím hřídelem. Design odkazuje na jawy sedmdesátých a osmdesátých let. I konstrukce vychází z té doby, samozřejmě jsme ji vylepšili současnými technologiemi, ale záměrně připomíná legendární model 634.
A druhé překvapení?
Ve vyšší objemové kategorii nabízíme už šest let Jawu 660 Sportard. Tu jsme designově upravili a na stejném podvozku jsme postavili Jawu 660 Vintage, která tvarem nádrže a vzhledových komponentů působí stejně jako třistapadesátka OHC, odkazuje do sedmdesátých let.
Můžete přiblížit obě pohonné jednotky?
U silnější motorky jsme použili italský motor Minarelli XT 660, původem od Yamahy. Menší jednotka vychází z Hondy CB 400 FS, která výkonově a dalšími parametry odpovídá kategorii 350 ccm, proto obchodní název Jawa 350 OHC je vytvořen záměrně.
Splňujete s těmito novinkami emisní normy Euro 4?
Menší motor ano, jak emisemi, tak výparnými exhalacemi i ABS. JAWA 350 OHC vyhovuje všem současným legislativním požadavkům. Šestsetšedesátka plní Euro 3, takže modelu Jawa 660 Vintage vyrobíme jen limitovaný počet 68 kusů, které jsou přihlášeny na ministerstvu, a ty nebudeme na trhu nabízet. Ještě jsme nerozhodli, zda větší motocykl dostane i motor Euro 4. Antiblokovací systém brzd ABS dodává totiž jen několik světových firem, a to není úplně levná záležitost.
Zájem o prezentované modely je určitě velký…
Veletrh bývá jednou z příležitostí, jak si ověřit reakci motoristů. Nicméně marketingový průzkum jsme si udělali už dopředu. Přesvědčili jsme se, že trh od nás, tradičního výrobce cestovních motocyklů, takový vývojový směr očekává. Proto se domníváme, že retro stylem jsme se vydali správnou cestou.
Na koho svou nabídkou především cílíte?
Silnější motorka je určena zejména pro zkušenější a silnější muže, dejme tomu kolem čtyřicítky, padesátky, až do šedesátky. Jednoválec 660 ccm vyžaduje od řidiče určité fyzické dispozice. Třistapadesátka má širší okruh uživatelů, v podstatě všech, kteří motorku uzvednou. Zastavil se u nás pán, který ještě v 84 letech jezdí závody na péráku. I pro něj by mohla být určena.
A co ženy?
Na ně jsme samozřejmě také mysleli. I díky nižšímu sedlu proti modelu 634, což bylo naším záměrem, jim může Jawa 350 OHC velmi dobře posloužit. Vítáme tento nový a rychle se rozšiřující motorkářský segment. Stroj se i jim bude snadno ovládat, mohou s ním jet i do méně přístupných míst, kde by velký těžký motocykl už měl problém.
Většina starších motorkářů u nás vyrůstala na Jawách? Sázíte na ně?
Ano, tohle emocionální sepětí s naší značkou představuje velkou výhodu. Výroba motocyklů má v České republice tradici, a na ni chceme navázat. Snažíme se starším motorkářům tímto způsobem připomenout jejich mladá léta. Mile nás překvapuje jejich zájem na tomto veletrhu. Reakce na vystavené exponáty jsou příznivé, oslovujeme překvapivě i mladší ročníky.
Pokračuje výroba a vývoj klasických dvoutaktů značky Jawa?
Určitě ano, ale ten vývoj už neprobíhá tak dynamicky jako u homologovaných modelů Euro 3 a Euro 4. Inovace dvoutaktů směřuje k různým technickým detailům, například zadní vidlice už spočívá na ložiskách, přední brzda je dvoupístková, kotoučová. Motocykl je možné vybavit elektrickým startérem, odděleným mazáním a bezkontaktním zapalováním.
Na který trh tyto Jawy směřují?
V ČR ani v EU, s výjimkou Velké Británie, je nelze přihlásit, nesplňují emisní limity. Jdou na export do zemí střední a jižní Ameriky, případně Asie. Vloni jsme prodali 1200 motorek, většinu právě klasických dvoutaktů, protože novinky Jawa 660 Vintage a Jawa 350 OHC ještě nebyly v nabídce.
připravil Pavel Kačer
foto Pavel Kačer