Dostal jsem příležitost, abych se k úspěchu dopracoval

Eduard KorandaTěsně před loňskými Vánocemi jsem měla tu čest seznámit se s prodejnou ZEMAN maso-uzeniny a.s. v Příbrami, hned vedle výrobního závodu. Moc se mi tam líbilo. Prodejna voněla, to je pro mne vždy rozhodující, a nabízela nespočet možností, jak účelně i s radostí utratit nějakou tu korunu. A utratila jsem. Vepřové oháňky jsou lahůdkou a já moc dobře vím, jak úžasně chutnají, když je člověk připraví k večeři s láskou a touhou si pošmáknout v kruhu rodiny. Poodhalit strategii úspěchu tohoto výrobce pak už bylo jen otázkou dohody. Jsem upřímně ráda, že můžeme zveřejnit rozhovor s Eduardem Korandou, generálním ředitelem:

ZEMAN maso-uzeniny a.s. vychází ve svém rozvoji z rodinné tradice. Ctí i nadále řeznické řemeslo, výrobu podle národních zvyklostí a receptur. Hlavním směrem vaší strategie je prodej čerstvého masa a uzenin z českých zdrojů. Není to trnitá cesta, když domácích chovů zvířat ubývá?

Historie řeznictví ZEMAN lze datovat už od roku 1897, kdy započíná rodinnou tradici řeznického řemesla Alois Schneider. Na něho pak navazují další generace. V této tradici setrváváme i v 21. století a specializujeme se na výrobu uzenin, lahůdek a také na porážku jatečních zvířat českého původu (vepřové, hovězí, telecí, jehněčí). Naší základnou jsou výhradně čeští zemědělci, a to především v okolí příbramského závodu. Celkově jde zhruba o stovku dodavatelů. S chovateli máme vybudované dlouhodobé vztahy a panuje mezi námi důvěra. Vybíráme si spolehlivé dodavatele s kvalitními jatečními zvířaty s dobrou pověstí. Pokud začneme spolupracovat s novým dodavatelem, nejdříve zkusíme několik kusů zvířat a až poté řešíme možnosti dlouhodobé spolupráce. Nicméně českých dodavatelů vepřového masa na trhu stále není dostatek. Ale i přes tuto komplikaci se nevzdáváme produkce našeho českého masa. Naším hlavním cílem je podporovat české zemědělce, a přispívat tak ke stabilnímu stavu celkového procesu českého zemědělství a krajiny kolem nás.

Pod značkou ZEMAN maso-uzeniny nachází zákazník specializovanou síť maloobchodních prodejen, hlavně poblíž Penny Market. Proč jste vsadili právě na prodejny? Je to docela drahý špás…

Prostřednictvím prodejen ZEMAN maso-uzeniny nabízíme zákazníkům pultový prodej čerstvého masa, tradičních uzenin s přímým poradentstvím jaké správné maso vybrat na jaký pokrm nebo jeho naporcování dle potřeby, což je jakousi přidanou hodnotou oproti marketům, které nabízejí balené výrobky. Díky každodennímu závozu si u nás zákazník může dopřát denně čerstvý sortiment. Kromě logistiky máme pod kontrolou celý proces přípravy čerstvého masa a výroby uzenin. Proces porážky a bourání na sebe plynule navazuje, a tím je čerstvost a zdravotní nezávadnost všech výrobků naprosto zajištěna.

zeman

Jsem rád, že se dnes můžeme pochlubit vysokým počtem prodejen, ale pravdou je, že vysoký počet pro nás není prioritou, prodejna musí dobře fungovat, nabízet jak kvalitní služby, tak být produktivní a splňovat určitý obrat. Z tohoto důvodu dnes u každé prodejny její dlouhodobé výsledky zhodnotíme a u některých dojdeme k závěru, že ji raději uzavřeme, než abychom ji provozovali s podprůměrným výsledkem.

V dnešní době je bohužel jednou z velkých překážek pro dobré fungování prodejny také nedostatek kvalifikovaného a spolehlivého personálu, což se k naší lítosti na výsledcích jednotlivých prodejen také projevuje. Problém nespočívá pouze v kvalifikaci, ale také ve spolehlivosti a zodpovědnosti jednotlivých zaměstnanců. Spolehlivých, pracovitých a zodpovědných lidí je dnes skutečně nedostatek. Snažíme se to řešit motivačními programy, vstupním školením nevyučených zájemců a průběžným školením stávajících zaměstnanců. Ve zkratce pak mohu říci, že kvůli lidem je to skutečně docela drahý špás. A samozřejmě nesmím zapomenout ani na velkou konkurenci v podobě nadnárodních řetězců.

Uzeniny a sortiment lahůdkářského zboží si vyrábíte sami, chcete mít „jistotu“ pod kontrolou. Ostatně – o  jaké uzeniny je dnes na domácím trhu největší zájem? A neklasá pod tíhou debat o zdravé výživě?

Můžu říci, že většinu ano, téměř všechny výrobky pocházejí z našich výrobních závodů. Výjimkou jsou pouze speciality pro zpestření chutě zákazníků, jako je například Schwarzwaldská šunka nebo zeleninové saláty či chlebíčky. Tradiční české saláty a pomazánky si vyrábíme sami. Nedílnou součástí našich prodejen je i sortiment z teplého pultu, peče se přímo na prodejnách. Nabízíme kvalitní šunky, trvanlivé salámy a jiné speciality s vysokým obsahem masa, jako je například Dušená šunka, Zemanova šunka, Krůtí prsní šunka, Vepřová šunka nejvyšší jakosti nebo salám Třemšín, jehož startovací kultury mají pozitivní vliv na střevní mikroflóru, navíc je bez lepku a přidaného glutamátu. Mnoho našich výrobků, myslím, zachutná i zastáncům zdravějšího životního stylu.

V Příbrami se soustředila porážka, bourání masa i velká část produkce. Kde ještě vyrábíte a co všechno?

Naše společnost disponuje dvěma výrobními závody. Kromě Příbrami také v Zábřehu na Moravě. V tomto závodu jsou vyráběny uzeniny a vybrané druhy lahůdek. Výroba je zaměřena především na výrobky vyššího standardu s vysokým obsahem masa. Jde o šunky, celosvalové speciality a výrobky se sníženým obsahem sodíku. Celý závod byl značně přizpůsoben nejnáročnějším požadavkům na provoz zabývající se masným průmyslem, byla nutná přestavba, přístavba, rozšíření a výměna výrobního zařízení za výkonnější a nejnovější technologie. Díky těmto investicím do celkové modernizace výrobního závodu a většiny technologií je tento závod v současné době nejmodernějším v České republice. Veškeré úpravy a investice byly směřovány za účelem zabezpečení výroby zdravotně nezávadných produktů. Společnost má zavedený certifikovaný systém kritických bodů HACCP a certifikaci IFS.

Blíží se svátek zamilovaných, Valentýn, a v dubnu tady budou Velikonoce. Připravujete nějakou novinku k tomuto období?

Na svátek zamilovaných jsme historicky pro naše zákazníky připravili například Valentýnský salám nebo párky Amorek. Letos se mohou těšit na podobně tematický výrobek. Svátkem pro řezníka jsou ale především Velikonoce. Nabídka v našich prodejnách bude obohacena o jehněčí, telecí a krůtí maso, Velikonoční nádivku a zvýšený počet druhů uzených mas, která jsou douzena přímo na prodejnách. Zákazník si pak může zakoupit krásně šťavnatá a voňavá masa. V tomto období se jistě již objeví grilovací sortiment. Různé druhy klobás, grilovací tyčinky a tradiční špekáčky. Někteří zákazníci znají naše dárkové edice, po kterých se o minulých Vánocích jen zaprášilo. Proto jsme se rozhodli obdobné připravit i na nadcházející Velikonoce.

Příbramské provozy procházejí velkými investičními změnami. Je to odvaha i riziko, nadšení i víra, že se to podaří. Dobrodružství, které business přináší. Povzbuzuje vás, přináší energii?

Ano, příbramské provozy skutečně procházejí velkými investičními změnami, což opravdu stojí všechny mnoho úsilí a energie a všichni doufáme, že se vše úspěšně dokončí v průběhu roku 2018 a budeme dobře plnit náš plán produkce. Kdybychom tomu nevěřili a nepovzbuzovalo nás to, asi bychom s takovým velkým záměrem ani nezačali. Pravdou ale je, že když dnes vidím rozpočet investic a jejich nárůst oproti původně plánovaným, už mě několikrát napadla myšlenka, zda nebylo lépe postavit nový výrobní závod na zelené louce. Nyní už samozřejmě jdeme cestou obnovy příbramského masokombinátu a postupně plníme kroky, které jsme si předsevzali k dosažení všech výrobních standardů naší společnosti…

Každého šéfa těší, když se firmě daří. Co vám napomohlo k úspěchu? A co je to vlastně úspěch?

Napomohlo mi především to, že jsem dostal tu příležitost, abych se k úspěchu dopracoval. Všichni v našem oboru ví, že jsem tuto možnost dostal před 17 lety, a to začít pracovat v podniku pana Roberta Schneidera, a mohl se tak postupně vše naučit a vypracovat až na současnou pozici, ve které reprezentuji vysoce postaveného manažera a zároveň partnera společnosti. A co je to vlastně úspěch? Co se týče práce, úspěch vnímám tak, že se společnosti pod mým vedením daří a neustále roste. Myslím ale, že za úspěšností každého manažera stojí také jeho spolupracovníci, kteří velkou měrou k úspěšnosti manažera a celého podniku přispívají. Se základním týmem spolupracuji již skoro 20 let, což je odrazem našeho společného úspěchu.

Cítíte se spíše manažerem, investorem, nebo vizionářem?

Zajímává otázka, ale myslím, že ve své funkci zastávám všechny tři pozice, každou jednou třetinou. Post manažera vyžaduje být tak trochu i vizionář, abych odhadl, jakým směrem se má budoucnost společnosti ubírat a s tím samozřejmě následně souvisí pozice investora.

Uspěli jste v soutěži Česká chuťovka, loni dokonce s pěti výrobky, takovými, které patří k naší klasice a jimiž tělo i ducha čes­kého člověka jen potěšíte. Čím jste získali hlas poroty?

To nemůžeme přesně posoudit, ale základem jsou kvalitní suroviny a práce technologa. Vítězné kousky loňské ročníku jsou Vepřová krkovice bez kosti, Vepřové koleno bez kosti a Vepřový bok s kostí – to jsou masa z vysoce kvalitních prasat, která pocházejí z lokálních farem v okolí Příbrami. Tyto výrobky mají velice jemnou chuť, jsou šťavnaté a díky tomu stoupá jejich obliba u zákazníků. Dalšími oceněnými dobrotami loňského roku byla Sekaná se sýrem a špekem. Myslím, že se nemáme zač stydět.

ptala se Eva Brixi