Trump poráží Clintonovou. Ve vyhledávání

TrumpÚterní prezidentské volby v USA jsou již v plném proudu a na náskok favoritky Hillary Clintonové se dotahuje její republikánský protivník Donald Trump. Volební průzkumy favorizují možnou budoucí 1. ženu v Bílém domě, ale co chvílí se přiklánějí na stranu toho či onoho kandidáta. Jednoho vítěze ale už známe. Ve výsledcích vyhledávání na Google podle odborníků z digitální agentury INIZIO.cz poráží Clintonovou americký magnát a její mnohem kontroverznější protějšek.

Swing states zadávají do Googlu častěji Trumpa

Podle výsledků zveřejněných Googlem vyhledávání patřilo k pondělnímu dopoledni 7. 11. 2016 Donaldu Trumpovi ve 38 státech USA. „Co je zajímavé, vyhledávače umisťují na první místo Trumpa i ve státech jako Florida či Michigan. Ty se společně s Ohiem, Pensylvánií či Iowou řadí k tzv. swing states, tedy „kyvadlovým“ státům,“ říká Adéla Matejová z INIZIO. Těchto několik států má přednostní postavení v americkém volebním systému, protože právě u nich nelze s pravděpodobností říci, jaká strana a tedy jaký kandidát v nich bude mít převahu. Občas prostě ve volbách vyhrají demokraté a občas republikáni a žádná strana zde nemá dlouhodobou převahu.

Všechny svoje soupeře válcuje podle Adély Matejové z INIZIO Donald Trump i na ostatních online komunikačních kanálech. Analýzy Zignal Labs vypočítali za období volební kampaně pouze mezi červnem a srpnem 2015 celkem 750 milionů slov, které bylo v souvislosti s republikánským kandidátem napsáno či řečeno. Podle PolitiTrends je Trump zmiňován jen na sociální síti Twitter až v 70 000 tweetech denně. Kdyby šlo tedy o hlasy z Twitteru, Trump by pravděpodobně vyhrál také tam.

Google = Trump a imigrace, potraty, ekonomika či ISIS

Lidé lačnící dozvědět se pikantérie o Donaldu Trumpovi, který nechodí pro ostré slovo daleko a intenzivně se zapojuje do názorových střetů, spojovali nejčastěji ve vyhledávačích jméno kandidáta s výrazy na prvním místě jako „immigration“ (imigrace), dále pak „race issues“ (otázky týkající se rasy), „abortion“ (potraty), „economy“ (ekonomika) a „ISIS“ (Islámský stát). Tedy tzv. hot topics, které opakovaně rezonují Trumpovou volební kampaň – právě Donald Trump chce vysoké daně na import, označil mexické imigranty za zločince a násilníky, navrhl postavit zeď na hranici s Mexikem a imigranty považuje dále za utajené bojovníky ISIS, jejichž armáda má svrhnout režim. Vyhledávací trendy také nezapomínají na Trumpovo údajné sexuální obtěžování několika žen, jejichž jména jsou často v Googlu skloňována „natasha stoynoff,“ či „jessica leeds“.

 Lidé hledají Hillary Clinton a její životopis

Co se týká Hillary Clinton, v posledních dnech v souvislosti s blížícím se dnem hlasování se ve vyhledavači objevovala klíčová slova jako „hillary clinton issue stances (hillary clinton postoje k tématům),“why vote for Hillary (proč volit Hilllary). „Uživatelé ale si všímali a hledali také nedávný emailový skandál při zadávání vyhledávací fráze „how many emails did Hillary delete“ (kolik emailů Hillary smazala). Po projevu Michelle Obamové ze 13. října 2016, kdy ostře vystoupila proti výrokům Donalda Trumpa o ženách a na podporu Hillary Clintonové, bylo jméno současné první dámy rovněž populární vyhledávacím dotazem. Obecně lidé hledají osobní informace o Hillary Clintonové a jejím životě spíše než skandály s ní spojené,“ okomentovala Adéla Matejová z webové laboratoře INIZIO.cz.

Hillary ve vyhledavači častěji při debatách

Demokratickou kandidátku Hillary Clintonovou lidé častěji zadávali do vyhledávače při střetech obou kandidátů ve sledovaných televizních debatách. Clintonová měla v tomto případě podle Google Trends převahu ve vyhledávání ve všech 50 státech. Ostré výměny názorů a tvrzení, na něž oba kandidáti sází ve svých volebních kampaních, si lidé také často ověřovali na internetu. Ve výsledcích vyhledávání můžeme tak najít slova jako „Trump Iraq“ (Trump Irák) či „Clinton emails“ (Clintonová emaily).

Při poslední prezidentské debatě 19. října 2016 také lidé zadávali do Googlu „kde najdu daňové přiznání Clintonové“ či „řekl Trump:„ taková protivná ženská“. Objevovala se ale i témata vážnějšího charakteru jako „podporoval Trump invazi do Iráku“ či „jaký je názor Clintonové na druhý dodatek (ústavy).“

Zakrývá Google emailovou aféru Clintonové?

Nikoho asi nepřekvapí množící se konspirační teorie, které se objevily i u prezidentských voleb v USA 2016. Podle některých zdrojů měl v souvislosti s vyhledáváním prý Google uzpůsobit svůj algoritmus našeptávače tak, aby záměrně zakrýval informace, kterou mohou kampaň Clintonové výrazně poškodit. Pokud tak v USA zadáte počáteční „Hillary Clinton cri,“ vyhledávač za vás doplní „Hillary Clinton crime reform,“ v ostatních vyhledávačích jako Bing či Yahoo pak při totožném zadání „Hillary Clinton criminal charges.“ Složitost algoritmu není snadné pochopit stoprocentně a liší se od místa vyhledávání, klíčových slov, která zadáte a také co hledají ostatní.

Čeští uživatelé hledají bulvár

A jak jsou na tom Češi se sledováním prezidentské volební kampaně v USA na internetu? Prezidentskou volbu ovlivnit nemůžeme. Nejspíše proto si čeští uživatelé na Seznamu vyhledávají spíše drby a zajímavosti o hlavních prezidentských kandidátech. V českém vyhledávání se probírají sexuální aféry Donalda Trumpa i to zdali Hillary Clintonová trpí demencí (jak ji v jedné z debat označil její protivník.) Ostatně obrázek si můžete udělat sami:

Klíčového slovo „kde volit“ narostlo o 233 %

V porovnání s minulými prezidentskými volbami v roce 2012 jsou emotivní debaty, vyhrocené názorové diskuze i snaha dozvědět se více o volbách, kandidátech či jejich názorech nejviditelnější v nárůstu klíčového slova „where to vote“ (kde volit). Vyhledávání tohoto klíčového slova narostlo o neuvěřitelných 233 % v porovnání s minulou prezidentskou kampaní.Ve vyhledávání vede Trump, vítězství ale přisuzují Clintonové. Napínavé volební klání zůstane jednoduše těsné až do samého konce.

Pro více informací prosím navštivte https://www.inizio.cz

O INIZIO

INIZIO je přední webová laboratoř, která poskytuje komplexní služby v oblasti online marketingu. Společnost si zakládá na tom, že zákazníkům tvoří na míru výkonnostní modely spolupráce a od toho se odvíjí i její odměna. Mezi služby patří mimo jiné vývoj webových prezentací, mobilních i webových aplikací a internetový marketing (PPC reklamy, SEO, sociální sítě, optimalizace obchodní výkonnosti nebo A/B testování). Na českém trhu působí od roku 2006, zkušenosti s weby má již od roku 1999, a v současné době je největší jihočeskou agenturou v oblasti digitálního výkonnostního marketingu. Tým dnes tvoří 35 zkušených profesionálů a neustále roste. Společnost má za sebou více než 500 malých i velkých projektů v Česku i zahraničí (Kanada, USA, Velká Británie, Německo) a řídí vlastní e-commerce projekty. Tržby klientů díky online dosáhly více než 1 000 000 000 korun. Společnosti je partnerskou agenturou společnosti Google a také držitelem několika jejích certifikátů, zároveň je jedna z mála českých agentur s certifikací Mergado (oblast zbožových vyhledávačů).

Více na: https://www.inizio.cz.