Jak být správným leaderem a jakých chyb se vyvarovat

Leadership je pojem, o kterém se v souvislosti s byznysem v současné době hodně mluví. A je jedno, jestli máte na starosti celou firmu, nebo jen malý tým několika zaměstnanců. Chcete-li být správný leader, musíte být tím, koho chtějí lidé následovat. Toho spíše než tvrdou rukou a nesmlouvavým postojem docílíte tak, že budete lidi kolem sebe motivovat, naslouchat jejich názorům a budete otevření novým nápadům. Přečtěte si, jakých chyb se vyvarovat.

TIP č. 1: Nebuďte kamarád, ani tyran

Leader – ať už majitel firmy, nebo manažer oddělení – je především osoba, která má celý tým sjednotit, podpořit jeho důvěru v sebe sama i svou osobu. To ale neznamená, že je s každým kamarád. Takový stav totiž může snadno vést ke ztrátě výkonnosti celého týmu. Chybou je též úplný opak, tedy stav, kdy si manažer svoji autoritu vynucuje řevem a mocí – takové chování totiž vyvolává velmi negativní emoce.

TIP č. 2: Autorita není samozřejmost

Řada manažerů chybuje v tom, že automaticky počítá s tím, že s funkcí dostali i potřebnou dávku autority. Tak to ale není, autoritu je potřeba si přirozeně budovat. „Ideální manažer se o své zaměstnance zajímá, dokáže jim podat pomocnou ruku a dokáže je pochválit. Úkoly nedává rozkazem, ale spíše otázkou, prosbou či výzvou. Inspiruje tým, aby na nich spolu s ním pracoval. Jen tak se stane přirozenou autoritou, kterou lidé uznávají a budou k ní loajální,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, která působí na poli podnikového poradenství.

TIP č. 3: Neslibujte příliš a nehrajte si na superhrdinu

Nezřídka se lze setkat s tím, že manažer přeceňuje svoje schopnosti i schopnosti týmu, a slibuje, že zvládne větší díl práce, než tomu nakonec ve skutečnosti je. Správný leader si nestanovuje nesplnitelné cíle ani neslibuje nemožné. Zároveň platí, že ani manažer není neomylný a neví vše. „Nesnažte se zakrývat všechny své nedostatky ze strachu, že si to nemůžete před podřízenými dovolit. A v případě, že něco nevíte, nebojte se zeptat zkušenějšího podřízeného. Zvlášť, pokud je pro vás vedoucí pozice nová, je samozřejmé, že nemůžete vědět vše,“ vysvětluje Jiří Jemelka.

TIP č. 4: Mnoho změn najednou škodí

Nová pozice s sebou nese spoustu výzev. Ať již manažer nastupuje do čela celé firmy, nebo jen oddělení, často si s sebou přinese i vlastní představu o jejich fungování. Mnoho změn najednou však může být na škodu. Je nanejvýš vhodné nechat si alespoň nějaký čas na to, abyste pořádně porozuměli tomu, jak to ve firmě chodí. Některé vaše nápady se pak mohou ukázat jako unáhlené, zbytečné, či dokonce škodlivé. Ty dobré můžete postupně začít realizovat.

TIP č. 5: Nevyhýbejte se problémům

Jednou z nejvážnějších chyb, které se lze na manažerské pozici dopustit, je vyhýbání se řešení problémů. Zmeškaný deadline, špatné výsledky týmu, zkažená zakázka nebo pracovní nekázeň některého z podřízených, to je jen pár příkladů za všechny. Problémy se nevyřeší samy, a tím, že budete jejich řešení odsouvat na pozdější dobu, se situace často ještě zhorší. Vždy raději přijměte okamžité opatření a nenechte si problémy přerůst přes hlavu. „Staňte se továrnou na rozhodnutí a větší část věcí rozhodujte a řešte ihned, protože jinak se k nim buď znovu nedostanete, nebo vám počet neřešených problémů naroste do takových rozměrů, že vás to psychicky totálně zahltí,“ doplňuje Jemelka.

TIP č. 6: Delegujte práci a důvěřujte schopnostem týmu

Nejeden manažer už si vylámal zuby na tom, že kontroloval každou činnost svých podřízených, nebo naopak sám za svůj tým odváděl podstatnou část práce. Leader je však člověk, který má činnost celého týmu především zaštiťovat a má na svých bedrech zodpovědnost za výsledek. Organizuje práci a lidi, to je jeho role. „Manažer by se neměl utápět v jednotlivých detailech. Naopak by měl důvěřovat svým podřízeným, že svůj díl práce zodpovědně odvedou. Na něm pak je, aby všechny dílky poskládal do kompaktního obrazu,“ radí Jiří Jemelka.

O společnosti J.I.P. pro firmy, s. r. o.

J.I.P pro firmy, s. r. o., je společnost, která poskytuje klientům vysoce specializované služby v oboru podnikového poradenství se záběrem zejména na revitalizaci firem, generační obměnu a strategické řízení. Zabývá se vzděláváním a poradenstvím pro malé a střední podniky a jednotlivce ze sféry podnikatelů, manažerů a obchodníků. K tomuto záměru používá praktické rozvojové projekty, mentoring, koučink v praxi, vzdělávací programy a specializované individuální kurzy.

(tz)