Výrobní závod společnosti Ideal Standard v severočeských Teplicích patří k předním a nejstarším výrobcům koupelnové keramiky u nás. Již přes 130 let keramička produkuje umyvadla, toalety či bidety, které jsou součástí koupelen nejen v České republice, ale po celém světě. Pavel Šlambora, který má mnohaleté zkušenosti s vedením výrobních firem, převzal fabriku jako výrobní ředitel před několika měsíci. V rozhovoru nastínil, jaké cíle firma má i něco málo z její historie.
S Teplicemi je spojen spíše sklářský průmysl. Jak je to ale s keramikou?
Je pravda, že výroba keramiky je v Teplicích tak trochu ve stínu sklářského průmyslu. Podle mě ale ne zcela oprávněně. Výroba keramiky má v Teplicích opravdu velikou a slavnou historii. Vznik naší továrny spadá do dob, kdy tu byly zakládány všechny velké firmy, ze kterých tento region žije dodnes. Vloni to bylo 130 let od založení naší továrny bratry Urbachovými. Ti tu nejprve vyráběli nádobí a dekorační předměty, a až v roce 1906 se pustili do toho, co se tu vyrábí dodnes. Tedy do umyvadel, van, klozetů, bidetů a podobně, které se vyvážely a vyvážejí do celého světa.
Jste součástí světové skupiny Ideal Standard. Jak se teplická keramička pod její křídla dostala?
Součástí Ideal Standard Europe jsme od roku 1992, kdy tato skupina přímo koupila akcie tehdejšího podniku s názvem SANVIT. Touto transakcí se spojily dvě veliké tradice. Ideal Standard je totiž opravdová klasika a lídr v sanitární keramice. Málokdo asi ví, že stojí třeba za vynálezem pákové baterie nebo závěsného záchodu. Jsme součástí skupiny, která dává ve dvaceti zemích světa práci asi jedenácti tisícům lidí.
Jak se vlastnictví takového zahraničního investora ve firmě promítá?
Důležité byly především investice do výroby. Ideal Standard po svém vstupu v Teplicích investoval asi 23 milionů německých marek (zhruba půl miliardy Kč), za které se postavily výrobní haly, instalovaly moderní linky, pece a další technologie. Takže bylo možné v krátké době zdvojnásobit objem výroby, a především začít produkovat skutečně kvalitní výrobky s moderním designem. Na přelomu století jsme začali vyrábět i luxusní řady. Ideal Standard si totiž potrpí na dobrý design, proto také zaměstnává špičkové návrháře, kteří se starají o to, aby naše výrobky byly nejenom kvalitní, ale i účelné a dobře vypadaly.
Funguje tedy i teplická keramička jako standardní „výrobna“, které známe z mnoha průmyslových zón?
Zaměstnáváme kolem 600 lidí. Většina z nich se samozřejmě podílí přímo na výrobě. Avšak výroba keramiky je poměrně specifický obor, takže musejí projít speciálními školeními. Máme ale také pětadvacetičlenný tým vývojářů, kteří v současné době pro období dalších dvou let chystají kolem sedmdesáti nových výrobních projektů. Myslím, že i to nás od jiných firem v regionu docela odlišuje.
Co všechno vyrábíte a jaké jsou vaše hlavní trhy?
Obecně by se dalo říct, že všechno keramické, co můžete najít v koupelně nebo na toaletě, tedy kromě dlaždiček. Ročně dáme na trh tři čtvrtě milionu výrobků, a všechny jsou ve špičkové kvalitě. Svědčí o tom i fakt, že více než 80 % naší produkce jde na export. Nejčastěji do Německa, Itálie, Velké Británie, Francie, což jsou ty nejnáročnější trhy. Teď se chystáme vyvézt další kontejner toalet do Austrálie. Naši keramiku najdete i v největším londýnském mrakodrapu The Shard.
Nastíníte další cíle firmy pod vaším vedením?
Naším cílem je nadále zkvalitňovat keramické výrobky tak, abychom dokázali posilovat svou pozici na těch nejnáročnějších trzích, tedy především v západní Evropě. Ruku v ruce s tímto jde i zvyšování produktivity naší výroby. Nedávno vedení skupiny schválilo další investice do našeho výrobního závodu, díky kterým se opět významně posuneme co do kvality, objemu výroby, ale také co do technologické náročnosti a proveditelnosti určitých typů sanitární keramiky. Důležité bude rovněž v následujících měsících úspěšně zavést výrobu celé řady nových, a troufám si říci, i revolučních výrobků.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer