Když vstoupíte do jakéhokoli provozu společnosti RUDOLF JELÍNEK a.s.
ve Vizovicích, jako byste se ocitli ve světě jiném než uspěchaném. I klid tu má svůj řád. Vedle zákonitostí podnikání tu vládnou zákonitosti technologií výroby pálenek a vůně ovoce i dobrot z něj. A navazují na poslání přírody a jejích darů, které šikovní pěstitelé a výrobci zušlechťují už několik století. Tradice produkce pálenek je tu stará přes 400 let. Vizovicko bylo totiž krajem jako stvořeným k pěstování ovocných stromů a povidla, sušené švestky, hrušky a jablka náležely k důležitému obchodnímu artiklu zdejších lidí. A slivovice jako nejznámější český ovocný destilát patří od 19. století ke společnosti RUDOLF JELÍNEK jako matka k dceři.
Dodržují se zažité postupy, vyzrálý švestkový kvas prochází trojstupňovou destilací, díky které slivovice dosahuje čistoty a jemnosti. Pecky zůstávají v kvasu, aby vzniklému nápoji dodaly specifickou chuť třísloviny. Tajemství výroby si palírníci předávají z generace na generaci a spolu s nejmodernějším zařízením jsou zárukou toho, že si na místní slivovičce pochutnáváme jako na delikatese delikates. Firma RUDOLF JELÍNEK dospěla mezi největší výrobce destilátů na této planetě. Ale nejen to. Nakoupila pozemky a rozšiřuje sady – švestkové, meruňkové, třešňové, přibyly mirabelky a maliny…
Napsat by se o všem, co souvisí se jmenovanou značkou, dalo ještě hodně řádek. Ať již o historii, novinkách, či záměrech. Praxi firmy přiblížil její obchodní a marketingový ředitel Mgr. Miroslav Motyčka:
RUDOLF JELÍNEK je značka, která má zvuk. Jak vám tradice pomáhá v obchodní úspěšnosti?
Maximálně, právě na naši tradici se snažíme navazovat a pokračovat v ní, jak nejlépe dokážeme. Naše značka je na trhu již více než sto let, takže nám tradice pomáhá především ve známosti značky.
Je v České republice ještě prostor ke zvyšování prodeje tzv. tvrdého alkoholu? Přibylo i drobnějších výrobců, delikates, tím konkurence roste…
Určitě vnímáme, že je zde prostor pro zvýšení prodeje prémiového alkoholu. Spotřebitelé čím dál víc budou rozlišovat mezi kvalitou a kvantitou, a právě na tyto zákazníky se chceme do budoucna zaměřovat.
Do sortimentu jste zařadili množství výrobků, jimiž jste se rozhodli nabídku zpestřit. Chcete tak naladit i další zájemce, ať již nakupují dárky ve vaší prodejně ve Vizovicích a v Brně, nebo prostřednictvím e-shopu. Co všechno to je a jak se daří těmito produkty zaujmout?
Předně jsme od roku 2012 distributory zahraničních značek, což značně rozšířilo naši nabídku a také naše možnosti zaujmout spotřebitele. Dnes zastupujeme na českém trhu značky Stroh z Rakouska, Heaven Hill z USA nebo Branca z Itálie. Vedle toho dále rozšiřujeme nabídku vlastních nealkoholických produktů. Jsme totiž čím dál víc zpracovatelé ovoce, a to ve všech jeho podobách – na kvas, sušení nebo například povidla.
Co jde z doplňkového sortimentu nejvíce na odbyt? Klasická švestková povidla, sušené ovoce, nebo švestkový čaj?
Nejprodávanější jsou sušené švestky, jednoznačně, a to proto, že byly prvním nealkoholickým produktem naší značky, a až později jsme nabídku rozšířili. Dnes vede obecně sušené ovoce, následováno povidly a čajem.
Dárkové balíčky pro firmy jsou asi také oblíbené. Kdy a co mohou zájemci objednat? A už nyní musí myslet třeba na Vánoce?
De facto jsme připraveni uspokojit jakéhokoli korporátního zákazníka, který již nechce na Vánoce dávat svým obchodním partnerům obligátní láhev vína. Umíme upravit své produkty na míru, a to v podstatě kterýkoli z ovocných destilátů.
Rozšířili jste sady meruněk a švestek, pěstujete rovněž rakytník, usilujete o to, abyste byli soběstační v potřebě ovoce. Jaký je výhled?
Chtěli bychom být co nejvíc soběstační, ale zcela soběstační nebudeme pravděpodobně nikdy. V tuto chvíli pokryjeme z vlastních zásob přibližně 10 % produkce, ve výhledu dvaceti let bychom se chtěli dostat na 30 % z celkové spotřeby ovoce, při jejím současném růstu.
Kolik druhů švestek máte? A jak je to s organizací sklizně?
V našich sadech najdete devět odrůd švestek, kdy první dozrávají začátkem srpna a poslední naopak na konci října. Je to právě kvůli organizaci sklizně, kdy potřebujeme plochu sadů sklízet postupně, a proto postupujeme tak, aby jednotlivé odrůdy dozrávaly jedna za druhou.
Musí to být nejen hodně práce, ale i příjemných okamžiků. Co se k tomuto období váže?
Starostí je to opravdu hodně, na konci sklizně jsou pracovníci ze sadů už docela vyčerpaní. Tradičně toto období v našem případě provází i Trnkobraní – festival hudby, jídla a tradic spojených právě s Valašskem.
Export je významnou složkou odbytu. Kam vyvážíte nejvíce?
Mezi naše největší exportní trhy patří jednoznačně Slovensko, USA a Rusko, tedy pro naši značku tradiční destinace. Roste podíl asijských exportních trhů a samozřejmě se rozvíjí i trhy například západní Evropy.
Váš marketing je plný nápadů, je hodně komunikativní. Nechystáte třeba i nějakou pěknou kuchařku, v níž byste shromáždili recepty, jejichž složkou je alkohol? Aby se i laik „na jednom místě“ dověděl, jak lze připravit pikantní pokrm, ať už z masa, nebo ze sortimentu sladkostí, s přídavkem destilátu?
Po pravdě, v tuto chvíli pracujeme na jiných projektech, ale určitě chceme spotřebitelům nabízet informace týkající se právě způsobu konzumace jejich oblíbeného pití. Jednoduše aby každý, kdo o to má zájem, měl určitou představu, s čím lze párovat naše produkty, které další ingredience se k nim nejlépe hodí.
otázky připravila Eva Brixi