Víte, co jíte? A chcete si o tom popovídat v práci? Projekt Firma na talíři chce upozornit na to, že v zaměstnání můžete pěstovat nejen lepší mezilidské vztahy, podporovat společensky odpovědnou činnost, ale vytvářet si i správné stravovací návyky. Za myšlenkou stojí Edenred, vydavatel stravenek Ticket Restaurant. Hovořili jsme o tom s Pavlem Kusým, marketingovým ředitelem této společnosti.
Jak vznikal projekt Firma na talíři? Kdo byl jeho duchovním otcem, kdo sponzorem?
V roce 2009 mě poprvé napadla myšlenka důležitosti jídla pro spokojenost v práci. Při vysokém pracovním vytížení můžete lehce zapomínat na vše ostatní, včetně pravidelného stravování. Firmy poskytují benefity například formou nadstandardní zdravotní péče, ale na stravovací návyky se vás nikdo nezeptá. Trvalo ještě několik let, než vznikly podmínky realizovat projekt, který dá zaměstnancům šanci dozvědět se něco víc o jídle během pracovního dne. Hlavním sponzorem projektu je můj současný šéf Martin Bulíř ve společnosti Edenred, která je vydavatelem stravenek a stravenkových karet Ticket Restaurant. Martin je nadšený sportovec. Je pro mě zajímavé vidět, jak generální ředitel může osobně ovlivnit kulturu celé firmy ve prospěch zdravého životního stylu. Dalším důležitým člověkem je Monika Divišová, odborný garant celého projektu a nutriční specialistka. Všichni jsme se setkali ve správnou dobu a projekt Firma na talíři byl na světě.
Komu má Firma na talíři přinést největší benefit?
Cílem projektu je informovat zaměstnance firem o možnostech správného stravování v práci, ukázat varianty, které dodají energii, zlepší náladu i vztahy mezi lidmi a všechno si vyzkoušet. Pro firmy je zase klíčové, že správně se stravující zaměstnanci jsou zdravější, mají méně absencí a podávají lepší výkony. U manuálních profesí se již prokázalo, že kvalitní strava má dopady na nižší riziko úrazu v práci. Konečná volba je však na každém člověku. Nechceme nic nutit, jde o to mít možnost udělat vědomou volbu každý den ve prospěch svého zdraví. Představte si, že tu volbu uděláme. A za pár dní, týdnů a let bude v ČR méně lidí s nadváhou, méně obézních lidí, méně cévních chorob. Náš stát prý ročně vydá přes 70 miliard korun na léčbu následků obezity. Třeba se dá z toho taky něco ušetřit.
Můžete přiblížit, jakou cestou se dostat k těm správným lidem, kteří jsou ve firmě přirozenou autoritou, jak získat je, čas i zájem jejich kolegů, kolektivu spolupracovníků?
Projekt Firma na talíři může fungovat pouze tam, kde již o zdravém životním stylu svých zaměstnanců přemýšlelo vedení dříve, ale nemělo konkrétní nástroje a možnosti. Jsou to společnosti, v jejichž vedení jsou nadšení i rekreační sportovci a podporovatelé zdravého životního stylu. Neumíme přesvědčit manažery nebo vedoucí týmů, kterým na tom nezáleží. Poslali jsme balíčky se zdravou zeleninou a ovocem na personální ředitele vice než 500 firem a nyní čekáme, že se nám ozvou právě ti, kteří celou myšlenku podporují. Pomůžeme jim zdravý životní styl rozšířit v jejich firmě mezi zaměstnance a zaznamenáme pozitivní změnu, ke které po čase dojde. Osvědčilo se nám také, když do programu musí něco investovat sami zaměstnanci, např. hodinu svého času po práci. Jednu hodinu dává firma z pracovního fondu a druhou sám zaměstnanec.
Neotřelé způsoby, nápady a zkratky bývají účinné ve změnách myšlení lidí, bourání zažitých stereotypů, nejen pokud jde o stravování a životní styl. Pamatovali jste na to, že originální přístup, humor a nadsázka mohou znamenat víc než mnoho slov a mentorování?
Informace o hubnutí, zdravém životním stylu nebo potravinách, které nám prospívají, jsou dnes dostupné všude na internetu. Avšak přečíst si to nestačí. Také jen málokdo řeší jídlo v práci, těch osm hodin denně, které tam musíme trávit a jaké možnosti a volby během této doby máme. Žijeme v komfortu, i když si to řada z nás nemyslí. Nehladovíme. Právě naopak. Bereme, na co máme chuť, a když máme chuť. Je velmi těžké pro každého z nás vystoupit z tohoto komfortu, zastavit se a přemýšlet. Je to, co teď jím, dobré pro mé zdraví? Věděli jste, že mrkev podporuje prezentační dovednosti? A že celozrnné pečivo podporuje týmovou spolupráci? Šli jsme do toho s nadsázkou a vtipem. Chceme vzbudit zájem a debatu. Je to první krok k pozitivní změně. Kreativní nápad přinesla naše agentura Wunderman. Jejich tým si ale nejprve musel projít celý program na vlastní kůži. Jejich reakce můžete vidět na videích k projektu. Jsou skvělí a dnes nadšení pro celou věc. Poslali jsme tu myšlenku dál a oni se o ni podělí doma a s přáteli a u svých klientů, a o to jde.
Čím chcete motivovat ty, kteří „naskočí do vašeho rozjetého vlaku“? Jen příslib lepšího zdraví, pracovní pohody a veselé mysli nemusí stačit.
Nevěřím, že můžeme někoho motivovat. Už vůbec to nefunguje v oblasti tak osobní, jakou je zdraví každého z nás. Umíme však vytvořit vhodné podmínky a prostředí pro změnu ve firmách. Dokážeme prezentovat příběh o obsahu živin dnešních potravin, o důsledcích našeho současného životního stylu a předložit dostupné alternativy, včetně ochutnávek, postupů přípravy a zapojení každého člověka do workshopu. Pokud zaujmeme, lidi to bude bavit, začnou o jídle přemýšlet jinak a po vyzkoušení ucítí sami na sobě změnu. Pak vznikne ta pravá motivace, zevnitř každého člověka a může dojít ke změně větší. Jídlo v práci vás prostě musí bavit.
Stanovili jste si i konkrétní výsledky, čeho chcete dosáhnout? Můžete případně flexibilně měnit kampaň s ohledem na zkušenosti získávané během ní?
Firma na talíři je dlouhodobý změnový projekt. Očekáváme, že každá firma, do které s projektem vstoupíme po dohodě s vedením, bude něčím specifická. Jsme flexibilní a musíme se umět přizpůsobit specifikům kancelářské práce, stavebních firem, řidičů v logistických firmách nebo prostředí výrobních podniků. V každé firmě však chceme zachytit stav stravování před projektem a vyhodnotit změny, ke kterým dojde po realizaci projektu. Po souhlasu s vedením firem a s lidmi, kteří se projektu zúčastní, jsme připraveni tyto výsledky ukázat i veřejnosti. Nemáme konkrétní cíle např. v počtu lidí, kteří změní životní styl. Věříme, že i jediný člověk, který udělá malý pozitivní zážitek, dokáže šířit myšlenku zdravé stravy dál a přesvědčit i své blízké, přátelé a rodinu.
Vaše společnost kromě boje s obezitou také významně inovuje trh zaměstnaneckých benefitů a stravenek. Jaké zkušenosti jste získali se změnou a inovací ve vašem oboru?
Edenred již v loňském roce představil elektronickou stravenkovou kartu Ticket Restaurant Card na českém trhu. Stravenková karta je velmi oblíbená a doplnila celé portfolio digitálních benefitů, jako jsou volnočasová a sportovní karta Ticket Benefits Card, elektronická platforma pro úhradu školkovného a kroužků dětí Ticket Junior nebo benefitní portál Benefity Café. Usilujeme o maximální zjednodušení celého systému daňově zvýhodněných benefitů pro všechny zúčastněné strany – klienty, zaměstnance i provozovny. Přechod od papírových poukázek na elektronické karty je revoluční změnou nejen pro klienty a jejich zaměstnance, ale také pro nás samotné. Dotýká se všech činností naší společnosti a jde o skutečnou celofiremní transformaci. Vždy velmi záleží na osobním přístupu lidí ke změně a na jejich připravenosti změny využít pozitivně ve svůj prospěch. Přechod z papíru na elektronickou kartu znamená, že musíte umět pracovat s platební kartou a s chytrým telefonem. Musíte umět stáhnout mobilní aplikaci z Google Play, Apple Store. Pro mladší generace je to samozřejmá součást života a okamžitě získávají výhodu jednoduchosti řešení oproti papíru, kterou si velmi chválí. Lidé, kteří nemají takový vztah k moderním technologiím, mohou změny vnímat jako stres a reagovat negativně i na nová řešení. Musíme umět pracovat s těmito situacemi, vysvětlovat a nabízet řešení pro všechny. Naší dlouhodobou misí je „Zdravě jíst a chytře platit“.
úspěch Firmě na talíři popřál Pavel Kačer